Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 36V 5A max
Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max
Manualen finns förresten här:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf
Den är lite besvärlig att läsa eftersom olika språk ligger om vartannat på sidorna och att mecka med den torde bryta mot Voltcrafts copyright.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf
Den är lite besvärlig att läsa eftersom olika språk ligger om vartannat på sidorna och att mecka med den torde bryta mot Voltcrafts copyright.
Blev nyfiken på det här med USB så jag öppnade huven igen. Såhär ser USB-kortet ut:
röd = rx, dvs från cp2102 till ATMega (0 - 3V)
svart = tx, dvs från ATMega till cp2102 (0 - 5V)
orange = jord
Som synes nedan är uC en ATMega64A. Sitter 6 stift strax ovanför som sannolikt är JTAG. Sitter en liten switch till vänster som jag inte vågade trycka på
USB-Kortet är bus-powered (matas av USB) och galvaniskt sammankopplat med sin USB Host (PC). ATMega64 driver Tx med 5V emedan cp2100 sköter Rx med 3V (5V-tolerant). USB-kortet är inte galvaniskt isolerat från PC utan det är samma jord (verifierat). USB-kortet har också en liten röd LED tändes i samband med enumering.
Här bilder på fram- resp. baksida för Wikin:
De tycks ha fyllt skruvhålen till bredden med Loctite för skruvarna gick inte att rubba. Själva USB-chipet sitter på undersidan så gick inte att få "clear shot" men på denna bild (tagen genom ett av fothålen) ser man ändå att det är cp2102:
Tjuvkoppling och en titt i skopet påvisade att jag gissat rätt angående UARTen - trådar och kantakter var precis de jag trodde om än med omkastade färger:röd = rx, dvs från cp2102 till ATMega (0 - 3V)
svart = tx, dvs från ATMega till cp2102 (0 - 5V)
orange = jord
Som synes nedan är uC en ATMega64A. Sitter 6 stift strax ovanför som sannolikt är JTAG. Sitter en liten switch till vänster som jag inte vågade trycka på

Här bilder på fram- resp. baksida för Wikin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jävligt utförlig produktutvärdering hanzibal.
Föredömligt
Föredömligt

Bilderna uppladdade till wikin och lite mer info.
Kikade på frontpanelens baksida. Det ser ut som att 3:e kontakten från vänster är den 3-poliga kontakten från USB-styrkortet. Så det går i stort sett att byta styrning med genom att bara plugga ur en kontakt och plugga i en annan
Skruvarna som håller USB-kortet kan man nog få loss genom att skrapa bort lacket. Frågan är dock om en 8P8C kontakt passar i USB B-typ hålet.
Btw, Conrads bild på frontpanelen utifrån innehåller ett stort fel. Det står "PPS-11360" som är 36V versionen. Men skärmen visar 60,7V. En omöjlighet alltså. Eller en stor hint att det finns en "magisk" switch. Kanske såsom SW2
CON3 på kontrollpanelskortet kanske är ICSP kontakt för MCU:n ..?
Tack för bilder och info förresten
Kikade på frontpanelens baksida. Det ser ut som att 3:e kontakten från vänster är den 3-poliga kontakten från USB-styrkortet. Så det går i stort sett att byta styrning med genom att bara plugga ur en kontakt och plugga i en annan

Skruvarna som håller USB-kortet kan man nog få loss genom att skrapa bort lacket. Frågan är dock om en 8P8C kontakt passar i USB B-typ hålet.
Btw, Conrads bild på frontpanelen utifrån innehåller ett stort fel. Det står "PPS-11360" som är 36V versionen. Men skärmen visar 60,7V. En omöjlighet alltså. Eller en stor hint att det finns en "magisk" switch. Kanske såsom SW2

CON3 på kontrollpanelskortet kanske är ICSP kontakt för MCU:n ..?
Tack för bilder och info förresten

