Mouse-o-matic 2000 GLX (mkt bilder & video) KLART

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Mouse-o-matic 2000 GLX (mkt bilder & video) KLART

Inlägg av hanzibal »

Påbörjar julledigheten på bästa sätt, d.v.s. med ett nytt projekt!

I sammandrag är detta en ombyggd 55-kronors trådlös ringklocka vars uppgift, efter moddning, är att fjärrövervaka en elektrisk musfälla och tala om för en uC när ännu en mus oskadliggjorts. Märkligt nog kan funktionsprincipen även användas för att göra en energimätare som räknar pulser i elskåpet.

En kompis har problem med möss på vinden och skaffade därför portabla elektriska stolen för möss:
mousetrap.JPG
När den intet ont anande lilla musen kliver in genom ena kortsidan för mumsa så BZZZZZZZZZZZT - no more Mr mouse och den röda lampan börjar blinka så att man vet att det finns en död mus i fällan. Detta så att man slipper nasal-indikatorn som annars går in per automatik om man inte vittjat i tid.

Jaha, det är ju jättebra - om man tillbringar mycket tid på vinden vill säga. Det gör inte min kompis så han bad mig tillverka en manick så att han kunde kolla fällan distans "in a non-intrusive way". Ungefär här föddes idén till The Mouse-o-matic 2000 GLX (tm)

Funderade först på att bygga om en brandvarnare, d.v.s. indikera med pipljudet men sedan gled jag över till RF och tänkte slakta en Nexa-fjärr och t.ex. blinka med kökslampan. Det slutade med att jag köpte en trådlös ringklocka modell super-plastig för 55 kr:
plastskit.JPG
Ljud (30 melodier, en del rätt bra faktiskt) och ljusspel fanns ju redan, bara att bygga om sändaren och låta mottagaren förbli intakt. Det visade sig enkelt att följa banorna i sändaren och lista ut vilka trådar jag behövde tjuvkoppla. Konstruerade sedan en ljusdetektor med en fototransistor:
schematics.JPG
Med detta gjorde jag en prototyp där jag testade mig fram till komponentvärden som fungerade bra. Ville ha ganska hög känslighet och snabba omslag eftersom jag bara sett fällan på bild (vet inte hur den blinkar).
sender_1.JPG
Som synes repeteras blinkningarna med en röd LED som visade sig ovärderlig för utprovning av känsligheten. Lödde ihop detektorn på ett experimentkort och kopplande ihop med bef. sändare.
sender_2.JPG
I garagets bra-och-ha-låda rotade jag fram den perfekta gummi-hättan att inhysa fototransistorn (uppe till höger i bild ovan) - detta för att kunna mörklägga ordentligt kring fällans blinklampa. Min fru hånar mig för att jag sparar småprylar, ibland även sånt som jag hittar på marken. Det är väl konstigt hur man indentifiera föremål som "bra att ha" trots att man just då helt saknar användningsområde för dem - hur kan man då veta att de är bra att ha?

Det visade sig sedan att kompisen nu villle ha lite intelligens i mottagaren. För att undvika okynneslarm skall mottagaren räkna in 5 st blink inom en viss tid innan påannonsering sker. Lika bra att sätta in en uC då tänkte jag. Jag fick alltså även slakta mottagaren.

Vid något testtillfälle råkade jag polvända batteriet (hur f-n kan de montera sladdar röd=jord och vit=3V?) och därmed paja ljudmodulen så jag behöll till slut bara själva radio-mottagaren. Det visade sig att en viss pinne går hög när korrekt meddelande tas emot via radio så jag kopplade helt enkelt in mig på den.

Nedan har jag anslutit mottagaren via ett IO-kort till datorn som jag använder för att utforska prylar med. Har också anslutit ett LED-kluster som indikator (kommer från en 20-kronors LED-lampa från fyndlådan på Kjell&Co).
receiver.JPG
Skrev ett litet PC-program för att sköta logiken för IO-kortet: När RF-pinnen går från låg till hög, flasha LED-klustret. Avancerat värre alltså ;-)

Kod: Markera allt

static OutputPort flash;

static void Main(string[] args)
{
    flash = new OutputPort(PP_UART.Pin.Gpio1, false);

var rx = new InputPort(PP_UART.Pin.Gpio0, Port.Trigger.ToggleUp, "RF Receiver");
    rx.OnValueChanged += new Port.ValueChanged(rx_OnValueChanged);

Thread.Sleep(Timeout.Infinite);
}

static void rx_OnValueChanged(Port sender, Port.ValueChangedEventArgs e)
{
    Debug.Print("RF signal received!");

flash.Value = true;
    Thread.Sleep(50);
    flash.Value = false;
    Thread.Sleep(50);
    flash.Value = true;
    Thread.Sleep(50);
    flash.Value = false;
    Thread.Sleep(50);
    flash.Value = true;
    Thread.Sleep(50);
    flash.Value = false;
}
VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO - VIDEO
Länk till "The official Mouse-o-matic 2000 GLX promotion video" finns nu här:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... p7Q2G7JSqA

