Solcellsladdare, MPPT. Buck eller SEPIC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Solcellsladdare, MPPT. Buck eller SEPIC?

Inlägg av AndersG »

Fördelen med en SEPIC över en buck är väl att den klarar av att ladda även då inspänningen är lägre än batterispänningen, men kan man säga något om verkningsgraden för en SEPIC, jämfört med en buck?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Solcellsladdare, MPPT. Buck eller SEPIC?

Inlägg av adent »

Utan att ha den blekaste aning så har jag en känsla av att Buck eller Boost är bättre än de som klarar att gå både upp och ner i spänning, men nån annan vet säkert :)

Men hela principen är rätt frän imho.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med en fly-back konverter kan man uppnå samma fördel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det något tillfälle man har nytta av det?
Borre

Inlägg av Borre »

Rent generellt går det att nå hög effektivitet med sepic också, även med buck-boost som kanske kan vara värt att kolla på. Grejat nyligen lite med Linears LTC3780 vilket är en buck-boost som i exemplen visar upp till 97% effektivitet. Hittade denna lilla genomgång, och annan allmän information, som nog kan vara läsvärd:
http://www.epc.com.cn/meeting/resource/ ... linear.pdf

Men frågan är väl hur mycket du får ut från solpanelen när spänningen från den sjunker så pass att boost behövs?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet är solceller strömgeneratorer mest. Spänningen stiger alltså snabbt medan strömmen är ung. linjär med ljusinfallet.

Sedan finns det en viss spänning som är maximalt effektiv också, den varierar dock med temperaturen.

Så frågan är: hur mycket effekt finns det att ta hand om när spänningen är för låg?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, jag har grunnat på det. Kan hända att det inte är värt det. Den LT3652-baserade laddare jag labbat med har 85% verkningsgrad. frågan är om det är värt komplexiteten för att nå 90% eller kanske 95%?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Borre: När du snackar % gissar jag att det är verkningsgrad du syftar på.

Jag har svårt att tro att det finns lägen så optimal panelspänning ligger under batterispänning. Om det gör det så är det en extremt låg ström att förlusterna i omvandlaren antagligen ta allt som finns.
Borre

Inlägg av Borre »

Effektivitet, verkningsgrad, ja. Skriv upp det på en postitlapp och sätt på skärmen så behöver du inte undra nästa gång, för jag tänker fortsätta skriva det.

Om du ändå har betydande effekt från solpanelen vid spänningar runt batterispänningen kanske det är enklare att seriekoppla fler solpaneler för att öka spänning och enbart köra på buck, men det hänger ju lite på om paneler redan finns osv.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

I mitt fall var det mest allmänt intresse.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Verkningsgrad är en tydligt definierad teknisk term. Effektivitet är snarare en term som används inom ekonomi och är mycket luddigare, den kan betyda en hel del annat än verkningsgrad.
Jag gissar att det är influenser från engelskan som gör att folk inte inser skillnaden.
gkar

Inlägg av gkar »

AndersG skrev:Jo, jag har grunnat på det. Kan hända att det inte är värt det. Den LT3652-baserade laddare jag labbat med har 85% verkningsgrad. frågan är om det är värt komplexiteten för att nå 90% eller kanske 95%?
En sak är att du skall följa IV kurvan på solcellerna och känna av när du får ut mest effekt, sedan ligga och optimera runt den punkten.
Tex, du lastar solcellen långsamt mer och mer så länge effekten ökar och minskar lasten lite när effekten går ner.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En sak är att du skall följa IV kurvan på solcellerna och känna av när du får ut mest effekt, sedan ligga och optimera runt den punkten.
Tex, du lastar solcellen långsamt mer och mer så länge effekten ökar och minskar lasten lite när effekten går ner.
Jag vet. Jag har som sagt var en koppling med LT3652 som gör det. Dock är inte det helt enkelt att labba med detta på vintern. Funderar på att sno ihop en emulator enligt:

http://www.edn.com/design/analog/436962 ... -simulator

Edit: Undrar hur pass kritiska dioderna är? Bara de man tar tål strömmen?? De som används här är 15A TO220 Ultrafast, men här behöver de väl inte vara snabba? :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Utan ha simulerat kopplingen, men är det bara jag som reagerar att motstånden R6,R7,R8,R9 i EDN:s solcells-simulatorn verkar en smula högt och effekten låg vid Q2 och Q3 om man nu skall peta upp till 2 ampere ström genom det hela och dessutom med bara 40 Volt som spänningskälla och 25 Volt kvar som utspänning vid 1 ampere (sist jag räknade på Ohms lag så behöver man 110 Volt för att peta 0.5 ampere igenom en 220 Ohms motstånd och då med 55 Watt värmeutveckling)

kort sagt lukta lite 'cut and paste' fel och/eller glömd decimalpunkt när schemat gjordes då det är väldigt mycket 220 Ohm 2W motstånd i designen :-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du har en poäng där. Jag skall köra en simulering i Spice...
Skriv svar