I sammandrag är detta en ombyggd 55-kronors trådlös ringklocka vars uppgift, efter moddning, är att fjärrövervaka en elektrisk musfälla och tala om för en uC när ännu en mus oskadliggjorts. Märkligt nog kan funktionsprincipen även användas för att göra en energimätare som räknar pulser i elskåpet.
En kompis har problem med möss på vinden och skaffade därför portabla elektriska stolen för möss:
När den intet ont anande lilla musen kliver in genom ena kortsidan för mumsa så BZZZZZZZZZZZT - no more Mr mouse och den röda lampan börjar blinka så att man vet att det finns en död mus i fällan. Detta så att man slipper nasal-indikatorn som annars går in per automatik om man inte vittjat i tid.
Jaha, det är ju jättebra - om man tillbringar mycket tid på vinden vill säga. Det gör inte min kompis så han bad mig tillverka en manick så att han kunde kolla fällan distans "in a non-intrusive way". Ungefär här föddes idén till The Mouse-o-matic 2000 GLX (tm)
Funderade först på att bygga om en brandvarnare, d.v.s. indikera med pipljudet men sedan gled jag över till RF och tänkte slakta en Nexa-fjärr och t.ex. blinka med kökslampan. Det slutade med att jag köpte en trådlös ringklocka modell super-plastig för 55 kr:
Ljud (30 melodier, en del rätt bra faktiskt) och ljusspel fanns ju redan, bara att bygga om sändaren och låta mottagaren förbli intakt. Det visade sig enkelt att följa banorna i sändaren och lista ut vilka trådar jag behövde tjuvkoppla. Konstruerade sedan en ljusdetektor med en fototransistor:
Med detta gjorde jag en prototyp där jag testade mig fram till komponentvärden som fungerade bra. Ville ha ganska hög känslighet och snabba omslag eftersom jag bara sett fällan på bild (vet inte hur den blinkar).
Som synes repeteras blinkningarna med en röd LED som visade sig ovärderlig för utprovning av känsligheten. Lödde ihop detektorn på ett experimentkort och kopplande ihop med bef. sändare.
I garagets bra-och-ha-låda rotade jag fram den perfekta gummi-hättan att inhysa fototransistorn (uppe till höger i bild ovan) - detta för att kunna mörklägga ordentligt kring fällans blinklampa. Min fru hånar mig för att jag sparar småprylar, ibland även sånt som jag hittar på marken. Det är väl konstigt hur man indentifiera föremål som "bra att ha" trots att man just då helt saknar användningsområde för dem - hur kan man då veta att de är bra att ha?
Det visade sig sedan att kompisen nu villle ha lite intelligens i mottagaren. För att undvika okynneslarm skall mottagaren räkna in 5 st blink inom en viss tid innan påannonsering sker. Lika bra att sätta in en uC då tänkte jag. Jag fick alltså även slakta mottagaren.
Vid något testtillfälle råkade jag polvända batteriet (hur f-n kan de montera sladdar röd=jord och vit=3V?) och därmed paja ljudmodulen så jag behöll till slut bara själva radio-mottagaren. Det visade sig att en viss pinne går hög när korrekt meddelande tas emot via radio så jag kopplade helt enkelt in mig på den.
Nedan har jag anslutit mottagaren via ett IO-kort till datorn som jag använder för att utforska prylar med. Har också anslutit ett LED-kluster som indikator (kommer från en 20-kronors LED-lampa från fyndlådan på Kjell&Co).
Skrev ett litet PC-program för att sköta logiken för IO-kortet: När RF-pinnen går från låg till hög, flasha LED-klustret. Avancerat värre alltså

Kod: Markera allt
static OutputPort flash;
static void Main(string[] args)
{
flash = new OutputPort(PP_UART.Pin.Gpio1, false);
var rx = new InputPort(PP_UART.Pin.Gpio0, Port.Trigger.ToggleUp, "RF Receiver");
rx.OnValueChanged += new Port.ValueChanged(rx_OnValueChanged);
Thread.Sleep(Timeout.Infinite);
}
static void rx_OnValueChanged(Port sender, Port.ValueChangedEventArgs e)
{
Debug.Print("RF signal received!");
flash.Value = true;
Thread.Sleep(50);
flash.Value = false;
Thread.Sleep(50);
flash.Value = true;
Thread.Sleep(50);
flash.Value = false;
Thread.Sleep(50);
flash.Value = true;
Thread.Sleep(50);
flash.Value = false;
}
Länk till "The official Mouse-o-matic 2000 GLX promotion video" finns nu här:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... p7Q2G7JSqA
Off-topic: Kom på att jag nu av slump råkat göra en sådan där energiförbrukningsmätare som räknar LED-pulser på mätaren. Gick ut i elskåpet med sändaren men det funkade inte riktigt. LED-indikatorn gav sken av (ha, ha) att detektorn kände av blinket ok men mottagaren såg inget av detta, troligen då metallskåpet utgör en slags Faraday's eller pga för korta pulser för att mottagaren skall hinna fatta galoppen. En fråga om injustering alltså

Nu kunde man egentligen varit klar, har ju fått in data i PC och kan maila eller vad som helst men det är blir ju ganska fult med en PC på väggen i hallen så tanken är som sagt att jag skall bygga in en uC. Det blir då i denna stiliga lilla låda där batterihållarinsatsen kommer från originalmottagaren och sitter redan på plats - vad vore man utan limpistol... Lådan har galler för högtalare så jag får hitta på något, har en gammal byggsats liggande som heter "Lovely massage voice" - undrar hur den låter....skall faktiskt testa den - tänkte ju ändå sätta omkopplare för indikering med ljus och/eller ljud. Annars får det bli pwm till en summer.
Tänkte använda MSP430 från Texas eftersom de är väldigt strömsnåla, kan ligga i ganska djup dvala och vakna snabbt på en extern interrupt. Tror att de bara drar någon enstaka uA i det sleep mode som jag kommer att köra dem på i väntan på RF-pinnen. Dessutom har jag både programmerare och komplett IDE tack vare deras s.k. "Launchpad" för 4,30 USD. Har några MSP430G2553 som jag samplat, överkvalificerade för uppgiften men så får det nog bli.
Ok, längre än så här kommer jag inte ikväll för nu skall det ses film och mysas med frun.