Kan EF rädda Afrikanska djur ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Kan EF rädda Afrikanska djur ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Nu är man med och kandiderar för märkligaste rubriken i forumet.

Det här kommer kanske låta som ett skämt, men det är det inte.

Saken är den att en arbetskollega till mig är gift med en tjej från Tanzania.
Under jul ledigheten var dom ner till Afrika då det var något bröllop där.

Under sin vistelse fick han bra kontakt med en kille som jobbade med viltvård i nationalparkerna, som berättade att tjuvjakt fortfarande var enormt utbrett
och utgjorde ett stort problem. Min kollega följde med när dom gjorde kontroll och fick lära sig att metoden som var den populäraste bland tjuvjägarna var snaror av
grov ståltråd. Dom sattes i träden vilka betades av bland annat giraffer som fick genomlida en hemsk död om dom snarades.

Så i praktiken byggde arbetet på att leta efter snaror i träden.
En ytters ojämn kamp då det är enorma ytor att täcka och tjuvjägarna håller sig i de mer väglösa regionerna.

Kollegan kunde inte släppa det hemska, med snarjakten och talade med mig i dag på jobbet om man inte på något sätt kunde hjälpa dom med tekniska hjälpmedel.
Han visste ju att jag höll på med Quadrocoptrar och autonoma flyg mojänger och undrade om det inte fanns något sätt att från luften detektera dessa snaror.

Min spontana tanke är att det är nog rätt hopplöst att hitta något som underlättar, men om det är någonstans det finns idésprutor så är det ju på detta forum.
Så jag tänkte att det kostar ju inget att fråga om någon har någon bra lösning som kan underlätta.

En sak jag funderat på är att det är ganska stora förändringar i temperatur mellan dag och natt där på savannen.
Är det möjligt att en snara i grov metall absorberar så mycket värme att en luftburen FLIR skulle kunns se den under natten första timmar tro ?

Det finns ju några på forumet som har FLIR, vad är era erfarenheter av att se värme på lite längre avstånd ?

Finns det andra kluriga lösningar som skulle kunna underlätta för viltvårdarna ?
Seroster

Re: Kan EF rädda Afrikanska djur ?

Inlägg av Seroster »

Antingen med riktigt bly eller med röd fluoroscerande färg som sitter som berget, eventuellt en UV-färg. Har man då en UVstrålkastare på en helikopter så är det bara att plocka det som lyser ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Helt ärligt tror jag det blir mycket svårt att detektera snaror i träden med en FLIR... dom kommer inte stråla ut så mycket värme så dom syns på grund av sin ringa massa, och om dom skulle göra det så skulle dom bli avkylda såpass fort så man inte hinner se dom av den anledningen....
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Seroster:
Verkar lite opraktiskt med floucerande Giraffer och Zebror, för den där lär väl knappast göra skillnad på vad som rör sig.
I och för sig blir det ju svårt att sälja skinnen sedan :wink:

@Meduza:
Jo jag misstänker det jag med.
Jag skall kolla lite mer exakt hur grov tråden var, nu sade han bara att den var "jäkligt grov".
Antagligen är temperaturomslaget ganska snabbt vilket är en fördel, men dessvärre tror jag man måste upp på
ganska bra höjd för att kunna täcka av lite större områden, och då blir ju avståndet stort med :(
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Det är så stora områden som ska avsökas och har man kollat ett ställe kan snaran sättas upp 5 minuter efter. Detektionssannoliktheten är alltså mycket låg - frånsett det teknisk svåra i detektionen.
* Det finns ingen pengar att lägga ut avsökande enheter. Det borde teoretisk vara fullt möjligt att bygga X antal Quadrocopters med någon detektor. De kan laddas med solpanel och vara autonoma.
* De kommer att gå sönder, skadas eller på annat sätt behöva TLC, alltså måste det till tekniker, många av dom. De behöver verkstad, logistik osv.

Sedan kommer det att bli ganska svårt att detektera snarorna men nog inte omöjligt, det behövs dock testas och utvärderas en hel del innan det blir stabilt och rimligt pålitligt. Sedan ska enheterna rapportera "fynden" in som koordinater och något människa ska dit för att ta hand om skiten. Alltså mer folk och logistik.

Och när allt detta är klart - till extrema kostnader och förseningar - kommer tjuvjägarna att byta ståltråden till syntetmaterial varefter detekteringen skiter sig igen och hela karusellen ska börja om igen.

