BVB25L - då var man med svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jihe

Re: BVB25L - då var man med svarv

Inlägg av jihe »

Du har ju en svarv - varför inte svarva ner den?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

hmm... svarva ner en svarvdel som behövs för att kunna svarva ner svarvdelen... den är lite lurig :)
Men låt mig tänka lite, så kanske jag listar ut hur det ska gå till.

Eller tänkte du att man skulle svarva ner alla verktyg... ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du inte lämna tillbaka dom där svarvbommarna eller byta mot 16mm dito? Kommer de ifrån Duab också så är det ju märkligt att dom inte säger att de inte fungerar till svarven du köpte.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

drh skrev:hmm... svarva ner en svarvdel som behövs för att kunna svarva ner svarvdelen... den är lite lurig :)
Du kanske har ett litet skruvstycke el dylikt du kan bulta fast som hållare under operationen?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

tecno skrev:Kan du inte lämna tillbaka dom där svarvbommarna eller byta mot 16mm dito? Kommer de ifrån Duab också så är det ju märkligt att dom inte säger att de inte fungerar till svarven du köpte.
Det är 16mm. Han nämnde att man skulle behöva gör en justering, men som jag fattade det så gällde det ett av verktygen.
Men jag kan ha fel på den punkten, mycket nytt att lära sig.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

jihe skrev:
drh skrev:hmm... svarva ner en svarvdel som behövs för att kunna svarva ner svarvdelen... den är lite lurig :)
Du kanske har ett litet skruvstycke el dylikt du kan bulta fast som hållare under operationen?
Jo, det kanske går att få till på något sätt.
Men det känns som ett jobb för någon som vet vad denne gör (inte något för en glad amatör).
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Nu är den fixad - stort tack till Specialverktyg i Norrköping!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Första försöket med "nya" hållaren.
Blev en väldigt grov yta - vad är vanligaste felet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Ser ut att vara slipad silverstål du kör i. Kräver höga varv för att bli bra yta.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Du har ett hårmetallstål som är förbrett i förhållande till ämnet du bearbetar. Skaffa dej lite snabbstål som du kan slipa själv.
Den yttersta biten har "skorrat" vibrerat. Allt från för högt satt stål (över centrum ex) för brett stål, för hög spindelhastighet,
du svarvar för långt ut från chucken, glapp i spindellager mm. Men du har inga spånor vilket tyder på att du inte matat tillräckligt
utan ligger o fismatar pga av att din tant kan dyka upp när som helt och se sin gamla farmors bästa trasmatta full med spån o skit :D

Enklast sätt o lösa det på.
Borra ett dubbhål i ämnet, sätt dit dubb i dubbdockan som stöd.
Smalare vassare stål, vatten.
Användarvisningsbild
Becke

Inlägg av Becke »

Hur fungerar svarven? Söker själv en 'liten' svarv men tveksam till 'Kina' svarvarna. Funderar på en begagnad Storbro eller liknande men vill helst ha en mindre svarv så jag hoppas att din fungerar till belåtenhet. Har du provat att svarva i rostfritt det brukar vara svårt om det finns glapp eller om svarven inte är tillräckligt vridstyv. Finns det någon annan som har erfarenhet av leverantören och tillverkaren?
:tumupp:
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag tycker det ser ut som du använt JULA svarvstålen som jag tidigare i denna tråden helt dömt ut.
Resultatet liknar de jag får när jag provar.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Becke skrev:Hur fungerar svarven? Söker själv en 'liten' svarv men tveksam till 'Kina' svarvarna. Funderar på en begagnad Storbro eller liknande men vill helst ha en mindre svarv så jag hoppas att din fungerar till belåtenhet. Har du provat att svarva i rostfritt det brukar vara svårt om det finns glapp eller om svarven inte är tillräckligt vridstyv. Finns det någon annan som har erfarenhet av leverantören och tillverkaren?
:tumupp:
Har inte hunnit med att prova så mycket ännu, men den känns så här långt ok för en nybörjare.

Svarvstålen är nog typ "Jula", enda sorten dom hade, ska prova med "riktiga" skär och jämföra.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

DrH

Ruskar om tråden lite så den vaknar till liv...

Hur går det med svarven? Är du nöjd med den? Jag är som många andra skeptiska till kinesiska verktyg.
Har sneglat lite mot Optimus serien men dels kostar dom mer och är vad jag förstått Kina maskiner även dom (fast kanske mer kontrollerad därav priset)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har en liten Optimum Vario 180x320(???) på jobbet, inte så vidare värst imponerad av den. Den fungerar väl men är ganska klen och lite "rapplig".
Skriv svar