Ladda Li-Po/-ion med samma laddare??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped

Ladda Li-Po/-ion med samma laddare??

Inlägg av Thorped »

Hej, kan man ladda Li-Po och Li-ion med samma laddare? Laddaren är electrokits byggsats, http://www.electrokit.com/lipo-laddare-12-celler.46160

För några år sedan var det en annan grabb på forumet som frågade hur man ska ladda Li-ion och då fick han ett kopplingsschema över en laddkrets, det är bara det att jag noterade att det stod "Li-poly" i det schemat.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Ladda Li-Po/-ion med samma laddare??

Inlägg av gOry »

Varför inte köpa en färdig från typ Hobbyking, För dom där pengarna får man ju en rätt kompetent "programmerbar" laddare som kan ladda de flesta batterityper!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

För att jag redan har batteriladdaren från electrokit kanske? Men det var inte det som var frågan.

Jag råka just göra sönder en Li-ion cell, det börja ryka å ha sig så ja la den i fönstret så länge, nått som är direkt farligt (hälsomässigt) i dessa celler?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns oftast en massa gojsegojs i dessa saker. Så började ryka.. plocka ut den utomhus direkt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag lät dom vädra en stund, men nu har jag paketerat in dom och nu börjar dom bli riktigt varma! Dom får nog ligga i snön under natten... :oops:

4 av 6 celler hela och fina efter att ha slaktat ett batteripack till en Macbook. Och alla celler mätte 3,9V fattar inte varför någon hade slängt det...
Senast redigerad av Thorped 17 januari 2013, 16:37:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag hade nog sätt till så batteriet brinner upp kontrollerat... Sen slängt dom i batteriholken!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blomkrukor har många användningar .. :D
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Men tillbaka till den ursprungliga frågan, kan man ladda Li-Po i en Li-ion-laddare och Li-ion i en Li-Po-laddare?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Kanske för att datorn gått sönder?
Eller att batteriet är slut (finns ju en laddningskrets som håller reda på antal laddningar etc så batteriet kan vara "slut" även om enskillda celler tar laddning)
Känns lite som en riskabel verksamhet att mecka med slika celler om man inte har järnkoll på
vad man gör.

Thorped skrev:Jag lät dom vädra en stund, men nu har jag paketerat in dom och nu börjar dom bli riktigt varma! Dom får nog ligga i snön under natten... :oops:

4 av 6 celler hela och fina efter att ha slaktat ett batteripack till en Macbook. Och alla celler mätte 3,9V fattar inte varför någon hade slängt det...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nominell spänning Li-ion = 3,6V Ska laddas till 4,1V
Nominell spänning Li-po = 3,7V Ska laddas till 4,2V

Så nej du får inte ladda ett Li-ion med en Li-po laddare, då det kan sluta med en brand.
Där emot går det bra att ladda ett Li-po med en Li-ion laddare, men då blir aldrig batteriet fulladdat.
gripner

Inlägg av gripner »

Kan ha fel, men då jag köpt en hel del olika Li-ion celler har jag observerat att de allihopa nu för tiden är 3.7v . Var länge sedan jag sprang på 3.6v varianter.

Hitta du Li-ion som är på 3.7 och inte 3.6 v så funkar det fint. Kör själv med Li-po laddare till mina Li-ion
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Stämmer, har också stött på båda sorterna vilket gör det ju lite extra förvirrande.
gripner

Inlägg av gripner »

dock, använd ALDRIG li-ion batterier utan skyddskrets.
Inte värt att riskera vad som kan hända då det finns mer li-ion batterier med skyddskrets än utan.
Skriv svar