Jag skulle ÄLSKA att kunde utveckla någon grej som kunde lösa problemet, jag skulle ge bort patentet för att stoppa skiten - men den ville ända upp precis som Paktens Ark i Indiana Jones-filmen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ToPNoTCH:
Jag gillar verkligen att du uppmärksammar detta. :tumupp: :tumupp:
Jag var bara tvungen att skriva några rader (främst riktade till andra som läser)
och även ge ett förslag till dig (längst ner i tråden). :)

Det pågår en stor förändring i Afrika när det gäller forskning.
Det blir t.ex fler universitet och redan har flera revolutionerande lösningar fötts,
Så det är inte alls omöjligt att man kan starta upp något sånt här på plats.
Det är ju ändå där som den riktiga kunskapen om problemen finns!

Ett vanligt fel är att folk utifrån tror att de måste kunna lösa problemet till 100% direkt, annars blir det fiasko.
I verkligheten är det snarare tvärt om.
Vi är så vana vid att saker är dyrt och att det måste gå fort att vi glömmer att det inte fungerar så på andra platser.
De som bor på plats har lokalkännedom och kan beskriva problemen.
Det var inte så länge sedan som ett Afrikanskt universitet kom med en lösning på ett problem,
trots att ingenjörer från andra länder försökt sedan 80-talet och sett det som omöjligt....

Åter till det huvudsakliga ämnet:

Det finns projekt som använder pejling och kameror för att kartlägga var djuren rör sig
och sedan jämföra detta med var människor rör sig. Man har bl.a räddat både tigrar och människor på detta sätt.
Några av tigerungarna som var nära att skjutas (av rädd befolkning) har nu fått egna ungar som växt upp.
Alltså kan man rädda många genom att rädda 1.

Som sagt så är naturreservaten enorma, men: omkretsen är som bekant mindre än arean. :)
En lösning är alltså att börja där problemen kommer in: vid gränsen in till reservaten.
Visst, det är ändå ett stort område, men man har genom detta ändå minskat det enormt!
Sedan måste man skilja tjuvjägare från vanliga människor.
(Tjuvjägarna har ofta bilar. Vissa djurarter hämtas/dödas på nätterna.)
Tanken med detta är alltså att man försöker stoppa tjuvjägarna redan innan de tar sig in på området.
-Först då får man en rimlig chans att överhuvudtaget minska tjuvjakten på riktigt.

Tjuvjägarnas snaror består oftast av wire eller bara av tvinnad ståltråd.
Dessa är tyvärr svåra att se eftersom de döljs av blad och små kvistar som girafferna ibland äter.

Så att gå runt och leta för hand är förstås bokstavligen som att leta efter en nål i en höstack.
En vettigare lösning är förstås metalldetektorer. :)
(Rimligheten att de byter mot syntet är fånigt låg. Det är liksom inte bara att ta bussen till Clas Ohlson.....
Dessutom så räknas väl de djuren man räddar *innan* de isåfall skulle byta till syntet??)

Här är ett konkret förslag:

Samarbeta med de som pejlar djur mm och montera en variant av metalldetektorer på en grupp giraffer.
När det finns metall i närheten av huvudet så loggas positionen samtidigt som djuret skräms därifrån med ett ljud.
Sedan läses positionen av och man åker ut till snaran.

Själva loggningen samt utrustning och människor som "fångar in" djuren och läser av, detta existerar ju redan.
Allt som behöver läggas till är metalldetektorn och ljud-grejen.
Enormt enkelt att iallafall *testa* utan att det kostar en massa pengar eller tid!

(OBS: Se nu inte metalldetektorn som en såndär stor grej man letar mynt med
utan snarare som när man pejlar eller spelar theremin typ. Annars får ni fel associationer. :wink: )

