Kanske en idé med extralindning som laddar upp den magnetiska energin i lugn och ro?Omriktaren börjar med en styrd tolvpuls trefaslikriktare med puckdioder. Notera de dubbla sekundärlidningarna på PT 11/PT 21. Dessutom finns en lustig sidotransformator som går från 400 volt och in i en av sekundärerna. Det är en sk starttransformator (excitation transformer) som ”snurrar igång” huvudtransformatorn för att inte startströmmen ska bli för våldsam när man kopplar in den till matningsskenan.
Tips: Undvika stor startström på transformatorer
Tips: Undvika stor startström på transformatorer
http://www.idg.se/2.1085/1.483208/vikin ... omriktaren
Re: Tips: Undvika stor startström på transformatorer
Har för mig att på många effektförstärkare för audio med stora ringtransformatorer brukar det endast sitta en PTC-resistor i serie med primärlindningen.
I så fall är det en separat lindning, annars skulle inte förstärkaren funka.
En stor ringtransformator kan mycket väl ha en startström som får säkringar vid elcentraler att gå. Vid användning av apparaturen är strömmen mycket mindre. Med en lämplig dimensionerad PTC-resistorn kan jag inte se varför det inte skulle fungera. Men förklara gärna då sådant här alltid är bra att kunna?
En PTC-resistor kommer i princip att bryta strömmen till transformatorn när den blir varm. Med andra ord en väldigt dålig lösning.
Tänkte att PTC-resistorns temperatur var mer beroende av strömmen (förlusteffekt) inom ett kortare tidsfönster. Men dessa är kanske alldeles för sega för mitt resonemang skulle fungera. Troligtvis har jag blandat ihop det med NTC-resistor från början.
EDIT:
Inser mitt tankefel nu. Jag skulle tänkt mer på förlusteffekten istället för ström. När resistansen är hög följer spänningsfallet med och då även förlusteffekten. Dock blir sambandet olinjärt.
EDIT:
Inser mitt tankefel nu. Jag skulle tänkt mer på förlusteffekten istället för ström. När resistansen är hög följer spänningsfallet med och då även förlusteffekten. Dock blir sambandet olinjärt.
Eftersom jag inte vet hur dessa resistorer beter sig noggrant är det ganska svårt att visualisera förloppen. En fråga man bör ställa sig är när förlusteffekten är som störst, vid liten eller stor ström då omgivningstemperaturen är konstant.
Det finns säkert ett antal varianter på PTC-resistorer. En modell som jag ofta stiftade bekantskap med i mitt jobb, var en typ som hade till uppgift att avmagnetisera bildröret varje gång färg-TV:n startades i kallt tillstånd.
Det var kopplat i serie med en stor spole som var lindad runt bildröret och kopplad till nätspänningen via strömbrytaren.
PTC:n hade mycket låg resistans i kallt tillstånd, men värmdes omedelbart av strömmen vid tillslaget och sen "tonade" allt ut eftersom resistansen ökade snabbt. Allt var över på någon sekund och så var bildröret avmagnetiserat.
När de första fjärrkontrollerna kom till dessa TV hände det att kunderna skötte apparaten helt med fjärrkontrollen och efter några veckor ringde de och berättade att TV:n började få konstiga färger. När vi kom på vad orsaken var, kunde vi sedan berätta i telefonen att de skulle släcka och tända med strömbrytaren i stället och sen var allt frid o fröjd igen.
Det hände naturligtvis också att PTC-motståndet var förbrukat och då blev det ju servicebesök.
Senare konstruktioner fick ett annat utförande där avmagnetiseringen funkade även med fjärrkontrollen.
Det var kopplat i serie med en stor spole som var lindad runt bildröret och kopplad till nätspänningen via strömbrytaren.
PTC:n hade mycket låg resistans i kallt tillstånd, men värmdes omedelbart av strömmen vid tillslaget och sen "tonade" allt ut eftersom resistansen ökade snabbt. Allt var över på någon sekund och så var bildröret avmagnetiserat.
