Automatisk utfodring av hö

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Automatisk utfodring av hö

Inlägg av Magnus_K »

Hej på er,

Jag har tänkt att ge mig på ett projekt att bygga ett automatisk utfodringssystem för hö till mina hästar.
Tanken är att det till en början ska finnas fyra lådor i hagen med "fallucka" i botten som släpper ut höet på angiven tid.
Med tiden kommer jag utöka med foderlådor och installationen måste då vara enkelt påbyggbar eller redan vara förberedd för detta.

Min plan på att bygga det skulle se ut så här:
* Varje fallucka kommer att öppnas med en solenoid och en quickrelease mekanism för att kunna gå ner i dimension av solenoid
* Ett veckotids kopplingsur med batteribackup kopplas i ett kopplingsskåp i stallet

Mina funderingar över detta är:
* Finns det något annat än ett veckotids kopplingsur man hade kunnat använda? Problemen jag sett hittills är att jag inte funnit något kopplingsur som har i stil med 12 kanaler (alltså påverka 12 solenoider vid olika tidpunkter) samt inte kosta lika mycket en häst.
* Om det inte finns någon fantastisk pryl som löser ovan utan jag måste i så fall köra med flera kopplingsur, hur skulle man bäst lösa det med backupbatteri om strömmen skulle vara borta under en dag? Kan man montera ett 12V batteri med laddare på en DIN skena eller liknande?

Även om det här låter som världens sämsta lösning på problemet så skulle jag vara hemskt tacksam för era kommentarer och hur ni hade löst det.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Automatisk utfodring av hö

Inlägg av PeterH »

En PLC bör kunna lösa problemet, titta på Tradera, Ebay eller Blocket. Kan finnas någon här som säljer. Har för mig någon här länkat till en PLC för runt 1000-lappen...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fallucka funkar inte. OM någon häst kommer på att mera hö (ett strå räcker, en enda gång) kommer om man buffar på luckan/boxen så sparkar dom sönder hela boxen/spiltan (gällde både foder och hö lösningarna) för att komma åt mer hö/foder, har sett resultatet i ett sånt projekt jag varit inblandad i...
Dom kan vara förvånansvärt smarta dom där stora bestarna.
Lösningen vart en karusell så att det som inte serverades låg utanför stängslet.
Eldrivna lösningar funkade också dåligt då vissa hästar blir som tokiga vid krypströmmar i storleken uA, så den mekaniska rörelsen vart tryckluftsdriven.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nexa har fjärrkontroll som kan veckoprogrammeras.
Borde vara en lösning
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här har du en kul lösning:

1st Webswitch 1216H Extended: https://www.m.nu/webswitch-1216h2-exten ... p-440.html

Då kan du ställa tidpunkter för utfodring direkt över nätet och då den går på 12V så är batteribackup med ett 12V blybatteri och en laddare en smidig lösning så den fungerar även under strömavbrott, kräver inte heller några speciella kunskaper för att programmera som en PLC gör.

Sen när du behöver få fler boxar än dom 5st som den kan styra som standard så bygger du en vattentät liten box vid varje låda och monterar en Nexa-kompatibel fjärrströmbrytare i denna, https://www.m.nu/fjarrstrombrytare-1000 ... p-542.html

Och så bygger du ut webswitchen med en https://www.m.nu/webswitch-1216k-radio- ... p-444.html så kan du styra över 20st boxar med fjärrströmbrytare, och programmera, göra "manuell utfordring" osv över nätet. Dessa blir dock svårare att batteribackupa då dom kräver 230v drivspänning till mottagarna...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

limpan4all skrev:Fallucka funkar inte. OM någon häst kommer på att mera hö (ett strå räcker, en enda gång) kommer om man buffar på luckan/boxen så sparkar dom sönder hela boxen/spiltan (gällde både foder och hö lösningarna) för att komma åt mer hö/foder, har sett resultatet i ett sånt projekt jag varit inblandad i...
Jag förstår... Vill tillägga att det inte är jag som sköter dom eftersom jag inte vill gå nära en häst så den här info'n var bra...
Borde man inte kunna placera foderlådan utanför elstängslet och ha en ramp ner i hagen?
PeterH skrev:En PLC bör kunna lösa problemet, titta på Tradera, Ebay eller Blocket. Kan finnas någon här som säljer. Har för mig någon här länkat till en PLC för runt 1000-lappen...
Låter intressant men har aldrig använt PLC innan. Ska läsa in mig lite på det i alla fall!

