Med den integrerade kretsen LT1088 finns flera bra kopplingar för bestämning av effektivvärde från spänningssignaler. Tyvärr tillverkas inte denna termisk baserade krets längre. Linear och Analog Devices som tillhör de kända fabrikaten inom området har istället nya kretsar byggda på annan teknik. Tabellen nedan listar de jag hittade
Det första som listan visar är hur stor skillnad det är på bandbredden. Ytterliggare är de nyare kretsarna betydligt känsligare över signaltyp då toppfaktorn (eller krestfaktron) inte får vara särskilt stor.
Under senare tid har operationsförstärkare blivit mycket bättre där flera bra egenskaper nu finns kombinerat som tidigare var svårt att hitta. Tyvärr verkar utvecklingen för effektivvärde-till-likspännings-omvandlare gått motsatt riktning.
Dålig utveckling av integrerade RMS/DC-omvandlare
Dålig utveckling av integrerade RMS/DC-omvandlare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Dålig utveckling av integrerade RMS/DC-omvandlare
intressant. minns att jag tyckte ltc kretsarna var riktigt.bra när de kom jämfört med analogkretsarna. men så sprang jag på lt1088...
antar den var löjligt dyr och inte tillräckligt.säljande.
för övrigt vet jag minst en precisionsbänkmultimeter som använde AD637 , dock in situkalibrerad.
antar den var löjligt dyr och inte tillräckligt.säljande.
för övrigt vet jag minst en precisionsbänkmultimeter som använde AD637 , dock in situkalibrerad.