Reklamskyltar sprider radiostörning - Skyltar Uppmätta
Reklamskyltar sprider radiostörning - Skyltar Uppmätta
Hittade inte den gamla tråden men nu har man mätt upp
en del skyltar. Kanske jag har en sån i min närhet för
jag kan omöjligt lyssna på nästan allt under halva kortvågsbandet
på min AM-radio. Kanske vore rätt tidpunkt för en insändare
i pressen?
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 618522.ece
en del skyltar. Kanske jag har en sån i min närhet för
jag kan omöjligt lyssna på nästan allt under halva kortvågsbandet
på min AM-radio. Kanske vore rätt tidpunkt för en insändare
i pressen?
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 618522.ece
Re: Reklamskyltar sprider radiostörning - Skyltar Uppmätta
Du kan nämna att AM-bandet (535-1605 kHz) blockeras men jag tror inte folk i allmänhet ens förstår innebörden. Däremot kan det utgöra en trafikfara pga uppmärksamhet. I tidningar som NyT kan du dock skriva rakt ut vad det gäller, de lär förstå.
Här är tråden om störningsmonumentet utanför Upplands väsby: Rapportera störningskällor (RF) - var?
Du får väl också göra en "detaljstudie i hållfasthetslära med praktiska prov"
Edit: korr platsnamn
Här är tråden om störningsmonumentet utanför Upplands väsby: Rapportera störningskällor (RF) - var?

Inte Uppsala, Upplands väsby. Väl?
Sen stör de väl inte bara AM-bandet? Det kan ju störa lite var som helst?
Från rapporten som det länkas till i den andra tråden: "Störningar finns uppmätta i frekvensområdet 20 – 150 MHz."
Och det beror tydligen på att de bara mätte mellan 20 och 150 MHz...
Sen stör de väl inte bara AM-bandet? Det kan ju störa lite var som helst?
Från rapporten som det länkas till i den andra tråden: "Störningar finns uppmätta i frekvensområdet 20 – 150 MHz."
Och det beror tydligen på att de bara mätte mellan 20 och 150 MHz...
Om nu nivåerna är som beskrivs så kan de väl inte ha genomgått EMC-test med godkännande i nuvarande utförande?
Och om så är fallet så bör det väl finnas sanktioner annars är ju reglerna meningslösa. Elsäkerhetsverkets mätningar var ju dessutom av ett begränsat antal frekvensområden så de kan ju lika gärna störa mycket bredare än vad som visats. Har de aktuella skyltarna stängts av eller åtgärdats än?
Och om så är fallet så bör det väl finnas sanktioner annars är ju reglerna meningslösa. Elsäkerhetsverkets mätningar var ju dessutom av ett begränsat antal frekvensområden så de kan ju lika gärna störa mycket bredare än vad som visats. Har de aktuella skyltarna stängts av eller åtgärdats än?
EMC gäller väl främst volymtillverkning inte enstaka exemplar?
Det finns inga "godkännande" för EMC inom EU (inte för såna där prylar i alla fall). Det är självdeklaration som gäller.
Med andra ord har tillverkaren helt enkelt skitit i att prova, de har trott att det inte behövs eller bara tagit en rövare för att spara pengar.
Tyvärr är sanktionerna rätt dåliga, för det mesta blir det bara försäljningsförbud och krav på återkallelse. Här har de blivit ålagda att åtgärda och jag antar att det är det värsta som elsäkerhetsverket kan göra i dagsläget.
Ska det gå längre så måste det antagligen bli fråga åtal. Tror inte elsäkerhetsverket kan utdöma böter eller nåt på egen hand utan det måste domstol göra.
Så reglerna är tyvärr ganska tandlösa. Det värsta som kan hända är nog att företaget går i konkurs.
Med andra ord har tillverkaren helt enkelt skitit i att prova, de har trott att det inte behövs eller bara tagit en rövare för att spara pengar.
Tyvärr är sanktionerna rätt dåliga, för det mesta blir det bara försäljningsförbud och krav på återkallelse. Här har de blivit ålagda att åtgärda och jag antar att det är det värsta som elsäkerhetsverket kan göra i dagsläget.
Ska det gå längre så måste det antagligen bli fråga åtal. Tror inte elsäkerhetsverket kan utdöma böter eller nåt på egen hand utan det måste domstol göra.
Så reglerna är tyvärr ganska tandlösa. Det värsta som kan hända är nog att företaget går i konkurs.
Javisst är det självdeklaration som gäller men i den intygar de ju att produkten uppfyller gällande krav, ie godkända.
Vi verkar ha lite olika syn på vad begreppet "godkänd" innebär. För mig handlar det om att en part har uttalat ett godkännande.
Eller som jag brukar säga när kunder hävdar att en komponent är godkänd: Av vem?
Eller som jag brukar säga när kunder hävdar att en komponent är godkänd: Av vem?
Det kan inte vara mer olagligt att störa ut P3 på samma sätt som LV,MV och KV.blueint skrev:Du kan nämna att AM-bandet (535-1605 kHz) blockeras men jag tror inte folk i allmänhet ens förstår innebörden. Däremot kan det utgöra en trafikfara pga uppmärksamhet. I tidningar som NyT kan du dock skriva rakt ut vad det gäller, de lär förstå.
Jag kan väl skriva ett insändare och dra till med att P1 och P2 är helt knas och
P3 ibland plus hela bandet under KV så jag blir mer folklig i text.
Hur ska jag annars bete mig om jag vill lyssna på LV ?
Ska jag starta en DX-klubb?
Jag plockar in de undre banden via en mottagare placerad
där det går att ratta in de band jag vill lyssna på och
sänder ut dom någonstans mellan 87.5MHz och 107MHz
så jag kan lyssna på dom hemma störningsfritt. Vilken effekt kommer jag
behöva ungefär om jag ställer den i skogen 1km bort?
där det går att ratta in de band jag vill lyssna på och
sänder ut dom någonstans mellan 87.5MHz och 107MHz
så jag kan lyssna på dom hemma störningsfritt. Vilken effekt kommer jag
behöva ungefär om jag ställer den i skogen 1km bort?