När de första fjärrkontrollerna kom till dessa TV hände det att kunderna skötte apparaten helt med fjärrkontrollen och efter några veckor ringde de och berättade att TV:n började få konstiga färger. När vi kom på vad orsaken var, kunde vi sedan berätta i telefonen att de skulle släcka och tända med strömbrytaren i stället och sen var allt frid o fröjd igen.
Det hände naturligtvis också att PTC-motståndet var förbrukat och då blev det ju servicebesök.
Senare konstruktioner fick ett annat utförande där avmagnetiseringen funkade även med fjärrkontrollen.
Det är rätt kul att trigga avmagnetisering på de. "BANGouuuuumm" 
-
Mindmapper
Själv känner jag att det känns som om NTC har nackdelar som man inte vill ha när det gäller stora strömmar.Borre skrev:Det fungerar bättre med NTC, inte PTC.
Hur är det t.ex. med den lägsta resistansen? Skulle den t.ex. ha 0,5 ohm när den är helt uppvärmd så kommer den vid 8A att bränna 32W.
Om man slår av en varm apparat och sedan ångrar sig och slår på igen så har man ingen startströmsbegränsning.
Såklart det finns nackdelar med en sån billig och simpel lösning. Men det är en lösning som fungerar utmärkt i många fall, men inte i alla, och som används väldigt ofta, i allt från switchade nätagg till vanliga transformatorer. Utan tvekan den mest vanliga startströmsbegränsningen som används.
Går att hitta NTC-motstånd med ett motstånd på under 0.1ohm vid full ström, tom vid 50% av full ström. Allt beror på hur man dimensionerar det hela.
För att minska förlusterna när startströmmen är "borta" och för att korta nedkylningstiden för motståndet, så man delvis har skydd vid omstart om motståndet hunnit kallnat från första starten, kan göras enkelt genom att koppla förbi motståndet med ett relä efter lämplig tid.
Som sagt, det är ingen universal lösning, men det är en lösning som är billig och simpel som gör jobbet utmärkt i de fall man kan leva med nackdelarna.
Går att hitta NTC-motstånd med ett motstånd på under 0.1ohm vid full ström, tom vid 50% av full ström. Allt beror på hur man dimensionerar det hela.
För att minska förlusterna när startströmmen är "borta" och för att korta nedkylningstiden för motståndet, så man delvis har skydd vid omstart om motståndet hunnit kallnat från första starten, kan göras enkelt genom att koppla förbi motståndet med ett relä efter lämplig tid.
Som sagt, det är ingen universal lösning, men det är en lösning som är billig och simpel som gör jobbet utmärkt i de fall man kan leva med nackdelarna.
Det vanliga på lite fläskigare audioförstärkare är väl att ha ett seriemotstånd på primären och ett relä som kopplar förbi seriemotståndet efter ett kort ögonblick. Motståndet måste tåla effekten framförallt då trafon startar men jag antar att man också tar med uppladdningen av glättningskondingarna i den tid som strömmen går genom seriemotståndet.
Jag "har hört" att nåt av de fläskigare slutstegen från LAB.Elektronik (svenskt västkustskt PA-ljudföretag), om de nu hette LAB 1400 eller LAB 2000 minns jag inte riktigt, i början drabbats av att de bockat benen på det där effektmotståndet för hårt så att benen brann av vid start. Hoppsan
Edit: P.S. tack för länktipset, klart läsvärt!
Jag "har hört" att nåt av de fläskigare slutstegen från LAB.Elektronik (svenskt västkustskt PA-ljudföretag), om de nu hette LAB 1400 eller LAB 2000 minns jag inte riktigt, i början drabbats av att de bockat benen på det där effektmotståndet för hårt så att benen brann av vid start. Hoppsan
Edit: P.S. tack för länktipset, klart läsvärt!
Är det inte smartare isåfall att ordna så att en annan mindre lindning magnetiserar transformatorn? så slipper man dessa resistanser på huvudledningen.