Off-topic: Kom på att jag nu av slump råkat göra en sådan där energiförbrukningsmätare som räknar LED-pulser på mätaren. Gick ut i elskåpet med sändaren men det funkade inte riktigt. LED-indikatorn gav sken av (ha, ha) att detektorn kände av blinket ok men mottagaren såg inget av detta, troligen då metallskåpet utgör en slags Faraday's eller pga för korta pulser för att mottagaren skall hinna fatta galoppen. En fråga om injustering alltså :-)

Nu kunde man egentligen varit klar, har ju fått in data i PC och kan maila eller vad som helst men det är blir ju ganska fult med en PC på väggen i hallen så tanken är som sagt att jag skall bygga in en uC. Det blir då i denna stiliga lilla låda där batterihållarinsatsen kommer från originalmottagaren och sitter redan på plats - vad vore man utan limpistol...
lådan.JPG
Lådan har galler för högtalare så jag får hitta på något, har en gammal byggsats liggande som heter "Lovely massage voice" - undrar hur den låter....skall faktiskt testa den - tänkte ju ändå sätta omkopplare för indikering med ljus och/eller ljud. Annars får det bli pwm till en summer.

Tänkte använda MSP430 från Texas eftersom de är väldigt strömsnåla, kan ligga i ganska djup dvala och vakna snabbt på en extern interrupt. Tror att de bara drar någon enstaka uA i det sleep mode som jag kommer att köra dem på i väntan på RF-pinnen. Dessutom har jag både programmerare och komplett IDE tack vare deras s.k. "Launchpad" för 4,30 USD. Har några MSP430G2553 som jag samplat, överkvalificerade för uppgiften men så får det nog bli.

Ok, längre än så här kommer jag inte ikväll för nu skall det ses film och mysas med frun.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hanzibal 27 januari 2013, 02:02:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: The Mouse-o-matic 2000 GLX (mycket bilder)

Inlägg av hanzibal »

Har nu börjat koda MCUn. Blev en MSP430G2211 som åtminstone är något mindre överkvalificerad :wink: Har gjort en snurra som räknar in 5 interrupter innan LED-klustet börjar flasha. Tänkte fixa ljudsignal och lite tjusigare "pulserande" av LEDarna med PWM så det återstår en del kodande men själva principen är klar.

På bilden nedan syns radio-mottagaren tillsammans med en MSP430G2211 DIP14 sittandes i sockeln på en 430 Launchpad (USB-programmerare).
TI_Launchpad.JPG
Jag säger inte att det är så men jag uppfattar MSP430-familjen som "PIC-killers" - de är billiga, strömsnåla (ULP), förhållandevis snabba (16Mhz+ och en instruktion per cykel) och enkla att jobba med, särskilt de som är seriellt programmerbara (t.ex. G2211:an). Jag kodar C i Texas Code Composer med även IAR och GCC finns.

Märks det att jag gillar Texas? :D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nu saknas bara lite pipljud, sedan är mottagaren snart klar.
Den drar 450uA i "standby" och ca 3mA när larmet går men skall gå att få viloläget en bra bit snålare än så.
Just nu kör jag med TimerA men skall gå över till WDT så att jag kan använda TimerA för PWM-ljud.

En liten videosnutt finns här:

Kom på att jag skall göra om själva LED-detektorn (d.v.s. sändaren). Dålig design, funkar men kan göras bättre.
ekman

Inlägg av ekman »

Trevligt projekt! Intressant läsning, ialf för mig.
Ska bli kul att se fortsättningen.

:tumupp: för mycket bilder och video! :D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Roligt att du tycker det, det är skoj att bygga och jag dokumenterar delvis för min egen skull- har du själv testat TI-uC något?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Mouse-o-matic 2000 GLX (mkt bilder & video)

Inlägg av hanzibal »

Jaha, då har man fnulat lite till.

Nu använder jag watchdog för tidsmätning och TimerA kör numera ut PWM för ljudsignaler i olika toner.

Radiomottagaren är aktiv i 30 sek i stöten, sedan inaktiv i 2 min, detta för att spara på batterierna (2 x AA-LR6 i serie) som skall räcka ungefär 1 år om man inte fångar allt för många möss. Intervallkörning går bra eftersom sändaren signalerar kontinuerligt tills man vittjat fällan. Det gör alltså inget om man missar signaler när mottagaren är avstängd eftersom dessa tas emot när mottagen återaktiveras max 2 min senare.

Har även gjort en batterimätare med komparatorn som periodiskt larmar när batterispänningen sjunkit ned till 2,2V - ungefär på samma sätt som en brandvarnare.

Såhär ser min nya setup ut, rörigt men det skall löda ihop på experimentkort senare. Minityrhögtalaren (hämtad från den ursprunliga ringklockan) kommer till användning:
MOM2kGlx.JPG
De tre tåtarna som förvinner uppåt ur bild är jord, !RST och TEST - dessa används av USB-debuggern/programmeraren (Launchpad) för att "kittla" igång 2211:ans BSL (bootstrap loader). Genom att signalera med särskild sekvens på !RST och TEST aktiveras en inbyggd soft-UART i chipet (9,6kbaud) och möjliggör ICD. Himla smidigt med bara 3 sladdar för detta!

