Hur testa på enklast sätt att serie porten på datorn fungera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Hur testa på enklast sätt att serie porten på datorn fungera

Inlägg av orvar-e »

Jag har problem att få kontakt med en modul och skulle därför vilja veta om det är fel på min serieport eller om problemet finns nån annanstans.
Modulen har testats på annan dator, inte utav mig förvisso men han som testade hävdade att allt fungerade som det skulle då.
Jag har provat att köpa ett nytt seriekort, men det vart ju ingen skillnad. Så hur testar jag på ett bra och pålitligt sätt funktionen hos porten?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Hur testa på enklast sätt att serie porten på datorn fun

Inlägg av hcb »

Ett sätt är att bygla RxD och TxD samt RTS och CTS (var det väl?) i en kabel och se om tecken du sänder ekas. Det säger iofs inget om hastighet, paritet och stoppbitar är korrekt för din grunka, men det är ju en begränsad form av självtest i alla fall.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Utan mätinstrument kan du göra en korsadkabel och koppla samman två datorer. Öppna ett terminalprogram och sänd tecken fram och tillbaka. Vanligt fel vid asynkron kommunikation är för snabb bithastighet (buad rate) eller för dålig precision på klockorna.

EDIT:

hcb:s exempel var ju något fiffigare, prova det istället.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

som hcb sa. i en 9-polig dsub är rxd och txd pin 2 & 3. använd sedan ett terminalprogram den texten du skickar ska eka tillbaka.
Skriv svar