Hjälp med Vakuumpump
Hjälp med Vakuumpump
Hej jag skulle behöva hitta/bygga en liten vakuumpump som skall orka skapa vakuum i en aluminiumlåda som håller dessa mått BxHxLmm
150x150x652 då den skall vara väldigt lätt så vill jag ha en så liten och lätt pump som möjligt men som endå orkar med uppgiften
150x150x652 då den skall vara väldigt lätt så vill jag ha en så liten och lätt pump som möjligt men som endå orkar med uppgiften
- Klas-Kenny
Re: Hjälp med Vakuumpump
Storleken på lådan spelar ju inte så stor roll, det är bara en fråga om hur lång tid det tar. Det som spelar roll är hur kraftigt vakuum du är ute efter.
Eller du vill ha perfekt vakuum kanske?
Eller du vill ha perfekt vakuum kanske?

Jag behöver ett vakum i nivå med en vakumförpackad vara då jag skall använda lådan till att förvara svetsstavar till en MMA-Svets i den. Men återigen själva pumpen får inte vara förstor maxvikt 0,5-1kg helst ännu mindre då den skall monteras på insidan av lådan. någon som har några tipps på hur/vart man kan bygga/köpa en sådan?
- prototypen
Är väl enklare med ett värmeskåp. Fanns en tråd för ett tag sedan där TS förvarade elektroderna ovanpå värmepumpen.
Protte
Protte
nja inte när du e ute och skall bära på hela aggregatet . Det är dessutom till en skol uppgift där vi skall utveckla en produkt vilket detta är en del i, så behöver verkligen all hjälp jag kan få
-
Tjenare, kolla på denna: http://www.electrokit.com/vacuumpump-12v.48243
Den suger tydligen
(Sorry, min humor är kass.)
Kan tilläga att jag har en själv så ifall du har frågor så är det bara att fråga på...
Den suger tydligen

Kan tilläga att jag har en själv så ifall du har frågor så är det bara att fråga på...

- Volvo245GLT
- Kontakt:
Ska pumpen bara användas för vakuumförpackning i princip så borde du kunna hitta en hel del intressant på närmsta bilskrot. 
Både Volvo (740, 940, 850 m.m..) och Saab (9000 åtminstone) och säkert fler har en liten och smidig vakuumpump, som används till farthållarens servo.
En sådan får utan problem plats i din låda.
Kolla även på Mercedes och andra bilar som har vakuumstyrt centrallås. Känner inte till storleken på just de pumparna, men skulle tro att de också är användbara.

Både Volvo (740, 940, 850 m.m..) och Saab (9000 åtminstone) och säkert fler har en liten och smidig vakuumpump, som används till farthållarens servo.
En sådan får utan problem plats i din låda.
Kolla även på Mercedes och andra bilar som har vakuumstyrt centrallås. Känner inte till storleken på just de pumparna, men skulle tro att de också är användbara.
Volvo245GLT Tack för tippset men då vi skall "starta" ett företag med denna produkt som vi håller på att uppfinna så vill vi nog använda nya grejer. men tack för tippset endå 

Ett litet tips då inför ert projekt: Kolla noga i databladet till pumpen ni tänkt köpa.
Dels vilka temperaturer den fungerar emellan (ska produkten användas utomhus?)
Dels hur många timmar livstid den har i förhållande till tänkt garantitid.
Dels vilka temperaturer den fungerar emellan (ska produkten användas utomhus?)
Dels hur många timmar livstid den har i förhållande till tänkt garantitid.
mrfrenzy ok det skall vi göra, japp den skall användas i utomhusbruk fast "inkapslad" i lådan
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Är ni medvetna om att det kommer ligga ett tryck på motsvarande närmare 1 ton (om jag räknade rätt i hastigheten) på lådans största sidor?
Ja, jag vet att tryck inte är massa
Ja, jag vet att tryck inte är massa

Förutsatt att dom har absolutvakuum i lådan ja, men det var väl inte tanken. Antar att man får räkna på vilket undertryck som behövs för att vätskan i elektroderna ska koka ur vid aktuell temperatur.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Sant, det glömde jag skriva. Dock räcker ju med ett rätt måttligt vakuum för att belasta lådkonstruktionen med avsevärda krafter.
TS: har ni funderat på att göra en cylindrisk behållare!
TS: har ni funderat på att göra en cylindrisk behållare!
mjo men det är inte aktuelt då lådan även skall agera kabel linda, men men och det är tänkt att du skall förvara pinnarna direkt från förpackning och in i lådan så den behöver bara vara så pass lufttät att inte något fukt tränger in i själva lådan så finns det inte någon fukt i lådan så finns det inte någon fukt som kan angripa pinnarna häller!