Vart laddar man ner MPASM till MPLAB X
Vart laddar man ner MPASM till MPLAB X
Halloj!
Har bytt dator och tänkte att jag skulle testa köra MPLAB X IDE eftersom Microchip "gömt" de äldre versionerna av MPLAB från hemsidan. Det verkar dock som att MPLAB X IDE är just inget annat än ett IDE och att man måste komplettera med C-compilers och assembler (MPASM). Jag hittade på XC 8-bitars C compiler och lyckades installera den och få den att funka med MPLAB X.
Dock eftersom de flesta gamla projekt jag kör är i assembler så skulle jag behöva installera även MPASM, men jag hittar ingenstans där jag kan ladda ner den. Jag vet inte om jag har missuppfattat något, men jag antar att man skall ladda ner och installera den?
Någon som vet?
Annars får jag köra gamla MPLAB i fortsättningen också.
Har bytt dator och tänkte att jag skulle testa köra MPLAB X IDE eftersom Microchip "gömt" de äldre versionerna av MPLAB från hemsidan. Det verkar dock som att MPLAB X IDE är just inget annat än ett IDE och att man måste komplettera med C-compilers och assembler (MPASM). Jag hittade på XC 8-bitars C compiler och lyckades installera den och få den att funka med MPLAB X.
Dock eftersom de flesta gamla projekt jag kör är i assembler så skulle jag behöva installera även MPASM, men jag hittar ingenstans där jag kan ladda ner den. Jag vet inte om jag har missuppfattat något, men jag antar att man skall ladda ner och installera den?
Någon som vet?
Annars får jag köra gamla MPLAB i fortsättningen också.
Re: Vart laddar man ner MPASM till MPLAB X
MPLAB 8: http://www.microchip.com/mplab8
MPLAB X: http://www.microchip.com/mplabx
Men visst sjutton ingår ASM verktygen i båda!
MPLAB X: http://www.microchip.com/mplabx
Men visst sjutton ingår ASM verktygen i båda!
Jag kollade i installationsmappen i program files (x86) och där ser jag mpasmx. Problemet är när jag startar ett nytt projekt med guiden så vill den veta vilken compiler/assembler jag skall använda, men där hittar den inte mpasm (se bild). Följaktligen kan jag inte trycka "Next". Nu har jag ju inte installerat MPLAB på C disken utan D så kanske det finns någon sökväg hårdkodad någonstans som förutsätter att allt skall ligga på C?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aha, OK. Ingen aning... 
Microchip har ett eget forum där sådant här antagligen
besvaras snabbare.
I MPLAB 8 väljer man "toolset" (eller något liknande), men
väljer inte varje individuellt verktyg separat.

Microchip har ett eget forum där sådant här antagligen
besvaras snabbare.
I MPLAB 8 väljer man "toolset" (eller något liknande), men
väljer inte varje individuellt verktyg separat.
Nått måste gått fel när du installerade MPLABX, jag ser både kompilatorerna för MPLAB och MPLABX i min installation.
Gissar att du kanske måste installera XC8 också.
Gissar att du kanske måste installera XC8 också.
För info så verkar mpasm med MPLAB X v 1.60 med default installation funka bara man installerar på enhet C. Verkar inte funka om man kör någon annan enhetsbokstav. Iaf inte v1.60.
Kör senaste installerad på D:\Microchip utan problem.
Och du kan starta ett assembler project utan problem? Skumt i så fall. Nu får den ligga där den ligger för min del iaf. 

Nja, skulle inte få för mig att starta ett ASM-projekt, har heller inga dylika, dock i vissa lägen använder jag mig av ASM-filer för vissa saker som inte går att utföra i C, och ej heller som inline.
Projekten kompilerar bra med asm-filer inkluderade i projekten, och asmx eller vad den kallas för finns i mitt toolchain, utan extra konstigheter.
Projekten kompilerar bra med asm-filer inkluderade i projekten, och asmx eller vad den kallas för finns i mitt toolchain, utan extra konstigheter.
- SeniorLemuren
Hade du även MPLAB installerad på D eller låg den på C när du installerade MPLAB X på D ?
Även den (alla program hamnar på D) är installerad på samma ställe.
C är enbart systempartition, inga program hamnar där.
C är enbart systempartition, inga program hamnar där.