2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Inlägg av kricka »

När man sökt runt på företag i Asien som säljer radio utrustning.
Så hittar man överallt olika modeller (ganska ofta samma modeller på flera olika ställen).
av repeaterar för mobiltelefoni, 2G 3G och 4G ibland tar dom alla och ibland singelband beroende på pris.

När jag då sett en burk som kostar 900kr som heter 2G och 3G repeater.
Så är det omöjligt en riktig repeater som tar in signalen och återgenererar den och sänder ut den.
För det måste vara omöjligt för det priset, även om det är kina!
Så då borde det vara en förstärkare som lyssnar på upplänks frekvens området och en för nerlänks
frekvens området och därefter förstärker allt som finns, nytto signal, brus och störningar eller?

Har försökt googla fram lite bilder eller info, hittade dock inget. kanske behöver googlings hjälp.
Men det kan vi ta här... :-) Kanske är så att vi har någon som jobbar inom detta eller redan köpt och
plockat isär och kollat vad dessa 700-3000 kr repeaterarna innehåller.

*Då kommer säkert frågan varför undrar jag det, dom är ju först tillstånds pliktiga samt att som säkert också
är olagliga beroende på hur dom är byggda, Jag är mest nyfiken på vad som finns under locket.
Ett sätt är att köpa en för 900kr och titta, men dom är inte värda det. Sen där jag bor i Norrköping
har jag för bra täckning. Alltså minst tre master för min operatör inom klart synhåll, vilket resulterar
att går jag från markplan till övervåning så bryts ganska ofta samtalet för att det hoppar som en galning
mellan alla siter, eller så blir mottagaren i telefon överstyrd.*
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av netrunner »

Ökar på med ett par frågor:

1. Bör inte en 2m kabel hängandes på insidan och utsidan av ett fönster fungera som en hygglig repater?

2. Vad är det för straffa på att bryta mot lagen i detta fall?

En kille på DEFCON hade köpt en äkta basstation på Ebay. Den således av ett företag som sanerade hus / företagslokaler utan att dom visste vad det var, dom ville bara blir av med en massa skräp som vare över. Tillsammans med en egen asterisk-server var det tydligen väldigt lätt att göra "man in the middle" på andra personers mobiltelefoner med massor av roliga sätt att skoja med folk.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av kricka »

Att sätta upp en "passiv repeater" eller vad vi kan kalla det med två antenner, dipoler eller riktar fungerar utmärkt. Det har jag provat i ett rum med meter tjocka väggar.

Sen vad straffet är, beror väl till stor del vilken skada man skapat.

P.s. Det är inget svårt att få tag i en beg bas. Kan vid tillfälle slänga upp bilder på en jag rivit isär för att plocka komponenter. Fin fina slutsteg fanns där.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av xxargs »

Sätt inte upp några aktiva repetrar utan att ha samråd med operatörerna - det handlar alltså om att ansöka tillstånd och få godkänt, använda godkänd utrustning och en korrekt inmätning så att basstationerna omkring inte störs av utrustningen, vilket kräver en ganska dyr instrumentpark av den som gör jobbet samt har kunnandet. Det finns också en trafikvolyms-del i det här och operatörerna är inte glada om man får plötsligt 30% mer samtal och datatrafik utan att de blivit tillfrågade innan och kunna planera för detta och det kanske slutar att fungera för andra istället för att nätet blir överlastat.

Idag så är det konstant jakt på piratrepetrar som pizzeri-ägare mm. smäller upp med just sådana här billiga kina-repetrar och konsekvensen kan lätt bli skadeståndskrav på 5 och 6-siffriga belopp från operatören för den missade trafiken och missnöjen som belastar kundtjänsten av drabbade om man kommer fram till att störningen beror på den uppsatta utrustningen.

Man skall ha klart för sig att det sitter hela tiden folk och programvaror som bevakar detta på NOC:arna och analyserar statistik och så fort det avviker det minsta så undersöker man detta och med den tätheten man har på basstationerna så är det inte så svårt att ringa in vilka områden som kan vara misstänkta och man skickar ut folk att leta.

