Bygga simpel frekvensomvandlare/ frekvensmultiplikator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matthiaz

Bygga simpel frekvensomvandlare/ frekvensmultiplikator

Inlägg av Matthiaz »

Det jag behöver göra är att omvandla en 5V fyrkantsvåg till en ny 5V fyrkanstvåg men med högre frekvens.
Utfrekvensken ska klara frekvenser mellan 10 Hz och ca 3 kHz. Multiplikator faktorn ska vara ca 7 ggr.

Som drivspänning finns bara 12V samt det får inte ta stor plats, ska sitta på en motorcykel...
Finns det något simpelt sätt att göra det på? Några färdiga kretsar som gör sånt? Eller är det ett komplicerat bygge?
Jonas L

Re: Bygga simpel frekvensomvandlare/ frekvensmultiplikator

Inlägg av Jonas L »

Hur noggrannt är det med multiplikatorn? Bara ungefär rätt frekvens, eller faskorrekt? Har du krav på svarstid? Det går enkelt att programmera i en liten PIC eller AVR om kraven inte är för stora.

Det finns även kretsar som lämpar sig, det kallas PLL. Dock kan det bli problem att låsa på ett så stort frekvensspann.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

annan metod

frekvens till spänning, spänning till frekvens, inte så bra men lätt att göra, har annvänt mig av det, speciellt om man har icke kulr tal att öka det med, som priimtal :lol:
Matthiaz

Inlägg av Matthiaz »

Kraven på faskorekthet och svarstid är inte noga, det gäller signal till hastighetsmätare. Den exakta multiplikationsfaktorn är 7.3. Men gör inte så mycket om den kommer visa lite fel.

Hastighetsmätaren är inte till denna motorcykel, därav problemet.
Kanske lättast med en PIC då?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Är det inte noggrannare än så så kanske gryms variant är enklast.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då det rör sej om en hastighetsmätare så säger lagen att den måste visa inom nån enstaka km/h tolerans, såvida du inte menar motorvarvmätaren, där kan du leka bäst du vill.

Har hört av vissa att motorn bara gör 5000RPM när mätaren visar 8000RPM, dvs inte spec exakt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja, så jätteexakt måste det väl inte vara, vill minnas att det är +10% det får fela som mest.

Men måste se till att den absolut inte visar för lite, då är det direkt olagligt!
Matthiaz

Inlägg av Matthiaz »

Ok, Tack för all info.
Vet ni nånstans jag kan hitta exemel på en frekvens-spänning och sen spänning-frekvens kopplings schema?

Det gäller min egen motorcyckel så för mig gör det inget om den visar några procent fel, tror inte besiktningen kommer att märka något så länge den visar ungefär rätt, bara den funkar så är dom nöjda.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En hastighetsmätare får visa en del för hög hastighet men bara mycket marginellt för låg hastighet.

Jag hade direkt vald mikroprocessorlösningen men jag hade räknat en del på allt. Den analoga lösning kräver dels att stort område (vilket är till att klara av) och dels ett kretslopp som stoppar pulserna när det inte kommer in några.

Detta kan man enkelt klara med en mikroprocessor samtidig som man kan få en ganska noga multiplikation.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller också river man ur orginalelektroniken och bygger nytt så man slipper hålla på att frekvens multiplicera.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kräver bilbesiktningen hastighetsmätare överhuvudtaget?
Det borde funka med en enkel pryl som för varje positiv flank ger 3 pulser ut och för varje negativ ger 4 pulser ut, men jag håller med Icecap, CPU vägen är den enklaste...
Matthiaz

Inlägg av Matthiaz »

Det är ett digitalt kombi instrument, som viasr hastighet, varvtal temp mm, så riva sönder det och bygga om tror jag inte på...
Men ska kanske försöka friska upp mina PIC kunskaper lite, va ca 8-10 år sen jag programmerade en sån sist....

Jo besiktningen kräver belyst hastighetsmätare på motorcyckel. Jag fick igenom den sist med en cyckeldator som hade belysning. Men den är inte så bra, därför vill jag försöka få igång den riktiga hastighetsmätaren. (Som är från en annan motocyckel model som mäter hastigheten på motoraxeln men på min motorcycel sitter givaren efter växellådan istället, därför får jag förlite pulser så hastighetsmätaren visar på tok för lite)
Matthiaz

Inlägg av Matthiaz »

Tänkte bara skriva att jag löste hela problemet med en Arduino Uno R3. Gick väldigt smidigt. Väldigt lätt att komma igång och programera den. Samt att den drevs med 12 V och digitala I/O var på 5 V, så behövde inte bygga något extra, bara koppla in och programmera lite, blev bara en dryg sida med kod. Funkar väldigt bra nu och hastighetsmätaren visar väldigt exakt.
Så Arduino kretsar kommer jag nog använda mer till div småprojekt...
Skriv svar