Finns det en liten kabelmonterad brytare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Neondiod

Finns det en liten kabelmonterad brytare?

Inlägg av Neondiod »

Jag söker efter en liten brytare gjord för att montera mitt på en liten kabel. Som en lampsladds-brytare fast mindre. Av och på räcker men finns det tre-läges brytare för två kablar samtidigt, är det intressant. 1 läget; bägge kablarna anslutna, 2 läget; ena kabeln bruten, 3 läget; andra eller bägge kablarna brutna.

TPF
bearing

Re: Finns det en liten kabelmonterad brytare?

Inlägg av bearing »

Det var inte mycket att gå på. Vad är "liten"? Vad för typ av signaler ska gå i kablarna?

Någon typ av skjutomkopplare kanske?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... omkopplare
Användarvisningsbild
Neondiod

Re: Finns det en liten kabelmonterad brytare?

Inlägg av Neondiod »

Storlek helst inte större än 50 mm lång och en tjocklek på 15 mm. Jag vill bara hitta ett smidigare alternativ än en lampsladdsbrytare.

Signal är en laddningskontroll till en MacBook, jag vill kunna stänga av laddningen men ändå driva datorn via nätadaptern. Detta för att spara på batteriet som antingen alltid står på full eller nästan full laddning, eller att jag får driva datorn från batteriet vilket då ger ännu fler laddcykler.

När laddkontrollkabeln kopplas ifrån laddas inte batteriet längre men datorn drivs från nätadaptern. Idag löser jag detta med en bit tidningspapper som täcker för mittenstiftet i anslutningskontakten till datorn.

Jo sådana på elfa hade varit bra om de varit anpassade för direkt kabelmontage istället för kretskortsmontage.
Skriv svar