CNC-Rookie
Re: CNC-Rookie
Kulskruvar rekommenderar jag att köpa från linearmotionbearings2008 på ebay, många här på forumet har handlat där med relativt goda erfarenheter!
Hittad det här paketet
http://www.ebay.co.uk/itm/3-ballscrews- ... 3a53ca7c42
Verkade ju trevligt. Vad är precisionen i dom linjärlagren? Funkar dom till en fräs för metall?
Finns det många aktiva Sandvikenbor här?
http://www.ebay.co.uk/itm/3-ballscrews- ... 3a53ca7c42
Verkade ju trevligt. Vad är precisionen i dom linjärlagren? Funkar dom till en fräs för metall?
JaTrevligt med folk från Sandviken här.

Off-Topic rant: för en 4-5 år sedan var cnc-rookies nöjda med om deras maskiner klarade Ikea-skärbrädor och plexiglas, nu ska alla gärna klara rostfritt stål utan att läsa på och gärna på första försöket...
On-topic: hela dom konstruktionerna du pratar om är för klena för stålfräsning i några hastigheter eller skärdjup att tala om, för 1*1m arbetsyta i stål ska du nog förlika dig med tanken på rätt många tiotusentals kronor och en maskinvikt i klassen 1000kg+
Titta på riktiga linjärlager, hiwin eller thk, tänk storlek 35-45 typ.
Mycket stål och gjutjärn, kanske epoxy granite är bra material att tänka sig bygga av.
On-topic: hela dom konstruktionerna du pratar om är för klena för stålfräsning i några hastigheter eller skärdjup att tala om, för 1*1m arbetsyta i stål ska du nog förlika dig med tanken på rätt många tiotusentals kronor och en maskinvikt i klassen 1000kg+
Titta på riktiga linjärlager, hiwin eller thk, tänk storlek 35-45 typ.
Mycket stål och gjutjärn, kanske epoxy granite är bra material att tänka sig bygga av.
Jo det är nog så att man försöker bita av en lite för stor bit här.
Hade tänkt mig typ 300x 160mm arbetsyta men stabiliteten blir ju inte mycket bättre för det.
Som maskiningenjör så har jag viss kunskap om svetsade och bearbetade konstruktioner men mycket liten kring dom krafter som faktiskt verkar under bearbetning. Så jag tar varmt emot kritik på mina tankebanor.
Jag lägger ofta ambitionsnivån högt och sänker den sen till en rimlig nivå
Har redan börjat kladda på en mindre variant istället för den jag lagt upp bild på.
Hade tänkt mig typ 300x 160mm arbetsyta men stabiliteten blir ju inte mycket bättre för det.
Som maskiningenjör så har jag viss kunskap om svetsade och bearbetade konstruktioner men mycket liten kring dom krafter som faktiskt verkar under bearbetning. Så jag tar varmt emot kritik på mina tankebanor.
Jag lägger ofta ambitionsnivån högt och sänker den sen till en rimlig nivå

Säg till om du behöver något bearbetat till bygget så kanske jag kan hjälpa dig.
300*160 ger faktiskt en rätt stor skillnad i stabilitet, tänk hävstång och vridmoment, kraft*sträcka, med samma kraft och 1/3 sträcka behöver du bara 1/3 av styvheten för att göra samma sak.
Hur mycket plats har du att ställa maskinen på?
Sen får du tänka på att de flesta fräspindlarna folk här på forumet kör med är alldeles för högvarviga för stålfräsning och du ska titta på något med mer styrka och lägre varv.
Hur mycket plats har du att ställa maskinen på?
Sen får du tänka på att de flesta fräspindlarna folk här på forumet kör med är alldeles för högvarviga för stålfräsning och du ska titta på något med mer styrka och lägre varv.
Ett sånt erbjudande kan man inte säga nej tillSäg till om du behöver något bearbetat till bygget så kanske jag kan hjälpa dig.

Hänger inte helt med i ditt resonemang där. Har man spindeln monterad så att den sitter fast i X- och Y-led och bordet under får sköta dom rörelserna så kan man ha 1000x160 som arbetsyta ytan att det kommer att påverka styvheten. Det skulle vara den uthängande lasten som bryter då.300*160 ger faktiskt en rätt stor skillnad i stabilitet, tänk hävstång och vridmoment, kraft*sträcka, med samma kraft och 1/3 sträcka behöver du bara 1/3 av styvheten för att göra samma sak.
Det gäller ju naturligtvis bara samma typ av konstruktion. Men om du skulle ha en fast spindel med flyttbart bord så kan du eliminera nästan hela uthänget från pelaren och därmed minska den hävstångseffekten jämfört med 1000*1000 i samma konstruktion, däremot blir det en intressant bordskonstruktion som blir runt 2m bred för att kunna hantera ett extremt långt bord...
Misstänker att vi inte riktigt talar om samma typ av konstruktion här och ett 1000mm långt bord vara bara för att illustrera lastfallet.
De svårare krafterna att ta hand om i en portalfräs är dom jag har ritat in på bilden nedan och är alla relaterade till böjstyvhet i y-bommen.
Höjer man sidorna och sätter linjärlager längre ner så får man även svårt med hävarmen sidorna utgör.
Höjer man sidorna och sätter linjärlager längre ner så får man även svårt med hävarmen sidorna utgör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ju ingen portalfräs jag vill bygga. Svårigheterna med att få en sån stabil kan jag se.
Det är en mer konventionell supportfräs fast med nc-styrning som är det som jag drömmer om
Jag vill kunna tillverka enklare detaljer själv i stål alternativt aluminium i det här första försöket. har ingen ambition till att göra en fräs som producerar perfekta ytor eller 0,001mm toleranser. Det lämnar jag åt proffsen och såna detaljer får jag helt enkelt köpa vid behov.
Det är en mer konventionell supportfräs fast med nc-styrning som är det som jag drömmer om

Hahahaha, jag var 1000% säkert att jag postade inlägg i den andra cnc-rookie tråden, glöm mina senaste inlägg!
(denna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=63859)
Så går det när man svarar lite för snabbt on-the go....
Oavsett så är ebaypaketet i klenaste laget för vad du vill göra.
(denna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=63859)
Så går det när man svarar lite för snabbt on-the go....
Oavsett så är ebaypaketet i klenaste laget för vad du vill göra.
Senast redigerad av Meduza 22 januari 2013, 17:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Gör du rören tjocka nog och kanske fyller dem med epoxigranit så borde den stora maskinen bli härligt styv
.
Dock rekommenderar jag att du sätter Z-guiderna på sidorna, de kan då göras längre vilket betyder att du också kan ha längre avstånd mellan lagringarna vilket in sin tur ger dig ett styvare z-huvud trots långt utstick.

Dock rekommenderar jag att du sätter Z-guiderna på sidorna, de kan då göras längre vilket betyder att du också kan ha längre avstånd mellan lagringarna vilket in sin tur ger dig ett styvare z-huvud trots långt utstick.

Den iden gillade jag
på det viset kan man kanske minska hur mycket spindeln bygger utåt. Så att man får precis så mycket som behövs för att nå hela arbetsytan.
Lite besvärligare med bearbetningen av lägena, men det borde inte vara nåt problem.

Lite besvärligare med bearbetningen av lägena, men det borde inte vara nåt problem.