Och det står ju också 1-60V OUT på märkplåten baktill men det är väl om man seriekopplar utgångarna om den är byggd för det vls.bluint skrev:Det står "PPS-11360" som är 36V versionen. Men skärmen visar 60,7V.
-
såg en 50V 2200uF konding på en av bilderna, troligen glättningskonding på sekundärsidan. Man får se över tåligheten på komponenterna.
det finns väl en 60V 2,5A i samma serie ? Klart är nog att det är inte möjligt att gå över 180W i uteffekt.
Troligen är det mycket som är lika mellan modellerna men för att få högre utspänning krävs antingne en switchtrafo med högre V*t (större ) eller helt enkelt att den enhet med störst utspänning i serien dimensionerar trafon, resten är nerskalade varianter (iom det är pulsbreddsmodulering i någon form är det lätt gjort, ev har man två olika lindningar för att inte få absurda pulsbreddsförhållanden vid låga utspänningar). Är det snålbygge kanske de använt komponenter med olika spånningstålighet som tex glättningskondensatorer på sekundären, de olika utströmmarna kräver ju också olika dioder, ESR på kondingne och ev. olika sekundärlindningar (men samma primär)
Det beror också lite på vilken typ av switchtopologi det är.
Är det reglerat sekundär - primär (tyckte jag skymtade en TL494 på en bild) via optokopplare , eller sköts allt via Mega?
eller är primären en ren "freerunning" med fix dutycycle och sedan en step-down på sekundären?
Man får nog se över den i detalj. Jag gjorde en liten moddning i bilden på hur det eventuellt kan vara. Är det som jag tror är det i princip ett reglerbart ATX nätagg...
det finns väl en 60V 2,5A i samma serie ? Klart är nog att det är inte möjligt att gå över 180W i uteffekt.
Troligen är det mycket som är lika mellan modellerna men för att få högre utspänning krävs antingne en switchtrafo med högre V*t (större ) eller helt enkelt att den enhet med störst utspänning i serien dimensionerar trafon, resten är nerskalade varianter (iom det är pulsbreddsmodulering i någon form är det lätt gjort, ev har man två olika lindningar för att inte få absurda pulsbreddsförhållanden vid låga utspänningar). Är det snålbygge kanske de använt komponenter med olika spånningstålighet som tex glättningskondensatorer på sekundären, de olika utströmmarna kräver ju också olika dioder, ESR på kondingne och ev. olika sekundärlindningar (men samma primär)
Det beror också lite på vilken typ av switchtopologi det är.
Är det reglerat sekundär - primär (tyckte jag skymtade en TL494 på en bild) via optokopplare , eller sköts allt via Mega?
eller är primären en ren "freerunning" med fix dutycycle och sedan en step-down på sekundären?
Man får nog se över den i detalj. Jag gjorde en liten moddning i bilden på hur det eventuellt kan vara. Är det som jag tror är det i princip ett reglerbart ATX nätagg...
Nästa inkonsekvens är att på baksidan står det "PPS-11810" istället för "PPS-11360"Henry skrev:Och det står ju också 1-60V OUT på märkplåten baktill men det är väl om man seriekopplar utgångarna om den är byggd för det vls.bluint skrev:Det står "PPS-11360" som är 36V versionen. Men skärmen visar 60,7V.

De bilderna är helluriga..

Förresten står det något om "..ARY" precis framför fläkten på kretskortet.
@rikkitikkitavi, Om switchfrekvensen är 100 kHz (lägsta) och kondensatorn är på 50V 2200µF så borde överförbar energi med kondensatorn vara P = frekvens * 1/2 * 1/2 * kapacitans * spänning² = f * 1/2 * 1/2 * C * V² = 71 280 W vilket är långt mer än 180 W. Bara om man sänker spänningen till 1,9V börjar det närma sig 180 W.
Några testförslag efter att kikat och diskuterat nätagget:
* Sätt strömmen på någon ampere och se hur långt ner spänningen kan gå. Tekniska data sätter 1 V som minsta möjliga spänning.
* Sätt spänningen till ca 5 V och anslut en cirka 100 Ω resistans samt se hur långt ner konstantströmsratten går.
* Anslut en 7,2 Ω resistans kapabel till 180 W och se om nätagget vid 36 V verkligen levererar 5 A.
* Rippel vid dessa fall?
Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 36V 5A max
Fint jobb av rikkitikkitavi även om jag inte begriper hälften, har inte de kunskaperna.
Ja, Conrad har fått tag i felaktiga bilder men de jag tagit stämmer med verkligheten
Såg att jag bidragit till förvirringen genom att i trådrubriken ange 30V så det är ändrat till 36V nu.
Jag kan bekräfta att det är 3:e panelkortskontakten från vänster. Jag följde nämligen kablarna dit och gjorde en liten bypass-operation med den vit-röd-svarta kabeln ansluten till panelkortskontakten: Kopplade in PCn via USB och körde mjukvaran samtigt som jag kollade hur diverse ändringar i resp. riktning påverkade signalen i skopet för att utröna vilken lina som är vilken.
Skulle faktiskt tro att lacken vid skruvarna som håller USB-kortet är Loctite-överskott som bubblat upp ur skruvhålen. De sitter som berget, om jag dragit hårdare hade skallarna garanterat pajat.
Ja, Conrad har fått tag i felaktiga bilder men de jag tagit stämmer med verkligheten