All funktionalitet är nu på plats men nu kommer den jobbiga biten....de sista 10% av jobbet, kapsling, knappar, mm :)
ekman

Inlägg av ekman »

Nej, har inte testat TI-uC något. Håller som bäst på att lära mig avr med en viss framgång faktiskt :D

Hoppas du kämpar dig igenom dom 10% som är kvar nu och även dokumenterar det här på forumet :tumupp:
Ska blir kul att se hur du löser kapslingen
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Några steg till idag. Ville återanvända skjutomkopplare "ljus + ljud | off | ljus" men det ville sig inte eftersom den var enkelpolig och jag vill kunna bryta strömmen helt i off-läget samt slippa diod-spänningsfall.

Bidde en 2-polig 2-läges vipp istället, inte lika snyggt men rätt funktion.

Om någon sitter inne med patentare på hur man för två kanaler 1 och 2 kan åstadkomma 1 + 2 | off | 1 med ovan nämnda skjutomkopplre så är jag idel öra.

Har testat en del och kollat runt med skopet och det ser bra ut på alla ställen där det spelar ngn roll ;-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har lött ihop mottagaren på en bit experimentkort med uC i en DIP20-sockel (hade inga 14 pinnars) samt passat in delarna i en låda men väntar med håltagning till jag vet säkert.
låddan.jpeg
En hylslist (ej på bild) tillhandahåller relevanta testpunkter samt programmering/debug på plats. Håller på att "långtidstesta" för att verifiera strömförbrukningen, tanken är ju att 2 x AA skall hålla upp till ett år, i praktiken kanske 6 månader. Finns även plats för LR14/C som ju har betydligt högre kapacitet.

Om testerna faller väl ut så åker limpistolen fram :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Håller fortfarande på att testa, under tiden gjorde jag om sändaren:
transmitter.JPG
Detta fungrar bättre. Lödde även bort en 220uF-elektrolyt från mottagaren (troligen avsedd för inbyggda ljudet som ju inte används) vilket gav mycket lägre stigtid i den signal som är kopplad till interrupt på uC. Vore intressant att testa ute i elskåpet nu....
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Mottagaren har nu gått non-stop i tre dygn så jag får nog anta att den fungerar :vissla:

Nu djäklar skall grejorna ner i sina lådor!
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Kul projekt : D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack, det har varit (och är) mycket lärorikt och roligt för mig att pyssla med lite då och då.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Mottagaren har flyttat in i lådan och trivs bra i sitt nya hem.
Men...ett ganska allvarligt problem har uppstått - räckvidden suger rejält, 5 meter är ju ingen höjdare precis...en stor besvikelse :(

Det var iofs ett tag sedan jag testade räckvidden men då var den helt ok, säkert en 20 meter och gick igenom väggar och fönster utan problem. Så jag frågar mig vad som hänt?

Kanske lådans gods är för tjockt men tycker inte att det är så värst mycket tjockare än originallådan.

Man skulle kunna köra med extern antenn men jag känner inte till frekvenseneftersom det konstigt nog inte framgår på varken låda eller förpackning. Trodde att det alltid måste anges. Därmed vet jag inte våglängden och således ej heller hur lång antennen skall vara. Gissar ifos på 432,9Mhz och då är det ju ca 18cm som gäller. Finns väl bara ett fåtal frekvensband som är reserverade för konsumentprodukter kan jag tänka.

Kanske är kabeldragning i lådan sådan att den skärmare av mottagaren.

Skall testa med nya batterier men misstänker att det inte hjälper eftersom de verkade ok vid senaste kontroll, larmar i alla fall inte. Sändaren är det i alla fall inte eftersom jag testat med originalsändaren. Det medföljde två sådana varav den ena är helt oförändrad.

Alla tips emottages tacksammast!
Kel

Inlägg av Kel »

hanzibal skrev:Några steg till idag. Ville återanvända skjutomkopplare "ljus + ljud | off | ljus" men det ville sig inte eftersom den var enkelpolig och jag vill kunna bryta strömmen helt i off-läget samt slippa diod-spänningsfall.

Bidde en 2-polig 2-läges vipp istället, inte lika snyggt men rätt funktion.

Om någon sitter inne med patentare på hur man för två kanaler 1 och 2 kan åstadkomma 1 + 2 | off | 1 med ovan nämnda skjutomkopplre så är jag idel öra.

Har testat en del och kollat runt med skopet och det ser bra ut på alla ställen där det spelar ngn roll ;-)

hmm.. är ingen elare men kanske dioder i knappen? skickar en puls från både 1 och 2 som blockeras/riktas/bryts?
i läge 1+2 kommer det igenom signaler från båda håll, i läge 1 blockeras det av en diod från 2s håll?

en teori iaf :P
Skriv svar