Hallåj!
Har ett litet problem. Jag har en KVM-switch (Aten DVI, 2 portar) som jag använder för att switcha mellan min PC och min Mac. Problemet är att jag har ett Bluetooth-tangentbord så därför så fungerar inte det ihop med KVM-switchen. Jag gillar tangentbordet (Apple Wireless), och vill gärna få det att fungera ihop med KVM-switchen. Därför började jag fundera, skulle man kunna para ihop tangentbordet trådlöst med en Arduino (med bluetooth-kort)? Isåfall så kanske Arduinon skulle kunna låtsas vara ett vanligt USB-tangentbord gentemot KVM-switchen, och mappa om från Bluetooth till USB? Extra bra hade det varit om jag hade kunnat få FN-tangenten att agera som scroll-lock då det är den tangenten som är hotkey till kvm-switchen.
Vad tror ni? Genomförbart? Krångligt?
Jag hittade denna sidan där en Arduino agerar tangentbord. Då borde man ju kunna få till det förutsatt att man kan få Arduinon att para med tangentbordet och tolka signalerna.
Bluetooth till USB
- Gildebrand
- Gildebrand
Re: Bluetooth till USB
Plockade fram Arduinon för att testa att skicka scroll-lock kommando via USB, men konstaterade att den modellen av Arduino som jag har inte kan agera USB HID enhet utan bara serieport 
Jaja får bli att beställa en Leonardo istället då...

Jaja får bli att beställa en Leonardo istället då...
Kan KVM-switchen styras på något annat sätt än via USB?
Du skulle kanske kunna köra VNC2VNC, X2VNC eller liknande program för att använda en mus och ett tangentbord på en dator för att via nätverk styra även "granndatorn", och hacka källkoden till detta så att det också styr KVM'en?
Du skulle kanske kunna köra VNC2VNC, X2VNC eller liknande program för att använda en mus och ett tangentbord på en dator för att via nätverk styra även "granndatorn", och hacka källkoden till detta så att det också styr KVM'en?
- Gildebrand
Har testat de programmen, men blir inte riktigt nöjd...
Nä jag vill få till det med KVM-switchen istället. Beställde precis en ny Arduino (Leonardo) och en bluetooth-modul.
EDIT: Nej endast USB-tangentbord. Det som vore så bra med denna lösningen är att då kan jag använda mitt Mac-tangentbord till PC'n också.
Nä jag vill få till det med KVM-switchen istället. Beställde precis en ny Arduino (Leonardo) och en bluetooth-modul.
EDIT: Nej endast USB-tangentbord. Det som vore så bra med denna lösningen är att då kan jag använda mitt Mac-tangentbord till PC'n också.
Finns det kanske nån BT-mottagare på USB som kan köras mot BT-tangentbord och då dyka upp som USB-tangentbord (för att kunna använda BT-tangentbordet före OS'et startat ordentligt o.s.v.)?
- Gildebrand
Det är lite det jag är ute efter 
Visade sig att mina Ebay-ordrar inte gått igenom, så la nya beställningar nu. En Leonardo och ett bluetooth-kort påväg

Visade sig att mina Ebay-ordrar inte gått igenom, så la nya beställningar nu. En Leonardo och ett bluetooth-kort påväg

- Gildebrand
Har fått hem både en ny Arduino samt bluetooth-kort nu 
Bluetooth-modulen är väldigt simpel, VCC, GND, RXD samt TXD. Har lekt lite granna och har lyckats få USB-HID delen i Arduinon att fungera. Vet dock inte riktigt var jag ska börja med bluetooth-biten... Hade velat testa att få den att ansluta sig till en enhet och kommunicera med denna...

Bluetooth-modulen är väldigt simpel, VCC, GND, RXD samt TXD. Har lekt lite granna och har lyckats få USB-HID delen i Arduinon att fungera. Vet dock inte riktigt var jag ska börja med bluetooth-biten... Hade velat testa att få den att ansluta sig till en enhet och kommunicera med denna...