Edit:
Om man läste på sidan som morsekoden pekade på såg man att det var ju problem att
använda befintliga "morseavkodningsappar", förmodligen beroende på timingen som justerats
för att vara lättare för det mänskliga ögat att uppfatta...
/johan

Från morsekoden.. skrev:"Unfortunately, the inventor of ****** don´t have the skills needed for creating such an application that is the key to take the concept from something of a geeky adventure to the wide public."

ser jag också en möjlighet att koppla ihop blinkfyrarna med smartphones så att webbsidorna kan laddas automatiskt efter att appen har avkodat meddelandet åt den lata mobilanvändaren. Jag fann en app för iPhone, SpyLight, som hur fint som helst kunde tolka meddelandet på ganska stort avstånd i mörker. Tyvärr måste man memorera eller skriva av webbadressen och mata in den manuellt i webbläsaren. Än värre är att timingen för SpyLight är ganska kritisk och att den bara fungerar med standard-timing i lite snabbare tempo och inte med min ögonanpassade morse-timing. (standarden säger 1:3 i förhållande mellan lång och kort medan jag har mer än 1:10) Det är näst intill omöjligt, åtminstone för mig som nybörjare, att utan hjälpmedel läsa av sändningar från en iPhone med SpyLight.
 ser jag också en möjlighet att koppla ihop blinkfyrarna med smartphones så att webbsidorna kan laddas automatiskt efter att appen har avkodat meddelandet åt den lata mobilanvändaren. Jag fann en app för iPhone, SpyLight, som hur fint som helst kunde tolka meddelandet på ganska stort avstånd i mörker. Tyvärr måste man memorera eller skriva av webbadressen och mata in den manuellt i webbläsaren. Än värre är att timingen för SpyLight är ganska kritisk och att den bara fungerar med standard-timing i lite snabbare tempo och inte med min ögonanpassade morse-timing. (standarden säger 1:3 i förhållande mellan lång och kort medan jag har mer än 1:10) Det är näst intill omöjligt, åtminstone för mig som nybörjare, att utan hjälpmedel läsa av sändningar från en iPhone med SpyLight.  (Typ: "På pizzerian runt hörnet har de riktigt bra kebabpizza" (eller tvärtom
 (Typ: "På pizzerian runt hörnet har de riktigt bra kebabpizza" (eller tvärtom  ).
). 
 Varför inte "<mapp>DOTBL4DOTEU"? Jag är rätt säker på att alla nyfikna fattar att det är en webadress utan www! Dessutom får du (det kortare ordet) DOT två gånger vilket gör det lättare att förstå att det betyder "." och hela meddelandet blir kortare.JohnA skrev: En mycket viktig strategisk fråga jag fortfarande inte hittat ett säkert svar på är om "WWW." ska vara med eller inte då en personlig webbfolder pekas ut. "WWW." gör det förvisso mer uppenbart att meddelandet är en webbadress men det innebär fyra extra tecken och ca tio sekunder. Att meddelandet hålls kort är minst lika viktigt som att det är tydligt. Kanske "slashen" gör det tydligt nog även utan "WWW."? En stor fördel att inleda meddelandet med "WWW" är att personer som bara har tillgång till en morsekodtabell med A-Z och 0-9 har en hyfsad chans att ändå förstå att det är en webbadress utan att kunna läsa specialtecknen "." och "/".
Det svåraste så här i början blir att få folk att över huvud taget fatta att en blinkande lysdiod kan försöka säga någonting. Meddelandet måste absolut vara så kort det bara går men bör också bestå av tecken som består av en blandning "korta" och "långa". Ju mer variation det är på morsekodens sammansättning, desto större chans att någon förbipasserande tänker "aha, morse".__a skrev: Varför inte "<mapp>DOTBL4DOTEU"? Jag är rätt säker på att alla nyfikna fattar att det är en webadress utan www! Dessutom får du (det kortare ordet) DOT två gånger vilket gör det lättare att förstå att det betyder "." och hela meddelandet blir kortare.

Kod: Markera allt
WWW    BL4     EU      /      HH