Jag kan bekräfta att det är 3:e panelkortskontakten från vänster. Jag följde nämligen kablarna dit och gjorde en liten bypass-operation med den vit-röd-svarta kabeln ansluten till panelkortskontakten: Kopplade in PCn via USB och körde mjukvaran samtigt som jag kollade hur diverse ändringar i resp. riktning påverkade signalen i skopet för att utröna vilken lina som är vilken.
Skulle faktiskt tro att lacken vid skruvarna som håller USB-kortet är Loctite-överskott som bubblat upp ur skruvhålen. De sitter som berget, om jag dragit hårdare hade skallarna garanterat pajat.
Fanns det en av/på knapp från början? har för mig du nämnde att sådan ej fanns?
Ja det där lyckades jag på något vis totalt missa men jo märkningen på baksidan är ju lite kontroversiell på sitt sätt..blueint skrev:Nästa inkonsekvens är att på baksidan står det "PPS-11810" istället för "PPS-11360"![]()
Angående nätagg som ev grundkontruktion (håller med, det ser rätt likt ut) så om man tittar i ett datoragg på 350W (över detta brukar trafon bli större) så ser switchtrafon ut i princip exakt det samma i storlek och kärnan som sådan tycker jag således borde kunna ge mer än 180W ifrån sig, fast det är förstås också beroende på switchfrekvens. Men som sagt detta med att det hela skall kunna gå lågt ner i spänning kan ju kanske göra att den inte går att använda fullt ut måhända.
Pluspoäng dock till att de använder finkardellig litztråd.
Nej, finns alltså ingen knapp för att enbart stänga av output utan man kan bara stänga av hela aggregatet. Går dock att göra via det seriella gränssnittet och tror att det alltid går, d.v.s. oberonde av läget på bakre skjutomkopplaren (endast testat i läge "manual").blueint skrev:Fanns det en av/på knapp från början? har för mig du nämnde att sådan ej fanns?
rikkitikkitavi:
Det verkar vara halvbrygga ja. Gömt mellan primärglättningen och switchtransistorernas kylfläns ser man en brun klump till kondensator på en av bilderna. Transistorerna syns också och är
http://www.vishay.com/docs/91382/sihg20n5.pdf
vad jag kan se. Kollar man vid TL494 sitter det 4 st TO-92-transistorer som jag skulle gissa på driver den lilla transformatorn närmast huvudswitchtrafon som då är gatedrivtransformator. Den andra lilla transformatorn är då för matning av styrkretsarna.
Det verkar vara halvbrygga ja. Gömt mellan primärglättningen och switchtransistorernas kylfläns ser man en brun klump till kondensator på en av bilderna. Transistorerna syns också och är
http://www.vishay.com/docs/91382/sihg20n5.pdf
vad jag kan se. Kollar man vid TL494 sitter det 4 st TO-92-transistorer som jag skulle gissa på driver den lilla transformatorn närmast huvudswitchtrafon som då är gatedrivtransformator. Den andra lilla transformatorn är då för matning av styrkretsarna.
Vad tänkte du på där?
På bilden
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... bbagg5.jpg
så ser det ju att vara en sådan vad jag kan se. Men det är, när jag tänker efter, troligare transistorn i PFC-kretsen. Om man tittar på de andra bilderna och klurar på ur vilken vinkel bilden kan vara tagen ur.
På bilden
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... bbagg5.jpg
så ser det ju att vara en sådan vad jag kan se. Men det är, när jag tänker efter, troligare transistorn i PFC-kretsen. Om man tittar på de andra bilderna och klurar på ur vilken vinkel bilden kan vara tagen ur.
Hur stor är utgångskapacitansen? 2200uF?
Ett intressant test är att ställa in 30V 50mA och kortsluta utgången, det perfekta nätaggregatet ger då ingen strömpuls över 50mA men det kräver en liten utgångskondensator.
Ett intressant test är att ställa in 30V 50mA och kortsluta utgången, det perfekta nätaggregatet ger då ingen strömpuls över 50mA men det kräver en liten utgångskondensator.