Motorerna på min PRO-BOT128 svarar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LillaJag

Motorerna på min PRO-BOT128 svarar inte

Inlägg av LillaJag »

Roboten "PRO-BOT128" är min första lite mer komplicerade robotbyggsats. Den innehåller det mesta en nybörjare kan behöva, med programmeringsprogram och många olika funktioner. Kortet man programmerar på heter "C Control PRO MEGA128" och programmet "C PRO". I programmet ingår det en del tester, där man kan se om exempelvis mikrofon, lysdiodrar, ljud och motorer fungerar. Allt förutom motorer har reagerat.

Jag har undersökt mina lödningar för att se om något har kopplats fel, men har inte hittat något. Jag bifogar en bilder för att ni skall kunna se hur det ser ut (om det nu går med tanke på kvalitén)...
IMAG0278.jpg
(Givetvis brukar dessa två delar sitta ihop i vanliga fall)

Har ni stött på liknande problem? Känner ni till några troliga problem fel som kan vara svåra att lägga märke till?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Motorerna på min PRO-BOT128 svarar inte

Inlägg av Icecap »

Steg 1: Får drivkretsarna ström? Mäta, kolla i schemat osv.
Steg 2: Får de styrsignal? Mäta osv.
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Lite OFF TOPIC men.. var har du köpt den?
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Inte farligt dyr, levereras den i minsta molekyl? kretskortet tomt?
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Jadå, man bygger den själv. Dock var det lite problem med att beställa, eftersom det alltid står att den inte finns på lager. Fick ringa runt lite, både i Sverige och till Tyskland för att kunna köpa den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men du... jag får plötsligt svårt att förstå hur styrsignaler till motorerna överförs till drivkretsarna. Jag ser bara två ledningar (röd & svart) som jag antar är för att få matningen mellan kretskorten. Kan det fattas ledningar eller kontaktpunkter?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Signalerna till motorerna går via CON1 och CON2
Samt CON3 och CON4 på det övre kretskortet, via två stycken flatkablar.
CON1-CON3 , CON2-CON4
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Icecap skrev:Men du... jag får plötsligt svårt att förstå hur styrsignaler till motorerna överförs till drivkretsarna. Jag ser bara två ledningar (röd & svart) som jag antar är för att få matningen mellan kretskorten. Kan det fattas ledningar eller kontaktpunkter?
Den röda och svarta tråden ger ström till det övre kretskortet från batterierna. Korten kopplas ihop med två andra ledningar som inte finns med på bilden (CON1-4, som tidigare nämnts). Jag har tittat på hur kretskortet ser ut och det verkar som om de sladdar som redan finns kopplar ihop allting. Följde beskrivningen, så jag tror inte att det är något som har kopplats fel...
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Det sitter inga klisterlappar på kuggen för varvtals avkänning, kanske uC,en beräknar in desssa värden när det körs?
Här ser du vad jag pratar om :
Bild
Och dessa skall visst skyddas emot omvignings ljus,vilket är förståeligt eftersom det är en enkel sensor teknik som tar upp ljus runtom :
Bild
Sitter din 128,a höjt eller direkt emot kortet?!
Ser lågt ut på bilderna du postade, men kanske bara ser så ut, annars finns väl risken att den fått värmeskador eller dylikt kan ha hänt på motorstyrningen.
Bild
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Vad sjutton är "varvtals avkänning"? Kan du vara lite mer specifik?

Okej, jag skall fixa D2, D3, T3 och T4 så snart jag fått tid. Tack för informationen. De bör dock inte ha skadats eftersom min robot nästan bara har legat innanför mitt skåp.

128:an sitter upphöjt. Det ser bara ut som om den sitter direkt på kortet för att bilden är tagen direkt uppifrån.

(Lite segt svar blev det, men-men...)
Skriv svar