Hjälp med val av mikrokontroller till kommande projekt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
nifelheim
Den första

Re: Hjälp med val av mikrokontroller till kommande projekt

Inlägg av nifelheim »

får en känsla av att Icecap aldrig provat eller förstått vad Arduino är :)
Det är mjukvara + hårdvara.

Du programmerar i C/C++ så den biten är ju lika,
men den stora skillnaden är inte stiftlister och socklar,
utan att man gjort det så otroligt enkelt att komma igång.

Jag läste något flamewar här för något år sedan
och det som gjorde mig nyfiken var att jag sällan sett så bestämda
åsikter om något som flera ändå sa sig aldrig ha provat.

Då var jag tvungen att prova, och det som var utmärkande var hur enkelt det var att komma igång.
Med massor av färdigskriva bibliotek.

Gick fortare att få igång en webserver på en arduino än vad det tar mig att få upp en utvecklingsmiljö i Eclipse/IAR/Kiel eller dyl.

En enkel Arduino kostar drygt 10 dollar inkl frakt på ebay eller aliexpress,
vill du senar i livet prova köra "cpu i lösvikt" kan du använda den som programmerare.
Så prismässigt är det nog ingen större skillnad på Arduino och att köra eller PIC/AVR i lösvikt från början.
(ingen aning om priset på en pickit eller avrisp men det är nog nåt liknande)
stefanden

Inlägg av stefanden »

Ja risken finns ju att man kommer på något annat...

Jo självklart har du rätt i det, tanken med just dessa funktioner som är diskuterat här är väll mer eller mindre de jag anser att jag måste ha till att börja med, sen har jag ju tänkt att utvecklat detta vidare. Jag skulle kunna radda upp en hel del saker som vore roligt att integrera men inser ju självklart att detta inte går att göra på en gång (för mig) utan kommer att tillföra saker under byggets gång.

Visst ser man ju fördelen med att ha en PIC/AVR som är anpassad för ändamålet, men iom att jag inte vet direkt hur många olika saker jag kommer att implementera innan jag är nöjd så känns ju det lite sådär också...

Som jag vill få det till jämt nu så skulle en arduino passa mig för att överhuvud taget komma igång med programmeringen, för att senare om jag nu skulle känna mig begränsad av denna byta. Denna enhet kommer väll kanske då inte sitta i maskinen i slutändan när den blir "färdig" om den nu blir det...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

nifelheim: jorå, jag har faktisk satt mig in i hur det fungerar, det är just därför jag är negativt ställd till den.
kristercnc

Inlägg av kristercnc »

Hejsan,
jag vill tipsa om en mikrokontroller som heter PICAXE. Det är en PIC med en bootloader. Ungefär som arduino, men man programerar i Basic (hemska tanke). Se http://www.picaxe.com/What-is-PICAXE
Men så finns ett program till den som heter Logicator. Se http://www.picaxe.com/Software/PICAXE/L ... for-PICAXE
Detta gör programmering mycket enkelt för icke programmerare. Jag har använt detta till några mindre projekt. Vanligtvis att läsa temperaturer och visa på LCD, men även viss styrning. Det finns stöd för tex. RC motorer.
Jag tycker detta passar bra om man inte är intresserad av en karriär som programmerare, utan bara vill få till något så snabbt som möjligt.

Krister
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

kristercnc: Låter vettigt! (även om jag som programmerare ryser lite av BASIC, men det var ju där man började en gång på vic-20:n för (jösses) 26 år sen... :)

Jag tror det viktiga är att komma igång och tycka det är roligt och komma framåt. Därför rekommenderar jag arduino eller det kristercnc rekommenderar. Det ska vara enkelt att komma igång. (Säger jag utan att ha provat arduino).

MVH: Mikael
stefanden

Inlägg av stefanden »

Det där ska jag nog ta och kolla upp lite kristercnc, är ju inga jätte avancerade grejjer jag skall ha till att börja med...

Som du säger adent så av någon anledning vill man ju komma igång någon stans och sitter man på absolut noll förkunskap så kan man bli lite avskräckt, kalla det ointresserad eller valfritt men man vill ju känna att man har kommit någon stans efter ett halvår...

Har btw beställt en arduino och lite olika leds, motstånd och sensorer nu för att åtminstone ha något att börja med, sen om jag byter senare får bli då arduinon går ju att återanvända i vilket fall...
Skriv svar