Deltarobot (3D skrivare)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nibl

Deltarobot (3D skrivare)

Inlägg av nibl »

Funderar på att bygga en "riktig" delta 3d skrivare, liknande http://delta-forge.com/
Hur exact behöver man få positioneringen? Med de armlängder/avstånd jag har testat med så får jag en (teoretisk) felpositionering på upp till 0.042 mm om jag kör 1/16 stegning och en nedväxling 5:1.
(felpositionering = minsta avstånd från önskad x,y,z position som går att få utifrån möjliga vinklar hos översta armarna)
Hur exact kan man anta att positioneringen är på en stegmotor med 1/16 steg?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Deltarobot (3D skrivare)

Inlägg av ghost_rider »

Jag bygger på din tråd istället för att göra en ny lika dan :=)

Jag är också inne på samma spår, kanske ngt liknade en Rostock.
Mina frågor är, kan jag t.ex använda ett vanligt styrkort till mina gamla cnc? Vill minnas att det är för fyra axlar så det passar bra :)
Vad krävs för att få den lite knepiga positioneringen? menar, 10mm på en kulskruv motsvarar inte 10mm på en vinklad arm? :humm:
Som ren mjukvara hade jag tänkt att använda Slic3r för att generera de olika lagerna. Jag behöver mer kött på benen, kötta på!

[edit]
Jag hade dessutom en tanke att istället för att använda PLA eller liknade, så ett trycksatt system med någon härdande gojoa :humm:
danielpublic

Re: Deltarobot (3D skrivare)

Inlägg av danielpublic »

Iom en delta reprap robots mekanik ser ut som den gör:
Bild

Blir det mer precision i mitten av skrivarean än i utkanterna; "In the middle it is around 30 steps per mm, and near the edge it's more than 300 steps per mm because the push rods will be nearly horizontal.". Enligt BOM är det GT2 belt och 40tands pulley.

En deltarobot är mao skitbra vasmaskin, bortsett från sexigheten då givetvis. Att ha den att röra i kaffet med är rent slavgöra och straffar sig när skynet tar över.
Men sen givetvis finns det Tack och Lov galningar överallt, som får oss andra se lite längre än kaffekoppen och vaser.

När det gäller mjukvara går slic3r bra eller nåt annat valfritt, men firmwaren är det en helt annan matte pga mekaniken, som man får vara beredd på och så vitt jag vet är t. ex diton som rostock använder sig av en fork från marlin och jag skulle tro delta-reprapsen får en dedikerad firmware för sin mekanik.

När det gäller elektronik tycker jag gott att om Ni har erfarenheter av att etsa eller vill lära Er och kan lödda lite gör ett sådant här (Gen7TM) då skojfaktorn, kostnaden och enkelheten är mycket tilltalande.
Skriv svar