Ser detta rätt ut?
Här är en bifogad fil på uträkningen och en länk på lysdiodens spec.
Det borde alltså inte spela någon roll hur många dioder jag ansluter så länge jag lägger 4 st i serie med ett 180 Ohm's motstånd?
http://www.kjell.com/.mvc/Document/File ... 5200c370d4
Kopplingsfråga
Re: Kopplingsfråga
*4* i serie? Det är tre på bilden.
> Det borde alltså inte spela någon roll hur många dioder jag ansluter...
Jo, det gör det. Det finns en gräns för vad batteriet klarar av att driva.
> Det borde alltså inte spela någon roll hur många dioder jag ansluter...
Jo, det gör det. Det finns en gräns för vad batteriet klarar av att driva.
3**
Vad jag inte förstår är... om det nu är 3V spänningsfall över var diod så borde det väl bli hur bra som helst med 4 st i serie efter som dom då tar ut 12V matningen?
Eller är det just därför man går ner en diod för att spänningen skall "räcka till"?
Voltage Drop Across LED = Spänningsfall?
Hur vet jag vad jag har för spänningsfall över min diod?
I Kjell & Co's katalog står det 2.8-3.4V matningsspänning....
Motståndets styrka ändras ju markant om jag justerar Voltage Drop Across mellan 2.8V, 3V och 3.4V
Vad jag inte förstår är... om det nu är 3V spänningsfall över var diod så borde det väl bli hur bra som helst med 4 st i serie efter som dom då tar ut 12V matningen?
Eller är det just därför man går ner en diod för att spänningen skall "räcka till"?
Voltage Drop Across LED = Spänningsfall?
Hur vet jag vad jag har för spänningsfall över min diod?
I Kjell & Co's katalog står det 2.8-3.4V matningsspänning....
Motståndets styrka ändras ju markant om jag justerar Voltage Drop Across mellan 2.8V, 3V och 3.4V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det hoppas jag att det inte gör. Det är nämligen fel.I Kjell & Co's katalog står det 2.8-3.4V matningsspänning....
Du ska inte mata en diod med en spänning, du ska ge den en ström. Då kommer du att få en spänning över dioden som ligger i det intervallet. Du kan nog använda ett medelvärde när du dimensionerar. Men du måste ha en signifikant del av spänningen över resistorn för att få någorlunda koll på strömmen.
Var kommer din 12V ifrån?
Hur stabil är den?
Är det en bil så ligger det över 14V när motorn är igång. Är det 8 seriekopplade alkaliska batterier så kan du räkna med närmare 13V med nya batterier.
Så vad är förutsättningarna?
essett. Även om vi antar att Vf är 3,0V (fel alltså men för diskussionens skull...) och du tar 4 st led, ger det en samlat Vf på 12V.
Om vi utgår ifrån att de sitter i en bil kommer matningsspänningen att variera mellan ~13,2V (ingen laddning) och 14,8V (motor kör, normal laddning).
Då räknar vi lite: (13,2V - 12V)/20mA = 60 ohm vid 20mA.
Ström vid 14,8V: (14,8V - 12V)/60 ohm = 46,7mA. *hoppla*
Precis som danei skriver är LED inget som ska ha en viss spänning över sig, man matar dom däremot en viss ström och detta ger upphov till en viss spänning (Vf) över dom. Vf varierar med ström, temperatur och färg på LED.
Man kan dock lösa det hela med en strömstyrd spänningsomvandlare, jag har t.ex. byggt mig en lampa med 10 st vita LED i serie som drivs av en 12V oreglerat nätdel. Där har jag en switch-mode krets i som höjer spänningen till 10 st Vf men den spänning regleras efter den ström som går genom LED'na.
Om vi utgår ifrån att de sitter i en bil kommer matningsspänningen att variera mellan ~13,2V (ingen laddning) och 14,8V (motor kör, normal laddning).
Då räknar vi lite: (13,2V - 12V)/20mA = 60 ohm vid 20mA.
Ström vid 14,8V: (14,8V - 12V)/60 ohm = 46,7mA. *hoppla*
Precis som danei skriver är LED inget som ska ha en viss spänning över sig, man matar dom däremot en viss ström och detta ger upphov till en viss spänning (Vf) över dom. Vf varierar med ström, temperatur och färg på LED.
Man kan dock lösa det hela med en strömstyrd spänningsomvandlare, jag har t.ex. byggt mig en lampa med 10 st vita LED i serie som drivs av en 12V oreglerat nätdel. Där har jag en switch-mode krets i som höjer spänningen till 10 st Vf men den spänning regleras efter den ström som går genom LED'na.