Är systembolaget seriösa?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Är systembolaget seriösa?

Inlägg av gvs »

Såg denna på DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Ta er en titt på filmen solm ligger på http://www.dearmrb.se/
Helt oseriöst, men det är seriöst menat

För er som inte orkar titta:
Systembolaget har gjort en reklamfilm om hur förträffande det är att sälja alkohol utan vinst! det skulle (enligt teorin) se till att försäljaren inte anstränger sig för att sälja så att det därför säljs mindre... Konstig då det gjorde en vinst på 240 miljoner för 2004... Sen kan man ju fundera på hur mycket staten tjänade i skatter oxå...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sedan kan man fundera på om sprit är en komponent... :)

Som sagt: staten tjänar "en del" skatt på det systembolaget säljer.
Undrar hur de tänkte när vi gick med i EU. Jag försökte få tag i rätt person på riksdagen för att göra en intervju om detta. Det var inte lätt... Efter en vecka gav jag upp.

Men staten har mycket intresse i att det säljs alkohol och tobak.
Såg att snuset finansierade mycket av folks pensioner när det började bli populärt. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När vi gick med i EU försäkrade politikerna att vi skulle kunna behålla vår alkoholpoitik. För det hadde EU lovat. (i ett par år) men politikerna hävdade att det var för tid och evighet.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Oj det blev lite fel... klickade bara på övrigt efter att, som vanligt, ha sökt efter nya inlägg. Skulle givetvis bli den andra övrigt kategorin....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Verkar vara lönande att jobba på Systembolaget, personalfest för 14 miljoner och sen reklamfilm för 8.

Fast det enda jag biddragit till de pengarna är väl på det jag betalar i skatt för jag har aldrig varit i en systembutik. :)
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Nja nu tror jag ju att statens utgifter pga av alkohol är betydligt större än skatteinkomsterna eller det vet jag. Tycker det var en väldigt bra film, dock vet jag inte om det är rätt sett att påverka Barroso på. Men den kanske kan påverka någon i rätt riktning.

Jag hoppas och tror att många andra EU länder kommer att inse vad alkoholen kostar samhället och vidta dom åtgärde som krävs. Idag styrs dock EU tyvär av väldigt marknadsliberala krafter.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Verkar som om alla här tror att jag hatar bolaget... Jag ville bara informera om att jag tyckte filmen verkade som ett skämt och att jag är lite tveksam till om de följer den tes de för fram i sin egen verksamhet.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Jo jag kan hålla med om att den kanske är lite konstig. Men den var rätt kul.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Tycker det är ganska skoj att alla tror på det de säger om dendär "firmafesten"
Såvitt jag vet sparade de ihopa dedär 14 miljonerna igenom att bla de inte hållt några firmafester på flera år, detta föratt göra nått vettigt och trevligt av det för en gångs skull..
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Aeh, det trista aer Sverige som behoever ett Systembolag. Saeg ingen vinglandes i Tyskland trots tillgeangligt oeverallt och hela tiden.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Tycker att det är en bra filmsnutt men som några andra påpekat så undrar jag om bolaget lever som de lär?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Man kan fråga hur stor kostnad de alkoholrelaterade skadorna uppgår till och hur mycket skatt man drar in ...

Dvs täcker skatten på sprit de skador som spriten resulterar i ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla källor jag har hört säger att den inte räcker på långa vägar. Men tyvärr har jag ingen bra källa att hänvisa till.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Fullkomligt brutalt dålig film.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det informativa innehållet i filmen är pinsamt. Men den är pra producerad, bortsett från den "svenska" brytningen av engelskan; pinsam!
Hur kan man lägga 8 mille på en sådan film?
Skriv svar