Skissa bodediagram för hand?
Skissa bodediagram för hand?
Läser en kurs som heter "Signaler och system" och vi har ett jävla problem med att skissera bodediagram.
Hur ska vi gå tillväga?
Att göra det i matlab är ju inga problem, vilket kurslitteraturen såklart föreslår..
Men på tentan kommer vi bara ha räknaren till hjälp.
Hur ska vi gå tillväga?
Att göra det i matlab är ju inga problem, vilket kurslitteraturen såklart föreslår..
Men på tentan kommer vi bara ha räknaren till hjälp.
Senast redigerad av blueint 10 januari 2013, 05:30:02, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Var ettords rubrik: Bodediagram
Anledning: Var ettords rubrik: Bodediagram
Re: Bodediagram
Eftersom du klarar av det i Matlab antar jag att du får fram överföringsfunktionen. Precis som när man skissar vilken funktion som helst gäller det att dela upp funktionen i delar (faktorer). Observera att amplitudskalan är i decibel hos ett bodediagram vilket förenklar när man lägger ihop delfunktioner som termer uttryckt i decibel. Försäkra dig om hur graferna för just jw, 1/(jw), 1+jw och 1/(1+jw) ser ut. För specifika fall är ju delarna också alltid viktade som w/w1 osv.
Re: Skissa bodediagram för hand?
Att rita skälva kurvan kan väl inte vara så komplicerat.
Lite värre om du ska rita själva diagrammet med log-skalor/-grid.
Fast det är inte så svårt om man bara övat lite.
Finns en bra pdf skriven av någon på TI som förklarar hur man ritar upp
gridden (Log Scale Trick) plus massa annat om bode-plotts.
http://www.en-genius.net/includes/files/acqt_013105.pdf
Lite värre om du ska rita själva diagrammet med log-skalor/-grid.
Fast det är inte så svårt om man bara övat lite.
Finns en bra pdf skriven av någon på TI som förklarar hur man ritar upp
gridden (Log Scale Trick) plus massa annat om bode-plotts.
http://www.en-genius.net/includes/files/acqt_013105.pdf
Jag brukar rita amplitudfunktionen med asymptotmetoden och för faskurvan väljer jag ca 10 punkter och använder miniräknaren.
"How to calculate ratio from dB without a calculator.. made EASY"
https://sites.google.com/site/dbmmadeeasy/home
Lite kul kuriosa om dB.
https://sites.google.com/site/dbmmadeeasy/home
Lite kul kuriosa om dB.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Skaffa en bättre räknare? Min Ti-83 kan rita Bode-plottar =)
Jag gissar på att man inte får ha grafritande räknare på tentan.
När jag läste Linjära signaler och system på Chalmers fick man inte ha någon miniräknare alls. Dock var detta en ren matematikkurs och några bodediagram behandlades inte i huvudtaget. Istället var det mest diverse transformer och lite syntes kring digitala filter. En av de mest lärorika kurserna enligt mig.
Hallå!
Ber om ursäkt för att svar dröjt, det har varit lite hektiskt kring tentorna nu..
Grafritare var tillåtet på tentan, problemet var väl snarare att man skulle visa hur man tänkt och vad man grundar sin skissade graf på..
Svaret på min fundering låg nog närmast 4kTRB svar, det var inte så komplicerat!
Framförallt las vikten på amplitudsvaret och det verkar i denna kurs räcka att från överföringsfunktionen lägga in jw ta absolutbeloppet och se hur amplitudsvaret varierar med olika w..
Tack för era svar!
Ber om ursäkt för att svar dröjt, det har varit lite hektiskt kring tentorna nu..
Grafritare var tillåtet på tentan, problemet var väl snarare att man skulle visa hur man tänkt och vad man grundar sin skissade graf på..
Svaret på min fundering låg nog närmast 4kTRB svar, det var inte så komplicerat!
Framförallt las vikten på amplitudsvaret och det verkar i denna kurs räcka att från överföringsfunktionen lägga in jw ta absolutbeloppet och se hur amplitudsvaret varierar med olika w..
Tack för era svar!
För bodediagram är det nog underförstått att s = jw?
Skulle inte laplacetransformen konvergera för s = jw får man väl ange detta tydligt.
Skulle inte laplacetransformen konvergera för s = jw får man väl ange detta tydligt.