Mao. så kan man få inkassobolag och kronofogen jagande med fakturakrav på 5 och 6-siffiga belopp och den som har varit i klorna på sådana vet att dom ger sig aldrig, inte ens efter 10 år... och att några månaders fängelse som straff är i sammanhanget lindrigare straff än att ha inkassobolagen i hasorna under kanske flera år om man inte har betalningsförmågan.
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av EvilGhozt »

Jag tycker xxargs försöker skrämmas lite väl mycket... Ska trådskaparen använda en 600kr repeater från kina så är räckvidden kanske max 10 meter (min har 3 meter) i radie. Visst, den kan OM den är dåligt byggd störa på andra frekvenser också. Men skall repeatern användas i en stuga långt i från andra boende så är det inga problem. ingen kommer störas, och inga 6 siffriga bötesbelopp kommer delas ut, utan endast en tillsägelse...
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av Nerre »

En repeater skall fungera åt båda hållen, den skall både ta emot signalen från basstationen för vidarebefordran till telefonen och tvärtom ta emot signalen från telefonen och skicka till basstationen. Den senare funktionen måste alltså kunna sända hela vägen till basstationen. Att säga att den bara har en räckvidd på 3 meter är att säga "den fungerar inte".
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av PeterH »

Jag har varit i kontakt med en 3G booster från Kjell.com (denna) och kan bekräfta att den funkar skit! Den står i fönstret hos en kund som har noll täckning på kontoret till ett lager. Man måste hänga i fönstret där boostern står för att få kontakt (då troligtvis direkt med mobilbasen), sätter man sig vid bordet nedanför fönstret så tappar man helt, då är man ca: 1,5 meter från denna "booster"!!! :doh:

Det är fortfarande intressant med en repeater som fungerar och jag vet att det var en tråd för detta redan i höstas där någon av våra medlemmar tycktes ha riktigt bra insyn i vad som krävs för att få det att fungera på rätt sätt (kanske säljare eller installatör av dylika produkter?).
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av xxargs »

Har jobbat på företag som tillverkar repetrar och även installerat sådana system och därför vet att operatörerna inte tar lätt på saken.

En repater som köps för 600 spänn diskvalificerar sig själv då det är omöjligt att tillverka en repeater som klarar alla godkännande som krävs för dom pengarna

Det är som Nerre säger - det är upplänken som är bekymret och försöker man få täckning till basstationen 2 km för tex. telia och skruva upp förstärkningen så att det precis klarar det, så kan piratrepeatern sända så mycket brus och störning att tele2:s basstation 500 meter bort blir nedbrusad och dess räkvidd blir 1/3-del av vad den hade innan av förstärkarbruset som den lilla piratsändaren, förlåt, piratrepeatern skickar ut.

för sådana här billiga repetrar är inte kanalselektiva utan bredbandiga och täcker samtliga operatörers frekvensband samtidigt vilket innebär att när man använder en repeater för att få telefonen skall fungera så kan det döda området för dom andra operatörerna så fort strömmen ansluts till repeatern

Till detta så är det inte sällan som repeatern fångar upp annat skräp från maskiner och elektronik i dess inner antenns närhet vilket gör att det kan vara betydligt mer brus som sänds ut än vad själva repeatern ger, inte sällan man hittar tex. hittar 900 MHz av för hög nivå som i slutändan visade sig komma från en äldre PC (har själv råkat ut för det - i en storbanks teknikrum där man ville ha mobiltäckning... det var bara för dom att välja att stänga av datorn/ersätta med en annan som är RF-mässigt tystare eller så blir det ingen mobiltäckning där)

med andra ord kan det vara helt annan operatörs representant som kommer och knacka på dörren.


---

Det som är jätteviktigt när man håller på med sådana saker är att göra länkbudgetar med förstärkarbruset uppmätt med kalibrerade mätinstrument, känna till och mäta nivåer från basstationerna i närheten och räkna baklänges vad path-lossen är, mäta och kontrollera så att man vet att ev. brus från sin repeater inte under några som helst omständigheter uträknat är mer än -140 dBm vid närmaste basstationens mottagaringång - är det uppåt -130 dBm och -120 dBm så börja det synas i statistiken som interferens med någon mer % oavsiktligt nedkopplade samtal (det har dom koll på, det kan jag lova) etc. och för operatörern innebär det förlorade pengar - tro är inte en option här, man måste _veta_ att installerade utrustningen inte på något sätt stör någons operatörs bas i närheten även om man försöker komma åt en mer långväga bas, vilket i sin tur kanske innebär att man måste använda riktantenner mot den basstationen man vill nå så att brusbelastningen i dom andra riktningarna minskas

För att styra upp det här så att alla företag som håller på med detta, håller en viss seriös nivå så är det en del byråkrati med ansökningar, bedömningar och godkännande, också vilken utrustning som får användas - också för att operatörerna skall veta var repeatern finns exakt på vilken adress och kontaktperson om det med tiden senare kanske får något tekniskt fel så att den stör och snabbt kan skicka en gubbe som kan titta på det.

