Projekttråd upprustning/ombyggnad Gravograph VX2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anahka1975

Projekttråd upprustning/ombyggnad Gravograph VX2

Inlägg av Anahka1975 »

Igår kväll var jag och hämtade en ny leksak, en Gravograph VX2 gravyrmaskin med tillhörande interfacebox (för att slippa den uråldriga original datorn) höghastighetsspindel + hur mycket gravyrstift som helst.
Planen är att försöka få igång originalstyrningen som steg ett, sen kommer ev. en Mach3 konvertering att ske.
Ska även försöka mecka dit en Kress utan att förstöra möjligheten med originalspindlarna.

Men först av allt ska maskinen rengöras, smörjas, fixas till osv.
Dess nya hem är inte riktigt färdigt ännu (golvmålning och belysning kvarstår) så det kommer troligen inte hända så mycket med fräsen innan jul.

EDIT:Rubrik

Lite bilder iaf:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Anahka1975 20 januari 2013, 17:30:03, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: Blivit med riktig fräs Gravograph VX2 !Bilder!

Inlägg av X-IL »

Kul maskin, ser att de gjort skyltar till landsbygdsrådgivningen :) Vad är det för typ av drivning? Stegmotorer och kulskruvar eller något annat.
Begränsningen på gravyrmaskiner brukar ju vara Z-rörelsen, men det där ser faktiskt ut att vara en bit. Flytande Z eller driven hela vägen?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Z är driven de hela 60mm du ser på bilden.
Sen tror jag att man kan justera den med ratten som syns uppe på yttligare 50mm.
här finns lite mer fakta. http://www.e-engraving.com/machines/gra ... 2_Spec.jpg

Men den är stegmotor driven i alla axlar. Dock inte kulskruvar utan någon form av trapets gänga (fast med rundade toppar på gängorna) med en anti backlash mutter med fjädrar och sånt. Får se hur bra det fungerar när den måste börja "ta i".

Finns hållare för fjädrande eller "flytande" gravyrstift.

Den lösa spindeln har en hastighets ratt graderad 0-60 000rpm :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det där är en fin maskin, kostade nog en del ny.
Jag fick tips om att se till att fettet i min 60.000rpm spindel måste fördelas genom att rotera den liggandes ifall den legat i förvar en tid, annars var det garanterat haveri efter en tids körning.
Nått att tänka på ifall den inte varit körd på ett tag och förvarats liggande på sida.

Lägg gärna upp bilder på specialhållare och andra grejer, det är kul att se lite lösningar på sånt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ska fota mer när jag börjar rota med prylarna. Har idag googlat mig trött efter manualer osv. Naturligtvis utan större framgång... :(
Men vi får se vad jag hittar. Lutar mer och mer åt mach3 eller emc2...

Att få dit min kress utan stora ingrepp verkar dock svårt, hålet där spindeln sitter är betydligt mindre.
Nån som vet om det går att svarva ner 43mm halsen på en kress?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

http://www.gravotech.se/ borde ha manualer, dom är ju Åf för Gravograph.
Fråga snällt så löser det sig kanske. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

För bövelen förstör inte din Kress. Det är väldigt svårt att få det lika bra som den är nu. Gör istället omfattande ingrepp i släden på Z-axeln.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Nu börjar det hända saker....

Under julledigheten har jag svetsat ihop ett benstativ med hjul och fräsen har (äntligen) fått flytta in i sitt nya hem.

Originalstyrningen har bytts ut till ett kit köpt av JBCNC. Detta har jag sätt in i lämpligt skåp osv.
Z axeln var i risigt skick så den har plockats ner och fixats till.

Massor av saker kvarstår men nu är den iaf operativ :D

Idag gjordes premiär körningen med "diamond drag" stift. Funkade riktigt bra.

Nästa steg var att testa med spindeln. Tyvärr upptäckte jag då ett glapp i X-axeln. Verkar dock bara vara ca 10 cm närmast noll/home positionen det glappar.
Eftersom det är där maskinen troligtvis använts mest det glappar är det då troligt att det är axlarna (20mm understödda axlar) eller kan det vara lagren? Jag kan inte mäta upp nån skillnad med skjutmått men det känns att det glappar mellan lager och axel när man "ruckar" på x/z axel paketet.

Kan man justera eller fixa till det på annat vis eller är det axelbyte som gäller?

Lite obligatoriska bilder...

En hylla ska sågas till och läggas på nedre järnen
2013-01-20 10.29.51.jpg
2013-01-20 10.29.03.jpg
2013-01-20 10.29.20.jpg
2013-01-20 10.27.52.jpg
Användarvisningsbild
Anahka1975

Re: Projekttråd upprustning/ombyggnad Gravograph VX2

Inlägg av Anahka1975 »

Två steg fram ett bak...

Igår testade jag att fräsa i lite 4mm plywood. Insåg ganska snart att spindeln (den som ses på bilderna ovan) inte är gjord för annat än gravyr.
Den orkar helt enkelt inte med en 4mm fräs.

Jag fick ju även med en lös höghastighetsspindel, EWL 4025 som jag tänkt prova. Denna saknar tyvärr "knoppen" som man använder för att byta verktyg.
På sidan 10 i denna PDF Fil ser man hur den är konstruerad men jag fattar inte hur man får loss verktyget. Finns det nån som förstår konstruktionen och kan förklara hur man gör?
Har provat att trycka in i hålet med olika diametrar utan framgång.

Har även insett att det bästa för lite kraftigare jobb vore att mecka dit min Kress spindel.
Det enklaste utan att förstöra den z-axel som sitter där (och fungerar alldeles ypperligt för gravyr osv. fick med mängder av gravyrstift mm till den) vore att byta ut hela Z.

Undrar därför om någon har lämplig linjärenhet till salu eller har tips på bra inköpsställe? Travel bör vara +100mm gärna med fäste för 43mm (Kress)?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ser ut att vara "taggar" längst fram på pinnen som trycks ner, och dessa hakar i motsvarande inuti spindeln. Kan nog bli svårt att få till om man inte vet hur det ser ut.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag tog bort det bakre locket för att försöka se mer, men blir inte klok på detta.
Vad jag kunde se är det i mitten man borde trycka ner. Men varför ska man vrida? eller är det för att låsa original konstruktionen i öpppet läge tro?
Har pressat så hårt jag vågar både i centrum och på den taggade ringen...
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Eller är det så enkelt att man ska skruva och de yttre tagarna (som man trycker in) bara låser spindeln?
Måste testas i eftermiddag. det verkar vara nån insex form på pinnen man trycker in och skruvar på...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Alltså på sidan nio visar de ju hur man byter verktyg? Tryck in och vrid åt ena hållet, det släpper på verktyget, tryck in och vrid åt andra hållet så spänns det åt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jo det har jag sett.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad som ska vridas.
Vanlig insex (både mm och tum) passar inte i det insex liknande hålet.
Får försöka fila till en som passar och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Problemet med EWL spindeln kvarstår. Dock vet jag nu hur det fungerar, men tyvärr slirar spänn hylsan mot konan i framkant så gängorna vägrar släppa.
Får dissekera den mer och se om jag kommer åt och hålla emot när den är i mindre bitar.

Kom på en annan sak jag skulle behöva expertisens hjälp med. Jag hittade för massa år sedan en mät modul till Atlas Robot systemet (se bilder nedan).
Tror ni den är stabil nog att agera Z-axel med en Kress som spindelmotor?
Det är en ~8mm kulskruv 1"/10 varv och linjär lagret är en "laxstjärt" variant, justerbar.
Jag har gjort ren den och kan inte känna nått som helst glapp och den glider fint.
Är orolig att anläggningsytan är för kort (3cm) och att det blir för stora bryt krafter.
Tanken är att montera ett 43mm fäste rakt ut på den blanka delen.
Vad tror ni?

Bilder:
2013-01-23 19.00.35.jpg
2013-01-23 19.00.46.jpg
2013-01-23 19.01.05.jpg
2013-01-23 19.02.03.jpg
Skriv svar