@Meduza: En kul lösning men lite väl trådlös och avancerad, både för lite hö och för mig. Men tack för idén!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Om jag bara vill påverka 1 solenoid (eller flera seriekopplade) så antar jag att jag kan använda en sån här Länk_till_kopplingsur.

Eftersom jag bara vill leda ut 12VDC till solenoiderna så ska också ett batteri monteras i apparatskåpet samt en laddare. Tanken att man alltid förser solenoiderna med spänning från batteriet, vid normal drift samt backup vid strömavbrott.
Finns det några lösningar på montering av batteri+laddare i ett apparatskåp eller blir det helt enkelt ett hemmabygge?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Problemet som vi drabbades var att boxar och hästar vart skadade EFTER att systemet installerades.
Så vi satte övervakningskameror som bevakade utrustningen.
Detta gällde travhästar som tydligen inte får äta sig fullt mätta. Dom kom på att med hjälp av våld på utrustningen så kom det mera mat...
Sedan sparkade dom sönder skiten, med skador på box, utrustning och häst.
Slapp undan en stämning nätt och jämt...
Så jag rekommenderar att inte enbart använda sig av gravitation för att ge mat.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Jag hade nog bett en granne utfodra dem mot lite betalning :-)

Men, rent principiellt så tycker jag att det är fel att utfodra utan övervakning, inte minst för
att det inte finns någon återkoppling om det verkligen fungerade.
(om det inte funkar så svälter de).

Sen ser jag också en del praktiska problem i och med att det inte direkt är inomhusmiljö (damm, hästskit, stora djur
som sparkar och trycker mot allt) + att hö i sig ju är väldigt "oregelbundet" med strån som pekar åt alla håll med olika längd och tjocklek.
Dvs. ett problem med dosering om de ska ha fler givor.

Själv skulle jag nog kolla på hur kommersiella lösningar ser ut (om de finns) och utifrån det försöka
uppskatta hur stort ett sånt här projekt kan bli.

Och, finns det inga kommersiella lösningar så tror jag helt säkert att det finns en stor marknad för
en sådan apparat (om den är säker, fungerar till 100% osv..) eftersom det nog är många
som insett hur skötselkrävande ett stort djur är, efter köpet :-)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det finns en hel del fördelar med automatisk utfodring.
Fodret kan enkelt ges på exakt rätt tider.
Och det handlar inte om att skippa övervakning utan att helt enkelt hinna med mera.
Hästar blir fruktansvärt mycket lugnare om alla får mat samtidigt, annars så måste utfodringen ske i rangordning...
Så en del professionella travstall hävdar att efter det att dom gick över till automatisk utfodring så minskade skadorna (sen vi fixat barnsjukdomarna) och tävlingsresultaten förbättrades.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att utfodra uppifrån taket, kan det vara lösningen?
Får ta upp frågan med svärdottern och barnbarnet som sköter utfodring!
Men jag vet att det är oroligt även en bra stund innan de får sina högar!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag hade tagit en microprocessor, två knappar och en LCD och sedan anslutit transistorer till utångarna som kan aktivera en solenoid. Den skulle nog kunna klara sig flera månader på några AA-batterier eftersom den i princip kan ägna sig åt att sova hela tiden och bara drar ström när den ska öppna. Men det förutsätter ju att den fysiska lösningen blir sådan att det duger med solenoider.

