Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Inlägg av DW »

ok, från vem...www?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kan detta vara nått? Sätt en givare istället för tryckknappen på kontrollen och byt ut batteriet till ett mindre blyacc.

http://www.tradera.com/radiostyrning-1- ... _172085721
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Har själv gjort ett sådant här system. Eftersom luckan på lådan är ledad ca 20% ner från överkanten (så att överkanten går in i lådan) så kan man fästa en liten magnet på överkanten på insidan (lådan är ju gjord av metall), och sedan ett litet tungelement vid sidan. När luckan öppnas kommer magneten nära nog så att tungelementet drar och aktiverer en liten fjärrkontroll. Eftersom lådan är gjord av metall så kan man fästa tungelementet på en plastbit som sedan fästs med magneter på insidan, för att inte göra någon åverkan.

Fästmagnetens avstånd till tungelementet trimmas också lämpligen in, så att fästmagneten "hjälper" luckmagneten att dra tungelementet.

netrunner:
Kan säga att dem låsen på postboxarna, är ett huvudnyckelsystem med flera nivåer av huvudnycklar baserat på postnummer:
"Fastighetens adress styr tillverkning av låscylinder/nyckel som baseras på postnummer. Felaktig uppgift kan medföra att fastighetsägare måste beställa ny låscylinder/nyckel och installation och driftstart försenas."
Med andra ord, för postmannen så har ALLA fastighetsboxar inom ett visst postnummer samma postmannyckel.

Fastighetsskötaren har egen nyckel och kan välja om han vill ha separat nyckel för varje uppgång (varje skåpsektion på samma uppgång har dock alltid samma nyckel då nyckelkombinationen baserar sig på adressen) eller om han vill ha en under-huvudnyckel som passar alla uppgångar fastighetsskötaren är verksam i. (detta anges vid beställning av låscylinder).

Men förkomna nycklar är ett mindre problem än slickepottmannen - http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1 ... annen-domd

Där jag bor är det däremot vattentätt, man måste ha bricka för att komma åt postboxarna, som sitter helt i ett separat rum.
Förkomna brickor spärras lätt, och vid eventuella oegentligheter går det att titta i loggarna och sedan ställa person till svars. Dessutom kommer man bara åt sitt "eget" postrum, inte i uppgången brevid till exempel.
Så eventuella förkomna postnycklar gör absolut ingenting.
CameraZOOM-20130121212244404.jpg
CameraZOOM-20130121212226269.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av sebastiannielsen 21 januari 2013, 21:52:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

el34
Jag har en såda från Velleman men den når ~90m, provade igår. Saknar 10m!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag har en gammal personsökare som består av en sändare och mottagare liggandes någonstans. Om jag inte minns fel så skall det vara flera kilometers räckvidd på den. Det skulle kunna vara nått! När jag bodde i lägenhet så hade jag ett extra förråd i källaren i en intilliggande fastighet där jag byggde mig ett larm med sändaren upp till min lägenhet. Den gick genom huset på tvären (betong,tegel) så 100m är en enkel match.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kom att tänka på att sändaren till personsökaren är ganska stor så att installera den i en brevlåda är inget praktiskt. Nexa har väl däremot någon sändare har jag för mig med extra lång räckvidd? Annars finns ju det repeterar till den.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Här finns fler möjligheter med avstånd upp till 800m om man får tro säljaren och kineser brukar väl vara ärliga :badgrin:

Denna köpte jag
http://www.miniinthebox.com/sv/2-kanals ... 71321.html

Här finns fler kanske bättre men kräver också någon form av lite mekanik för att funka för mekanismen osv.
http://www.miniinthebox.com/camera-remote_c4898

Denna för 22 USD upp till 300 meter
300m.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar