Raspberry Pi 3.3 & 5V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Raspberry Pi 3.3 & 5V

Inlägg av rolex42 »

Tänkte ansluta en LCD (HD44780) till Raspberry Pi för att visa IP-adressen.
På ett antal sidor berättar man om att man ansluter Rpi som har 3.3V till 5V driven LCD.
Ex
http://pbambridge.brunelweb.net/blog/?p=64
https://projects.drogon.net/raspberry-p ... d-library/
http://www.raspberrypi-spy.co.uk/2012/0 ... ng-python/
Man menar att det ska gå bra så länge RW-pinnen är låg dvs ingen "skrivning" (aktiv signal) till Rpi.
Det känns såklart tryggare med någon form av buffer el sk Voltage level translator.
Nån som har erfarenhet, tips el allmänt tyckande?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Raspberry Pi 3.3 & 5V

Inlägg av Meduza »

Förlåt om jag är tråkig, men här kommer lite allmänt tyckande:
Det enklaste sättet att visa IP på ett snyggt sätt är att sätta fast IP och skriva ut en DYMO-ettikett eller dylikt och klistra på sin hallonpaj ;)
rolex42

Inlägg av rolex42 »

:humm:
Inte om den blivit tilldelad med DHCP tror jag ...
Eller du kanske har en duktig DYMO.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

(Ofta duger 3.3V som etta för 5V-logik. Om du vill kan jag skicka en 74HC541D i SO-20-kapsel som är en icke-inverterande bufferkrets, den tar glatt
3.3V in och skickar 5V ut, eller 0V in och 0V ut, kör den på mitt servokort för Raspberry pi.)

När jag läser ditt inlägg igen så undrar jag om det inte är så att det du menar är om man råkar försöka läsa från displayen
och därmed får 5V-logik in i RPi:ns enbart-3.3V-toleranta IO:n? Det enklaste är ju förstås att se till så R/W-pinnen alltid är satt till W-läge ja...

Finns kretsar som fixar det där, lär finnas många scheman på Internet oxo om man vill göra själv...
Displayen kanske funkar på 3.3V? Man kan alltid prova (eller läsa databladet :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

rolex42 skrev::humm:
Inte om den blivit tilldelad med DHCP tror jag ...
Eller du kanske har en duktig DYMO.
Jodå, om man konfigurerar sin DHCP rätt, dvs sätter upp en "static dhcp assignment" så är det inga problem, då får din paj alltid samma IP oavsett var i nätverket du kopplar in den :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

adent skrev: När jag läser ditt inlägg igen så undrar jag om det inte är så att det du menar är om man råkar försöka läsa från displayen
och därmed får 5V-logik in i RPi:ns enbart-3.3V-toleranta IO:n? Det enklaste är ju förstås att se till så R/W-pinnen alltid är satt till W-läge ja...
MVH: Mikael
Det är poängen ja. Den LCD jag testade häromdan fungerar fint med 3V3-utgångarna från Pi. Det som kan vara farligt är om man kopplar 5V-signaler till en ingång, men som nämnts är det ju bara att undvika att koppla in RW. Och den brukar man ju jorda annars också, väldigt sällan man använder möjligheten att läsa från LCD:n.
Jag använde "schemat" i din första länk och det fungerar.
Skriv svar