Klass D förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nix, inte vad jag vet, vi har genomgång på projektet på måndag, verkar mest bli bygg så bra ni kan typ. Dock så kommer det att vara flera grupper så det kommer att bli tävlan om den bästa förstärkaren :)
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Pagge: han har gjort en diskret komarator med två utgångar en inverterad och en "vanlig", sedan anväder han "delayen" som låg pass filtret på utgången för "modulering".
Nakdelen som jag ser det är att arbets frekvensen ändras beroden på lasten... vilket kanse inte är så optimalt :roll:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kul att fler folk här bygger förstärkare :) Har du fått tag i ngt bra schema än?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

JAg testade bygga en för något år sedan, enkel H-brygga (med mos-trissor) och PWMkrets (a'la "home made", tror med 555a och OP).
På låga frekvenser lät den rätt hyggligt, men drog massor med ström när det inte var ngt ljud, kom inte på något sätt att lösa det så jag la ner det projektet...
(Men vem vill poppa tyst? :)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Vi kommer nog att använda det första schemat från http://users.ece.gatech.edu/~mleach/ece ... lassD2.pdf
Sedan får vi se vad som händer, vi vill börja med nått enkelt, annars finns risken att det blir för svårt och allt bara skiter sig.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ah okej. Jo det är sant, börjar man med nått som är för svårt är risken stor att det inte blir nått vettigt alls i slutändan.
Ganska klurig tektik det där med klass-D stärkare.. trodde inte det var riktigt så simpelt.. Ser med spänning fram emot resultatet! :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ah, den klassiska klass-D implementationen.
Varianten utan feedback (figure 1) kan nog bli ganska kass tror jag. 0 Power supply rejectio ration och ingen linjäriserande feedback.

Om du gör variantetn med feedback (figure 5) så tror jag att du kan få ganska bra resultat däremot. Den är ju egentligen inte krångligare... två motstånd och en kondning till.

Använd sen så hög switchfrekvens du kan skapa på rimligt enkelt sätt. Ju högre skillnad du har mellan switchfrekvensen och 20khz (max audiofrekvens) destå mer feedback får du och destå linjärare borde det hela bli.
nysan

Inlägg av nysan »

Virror skrev:Ingen som har någon bra guide vad man bör tänka på när man designar kretskort för skapligt höga frekvenser (upp imot 1Mhz)? Typ hur man gör med jordplan, ledningar och sånt för att minimera EMI?
EMC for product deigners / Williams , Tim
ISBN 07506 2466 3

Låna den på bibblan för den är ganska dyr .... men den ger en bra översikt över det flesta källorna till EMI.
ime95mos

Inlägg av ime95mos »

Lyfter tråden...

Jag är på jakt efter lämpliga komponenter / schema till Class D minst 150W. Tips?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jisses vilken bump!

Om du (ime95mos) vill bygga med integrerade kretsar så är det bara att surfa in till några av de många tillverkare av sådana och leta efter referensscheman.
ime95mos

Inlägg av ime95mos »

Någon som har bra länkar till referensscheman?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har också letat efter integrerade kretsar men hittar inte många som är gjorda för att driva en extern transistor, dom vill alla hantera effekten internt vilket verkar begränsa det till ca 100W
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag håller igen på att utveckla en klass d, tänkt att kunna ge den uteffekt som utgångsfetarna tillåter.

IRF har en in a chip klass d som bara behöver 2st fetar och lite resistorer å nån konding, kolla in IR audioamp5 och på audio sektionen på sidan, irf.com
Skriv svar