VAD kommer egentligen vara nästa generations datorer?
Re: VAD kommer egentligen vara nästa generations datorer?
Frågan är väl om man inte kommer till ett läge där det är bättre att försöka distribuera funktionerna över flera chip istället för att packa in mer på ett chip? Flaskhalsen blir såklart länken mellan chippen, men jag antar att det är där det börjar dyka upp intressanta lösningar. Beräkningscluster är ju inte helt ovanliga idag.
Nja det är väl egentligen inte det som är begränsande, snarare fysikaliska effekter, vilka gör sig gällande när man krymper i storlek.psynoise skrev:Med diverse tekniker har man kunnat etsa mönster mindre än våglängden på det ljus man använt sig av. Detta har väl varit en klassisk punkt där folk sagt att nu går det inte längre. En teknik som jag har förstått det är att göra masker med annat mönster än det som ska etsats. På något sätt kompenserar man mönstret för våglängder som är större.
Därefter får man börja bygga kislet på annat sätt.In 2003, Intel predicted the end would come between 2013 and 2018 with 16 nanometer manufacturing processes and 5 nanometer gates, due to quantum tunnelling
Tack Sodjan, det var det jag ville säga i mitt inlägg, men jag hade svårt att formulera mig.sodjan skrev:Ganska meningslöst att diskutera i banor som "nästa generations datorer".
Och även försöka definiera något "rätt" och "fel" i dessa sammanhang.
Du nämnt två tänkbara (?) utvecklingsvägar och de har 4 tänkbara svar, båda
är fel, båda är rätt eller så är en av dom rätt. Helt omöjligt att avgöra idag.
Definitionen av "generation" är så klart väldigt subjektiv.
En vanlig "PC" har gått igenom 5-10 generationer sedan de kom.
USB har väl minst 3 generationer.
Vad har haxadecimala talsystem med detta att göra?
Hexadecimala talsystem fanns långt före det som vi idag kallar "datorer".
Slutligen så är det tämligen ointressant hur datorer byggs inom 10-15 år,
det blir helt enkelt den teknik som visar sig fungera då. Det som betyder något
är hur och till vad vi använder tekniken. Vem äger och styr användningen. O.s.v.
Finns det minnesceller som lagrar bits med ljus likt SRAM? kanske en metod skulle kunna vara två optiska förstärkare som är kopplade i ett cirkel arrangemang.
I Intels nuvarande roadmap räknar de kallt med att ha löst alla problem för storskalig 5 nm-produktion innan 2020. Samsung säger att man kommer kunna skala ner till 1.2 nm innan det slutligen tar stopp. Memristor-baserade kretsar borde finnas på marknaden långt innan dess. Kvantdatorer är lite som fusion, det är alltid X år kvar innan man kan få nån reell nytta av det.