Weller WHS 40 och spetsar för SMD
Weller WHS 40 och spetsar för SMD
Jag letar efter en lödstation som jag kan löda SMD med och har kikat på Wellers billigaste modell WHS 40. Det talas mycket gott om Weller och att de har reservdelar till 20 år gamla apparater, frågan är om det också gäller för deras budgetstationer. Sen är jag lite fundersam över utbudet av spetsar. Enligt vad jag har hittat finns det endast tre olika modeller som passar - 0,4 mm konisk samt 2 och 3,5 mm mejsel - och det tycker jag låter lite tunt. Stämmer detta eller går det att hitta spetsar på annat håll? Är det annars vettiga spetsar för SMD-lödning (2 mm mejsel t.ex.)? Är det någon som löder mycket SMD med den här stationen och kan berätta hur det fungerar?
Re: Weller WHS 40 och spetsar för SMD
Jag har en WTCP51 och ett antal spetsar till denna och det funkar bra. Dessutom en billig varmluftare jag köpte av Swech.
-
Tänk på att Weller inte har utvecklat deras röda, billiga, stationer själva utan bara satt en stämpel med weller på.
Finns det andra budgetstationer som fungerar med Wellers lödspetsar eller har liknande reservdelsutbud? Vill undvika att köpa en lödstation som jag inte kan hitta spetsar till om 3 år.
-
Detta är visserligen inte svar på någon av dina frågor. Men jag hade försökt hitta en begagnad Weller i WS eller WSD-serien. Massor av spetsar att välja mellan och de är inte speciellt dyra (spetsarna alltså).
Tackar för tipset, men jag ska få stationen från ett företag som tack för ett projekt jag har gjort där så begagnat kan nog bli lite knepigt.
Är de snåla? Önska dig en riktig station med en gång!men jag ska få stationen från ett företag som tack för ett projekt jag har gjort där
-
Jag skulle rekomendera ws81, analog 80W med LT spetsar.
Jag har fått en liten summa att önska mig grejer för och försöker kläma in fler grejer än en station, så jag är också medskyldig till den smala budgetenAndersG skrev:Är de snåla? Önska dig en riktig station med en gång!men jag ska få stationen från ett företag som tack för ett projekt jag har gjort där

Ingen som vet hur det ser ut med spetsar? Kan jag köpa en billig station och ändå hitta spetsar till den om några år? Skiljer det så mycket i utseende, diameter och infästning att man alltid måste köpa samma märke som lödstationen, eller fungerar det att besöka någon välsorterad butik och beskriva måtten på den spetsen man behöver?