förlängt el samma fas som kylskåpet. Störningar?
förlängt el samma fas som kylskåpet. Störningar?
Hej jag har tagit el till några vägguttag och kopplat dessa parallellt med kylen. Nu har jag läst att kyl kan ge ifrån sig störningar och undrar om man skulle sätta någon form avstörare vid kylen. Har hört om avstörningskondensatorer men vet inte riktigt hur de fungera eller om det är värt att använda i detta fallet. Om det är så att man seriekopplar en kondensator mellan kyl och uttag borde måste man väl dimensionera den så inte all laddning försvinner under en period dvs veta hur mycket ström den drar. Ja jag vet inte riktigt hur man dimensionerar som ni hör. eller om det behövs eller är en bra lösning. Har även hört om gnistfria strömbrytare.
Tips och ideer uppskattas.
Tips och ideer uppskattas.
Re: förlängt el samma fas som kylskåpet. Störningar?
Föreslår att du låter en elinstallatör fixa det riktigt, innan du tar livet av någon.
Du får i princip samma störningar som om duk kopplat från centralen. Dina avstörnings förslag låter inget vidare.
Om det brinner och någon dör åker du dit för vållande av annans död eller dråp. Orsakar du skada på person och/eller egendom gäller inte försäkringen.
Det är samma sak oavsett om man har behörighet eller inte. Eller om man orsakar samma skada på annat sätt. Vi ska inte överdriva. Men som sagt, en kondensator är ingen bra ide.
Nej det är det inte, har man behörighet gäller installatörens ansvarsförsäkringar, samt även den privata hemförsäkringen.Det är samma sak oavsett om man har behörighet eller inte.
Har man inte behörighet, gäller för en företagare, inga försäkringar.
Har ägaren gjort jobbet själv, gäller inte hemförsäkringen.
Att man sedan kan bli dömd i rättegång, för personskada vållande till annans död osv har inte med saken att göra.
Tack för alla snälla svar om att man inte får pilla med elen.
Även om jag inte är behörig så har jag jobbat med basic elinstallationer och om nu huset kommer brinna ned så kan jag garantera att det inte är för min installation.
Här kan man läsa lite om kondensatorer och störningar i elsystem:http://hififorum.nu/forum/pop_printer_f ... C_ID=85305
De skriver även om egen fas från proppskåpet så tas störningarna bort.
Mvh
Även om jag inte är behörig så har jag jobbat med basic elinstallationer och om nu huset kommer brinna ned så kan jag garantera att det inte är för min installation.
Här kan man läsa lite om kondensatorer och störningar i elsystem:http://hififorum.nu/forum/pop_printer_f ... C_ID=85305
De skriver även om egen fas från proppskåpet så tas störningarna bort.
Mvh
Senast redigerad av hannes33 21 januari 2013, 11:58:46, redigerad totalt 2 gånger.
Visst en egen fas hjälper. Men det var inte det det var frågan om. Anvnder man audiofiler som källa kan man få underlag på mycket suspekta saker.
det lät som du menade att man får samma störningar om man kopplar på egen fas från centralen.Du får i princip samma störningar som om duk kopplat från centralen

Jag låter frågan om audiofiler vara osagd. Men det är inte bara audifiler som hör ströningar från kylskåp.
I länken finns det en som satte en konding: "Jag blev påminsd om den gamla sanningen att "störningar bekämpas bäst så nära källan som möjligt" och satte avstörningskondensator på kylkompressorn och då var störningarna helt borta."Men som sagt, en kondensator är ingen bra ide
Varför funkade det och hur uppkommer störningarna? Jag har hört talas om rf-sändare i samband med gnistbildning i mekaniska strömbrytare... men det finns väl även spänningsfall i samband med att kompressorn börjar tugga?
Mvh
-
motorn har kolborst som skapar just gnistor. titta in i ventilationshålen på din gamla borrmaskin
Om det är kolborsten som sänder rf så borde väl inte varken egen fas eller konding fungera som avstörare eftersom radiovågor är inte beroende av någon ledare?
- FormerMazda
Med andra ord så får du bygga en faradays bur runt din kyl, och sen belamra den med diverse avstörningsfilter.
Eller så lever man med det? Vad är det som störs så pass att du börjat forska i att avstöra kylen?
Eller så lever man med det? Vad är det som störs så pass att du börjat forska i att avstöra kylen?
Nej det har den inte, det är tradiotionella kortslutna asynkronmotorer (i princip)rikkitikkitavi skrev:motorn har kolborst som skapar just gnistor. titta in i ventilationshålen på din gamla borrmaskin
-
med faskondensator då för att kunna köra på 1ph?
ja då är det inte gnistrande kolborst som ger RF störningar, vad är det då?
är inte sådana motorer rätt så "tysta" ?
Sitter det någon styrelektronik ? brukar inte kompressorerna vara on/off styrda?
ja då är det inte gnistrande kolborst som ger RF störningar, vad är det då?
är inte sådana motorer rätt så "tysta" ?
Sitter det någon styrelektronik ? brukar inte kompressorerna vara on/off styrda?
Det är väl termostaten och startreläet, om det är den gamla typen.