Nästan så jag får lust att göra det åt dig :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag funderade på detta när vi hade hästarna hemma, min plan var en centrallåsmotor som helt enkelt öppnade en fjädergrind in till en del av hagen där det fanns mat.
Det finns ett flertal sånna produkter på marknaden...

Vi löste det dock genom att ge hästarna fri tillgång på hö, visst hästar som inte är vana utan tror maten tar slut kommer hetsäta en del de första dagarna, men sen får man hästar som har en mycket harmoniskare inställning till hö.

edit:
http://www.automat.nu/
http://www.galaxia.nu/
http://hem.passagen.se/skogsper/grind/index.html

Finns som sagt hur många som helst, går från dyra till ännu dyrare..
Alexian

Inlägg av Alexian »

Jag har använt automatisk utfodring i flera år, till konstant hungriga och klipska hästar. De har INTE demolerat inredningen eller liknande som det talas om tidigare i tråden.

De slår knut på sig själva för att överlista systemet/apparaten - ja. Och lyckas de riva ner något/ha sönder något så de kan få mat blir de glada och gör om det.

Men när de INTE lyckas, så ger de upp. De vet att (t ex) lådan innehåller mat. Men de vet också att de inte får ut maten, utan maten faller ut när det är dags. Och ägnar sig då inte åt att sparka sönder boxar eller annat (det är helt enkelt inte produktivt).

Detta gäller både i hage och i stall (box).

Så jag skulle inte förkasta iden med fallucka, speciellt inte som det finns fungerande system som bygger på den principen redan och som just fungerat. Däremot, vissa hästar är smartare än andra, och vissa hästar är våldsammare än andra. Ytterst få hästar får spunk och kickar sönder en box i frustration över att inte kunna få sönder och/eller nå en låda där maten är t ex.

Jag har och har haft flera olika system ska tilläggas. Dels timerstyrd elastisk grind, så vid utsatt klockslag öppnades grind till intilliggande hage där det låg mat. Sen har jag använt ett system där maten hissades upp i taket utom räckhåll i påsar, och timerstyrt ramlade ner så hästarna nådde den på utsatt klockslag. Samt då lådor där botten är en fallucka, och på utsatt klockslag släpper helt enkelt botten i framkant (i bakkant sitter ledgångjärn) och maten trillar ut.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hej igen och tack för alla tankar och ideér.

Lite återmatning om projektet:

Installationen är klar och det blev en IP66 kapsling med en MeanWell AD-155B "UPS", kopplingsur, termosäkring. I ett annat bättre ventilerat rum finns en batterilåda med två blyckar på totalt 24VDC och 30Ah, även denna låda fick en termosäkring.

För att hästarna inte skulle få spel på automaterna så lät vi dom första bara monteras i hagen men inte användas. Visst var dom nyfikna men efter en liten rubbing av "non-bite kräm" eller vad det nu heter så hatade dom att nosa på lådan. Efter en månad fungerade det bra och lådorna är inte alls otrevliga.
I lådorna sitter en liten elektromagnet som är beräknad att kunna hålla uppe ca 12kg. Vi gjorde ett test med att överfylla lådan med ensilage oh det fungerade klockrent. Jag valde en vanlig elektromagnet över en permanent elektromagnet pga eventuella kabelbrott eller fel i utrustningen skulle då "svälta" hästarna. Ägarna ansåg att det är bättre att dom får mat vid fel tid än att inte få något alls. Även dom det innebar dyrare installation i och med blyackarna och UPS'en.
Kabel är sen dragen i marken i VP-rör. Jag provade först att dra kabeln i några meter ihop med matningen till elstängslet men insåg snart vad jag också trodde skulle hända; att min kabel också skulle kittle lite :shock:

Installationen kan nog ses som aningens overkill men det bjuder jag på, det var ändå inte ni som betalade notan :D

Nja, vad mer kan jag berätta? Fråga om ni undrar något.
Skriv svar