Det finns inget som kan reta en tekniker så mycket som att kanske måste leta i flera dagar för en piratrepeater som någon satt upp i någon pizza-resturang, gärna ganska gömt och ingen vill vidkännas när de obekväma frågorna kommer, det är sådan som kan avgöra om denne skickar vidare till juridiken eller bara stänger av utrustningen med en skarp tillsägning.

Man skall tänka på att mobiltrafiken är en infrastruktur där trafiken är pengar för mobiloperatörerna och man jobbar i ett system under full drift - att sätta upp en piratrepeater som börja störa kan ge ungefär samma effekt som att ställa en långtradare tvärs över E4 i konsekvens, fast osynligt i luften - därför kan man inte ta lätt på detta.

(av samma orsak så är man dum om man använder av inbrottslarm som endast använder mobil överföring och inte flera olika vägar vara en är uppringd telefonlina - tjuvarna har lärt sig att störa ut dessa GSM-telefoner/modem så att de inte kan kommunicera ut med utrustning som kan köpas tämligen enkelt över internet...)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45502
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av TomasL »

PeterH skrev:Jag har varit i kontakt med en 3G booster från Kjell.com (denna) och kan bekräfta att den funkar skit! Den står i fönstret hos en kund som har noll täckning på kontoret till ett lager. Man måste hänga i fönstret där boostern står för att få kontakt (då troligtvis direkt med mobilbasen), sätter man sig vid bordet nedanför fönstret så tappar man helt, då är man ca: 1,5 meter från denna "booster"!!! :doh:

Det är fortfarande intressant med en repeater som fungerar och jag vet att det var en tråd för detta redan i höstas där någon av våra medlemmar tycktes ha riktigt bra insyn i vad som krävs för att få det att fungera på rätt sätt (kanske säljare eller installatör av dylika produkter?).
Om man läser kjells beskrivning, så kan man konstatera att ni valde fel pryl:
däremot förutsätts att du har 3G-täckning på den plats där 3G-boostern installeras.
Den funkar säkerligen alldeles utmärkt till det den är avsedd.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av PeterH »

1. Det är inte "vi" som valt, den stod redan hos kund. Jag har bara konstaterat att jag inte får täckning hos kund.
2. Den står där det finns täckning, det är där jag får ligga i fönstret för att ringa.

Jag har däremot fått frågan om det finns något att göra åt det hela, så därför är denna tråd intressant för mig. Varför är den intressant för dig?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45502
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, fr kina, Innehåll?

Inlägg av TomasL »

Vi har ingen täckning på vårt kontor, har för mig jag postade en likadan fråga för någon månad sedan.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Inlägg av blueint »

@xxargs, Vad är komponentvärdet på en repeater? dvs om utvecklingskostnaden räknas bort och godkännanden hoppas över?

Så att förstärkarsteg mm uppfyller de tekniska kraven.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Inlägg av Johanb »

Det är väl bara att ta kontakt med ett företag som installerar dessa prylar och be dem göra en förundersökning gällande den aktuella platsen. Efter det kan de säkerligen ge en offert på installationen.
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Inlägg av SM0VDT »

blueint skrev:@xxargs, Vad är komponentvärdet på en repeater? dvs om utvecklingskostnaden räknas bort och godkännanden hoppas över?

Så att förstärkarsteg mm uppfyller de tekniska kraven.
Men 600 spänn räcker inte ens till antenner och koax (koax värd att kalla koax).
Håller med xxargs helt, sådan här dynga borde inte få sättas på marknaden överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45502
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Inlägg av TomasL »

Dessutom är komponentkostnaden totalt irrelevant.
Skriv svar