edit: Jag är här oerhört sällan nu, så jag kanske inte svarar i tråden. Skicka isåfall mail ifall det är något speciellt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Borde man inte istället gå till roten med problemet? Varför tjuvjagas det? Antar att motivationen är samma som de afganska cannabisodlarna har, det är stora pengar i det. Minns jag rätt försöker man i Afganistan få det lika lönsamt att odla nått nyttigt som att odla nått onyttigt (enligt vissa), tror det är en smart metod om det är möjligt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vissa djur jagas ju för att det finns någon konstig tro att man kan mala deras betar till pulver som skulle funka som ett potensmedel. Skulle man inte kunna iscensätta en kampanj, via internet som sedan kanske uppmärksammas av annan media så småningom, vars syfte är att förlöjliga användandet för detta syft. Det finns ju organisationer som driver en global opionionsbildning (framgångsrik sådan) för en bättre värld.
Det måste dock göras med finess tror jag för att lyckas. Rena hetskampanjer tror jag kan få begränsad eller t.o.m. omvänd effekt. Förlöjligande satir och ironi som påverkar självkänslan hos köparen är mycket mer kraftfullt.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Det är väl den växande medelklassen i främst Kina som är dom stora köparna av horn som används i traditionell kinesisk medicin osv.. till och med i Hong Kong som är väldigt västerländsk litar dom lika mycket på traditionell medicin som ny västerländsk så att med nån kampanj övertala några hundra miljoner kineser om att deras arv och kultur är hittepå tror jag blir svårt tyvärr.. :/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är tydligen en vanlig missuppfattning att det används som potenshöjande (jag trodde själv det var så, men hittade detta när jag skulle kolla hur det ser ut med handel med såna delar):

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhinoceros#Horns

Det jag letade efter var huruvida det är lagligt att handla med noshörningshorn, men orkade inte googla mer. Men om man tittar t.ex. på narkotika så är ju det olagligt på de flesta ställen men handlas ändå för fullt med på den svarta marknaden.

Så det handlar nog som sagt var om att öka medvetenheten hos folk så efterfrågan sjunker.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

zealotry skrev:Det är väl den växande medelklassen i främst Kina som är dom stora köparna av horn som används i traditionell kinesisk medicin osv.. till och med i Hong Kong som är väldigt västerländsk litar dom lika mycket på traditionell medicin som ny västerländsk så att med nån kampanj övertala några hundra miljoner kineser om att deras arv och kultur är hittepå tror jag blir svårt tyvärr.. :/
Många unga asiater är väldigt influerade av västerlänsk pop-kultur. Att mata dem med bilden att det bara är nys att käka malda noshörningshorn (oavsett om det är för potensen eller mot förkylning) och rent av löjligt så kanske man kan se till att den generationen i alla fall inte bidrar till förfallet. (Och då minskar säkert även nästa generation efter dem ytterligare sin konsumtion).
Sedan utesluter inte ett tillvägagångssätt att lösa tjuvjakten ett annat. Man kan kriga mot tjuvjakten på många fronter (både minska efterfrågan och försvåra själva utförandet).
zealotry

Inlägg av zealotry »

Håller helt klart med om att man ska attackera problemet från flera håll. Kan man minska efterfrågan så minskar säkerligen jakten med.. men jag är (och jag är inte glad över det) skeptisk till att det är något som är genomförbart i en överskådlig framtid, helt baserat på mina egna erfarenheter och upplevelser, vetenskapen har inte direkt fått folk att sluta tro på skapelseteorier heller.. i kort, ska man satsa pengar så satsas dom nog bättre i att faktiskt vakta/skydda djuren än till 'propaganda'...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

JimmyAndersson skrev:Det var inte så länge sedan som ett Afrikanskt universitet kom med en lösning på ett problem,
trots att ingenjörer från andra länder försökt sedan 80-talet och sett det som omöjligt....
Vad var det för slags problem?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så länge det råder censur i Kina lär befolkningen tvivla på vad som sägs officiellt. Men det vore ändå bra att visa orimligheten i det hela.

Rent teknisk lösning:

0) Autonoma droner som skickar ut RF-energi och mäter om ovanlig respons återkommer. Kanske man hittar nya mineralfyndigheter på samma sätt mao dubbelanvändning.
1) Halsband på djuren med accelerometrar så att man kan mäta om de faller till marken eller på annat sätt fastnar. Detta kopplas till en GPS och radiolänk.
2) IR-spaning efter tjuvjägare.. kan ju lätt göras till någon Terminator-3 design ;)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag hoppas verkligen att tråden här på EF kommer att bidra på något sätt för att stoppa dessa tjuvjägare.
Utvecklingen måste börja någonstans och jag tror säkert att kompetensen finns här!
Några tankar jag fick när jag läste ovanstående inlägg
Kan man inte istället för att jaga snaror istället jaga tjuvjägarna? Som ovanstående skrev så rör dessa sig på natten och oftast med bil för att föra iväg sitt djur. En bil ger en stor värmekälla samt att de har nog gott om ljus på bilen för att se vart de kör. När dronen får syn på en kandidat följer den dessa och rapporterar deras position, UAV'n förblir obemärkt då det är mörkt och den har inga lampor eller liknade som kan avslöja dess position i himlen.
Skriv svar