Belysningstips önskas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor

Belysningstips önskas

Inlägg av notetoself »

Håller på och renoverar plan 2 hemma. Större projekt kan man nog kalla det.

Belysning är inte riktigt min påse och skulle därför behöva lite input från dem
samlade kompetensen här på forumet.

Underarmen på takstolen på bilden kommer bli synlig. Taket kommer byggas ner
parallellt med takets lutning. Det kommer bli ca 1m fritt mellan underarmen och nock.

Tanken är att placera uppåtriktad belysning på underarmens ovansida, typ ledstrips.
Poängen blir att det händer något i den förhållandevis stora volymen i taket, men jag
vill även gärna att det ska duga som allmänbelysning.

Man kan säga att varje takstol ska lysa upp drygt 9 m2.

Frågorna blir då;
Hur mycket ljus behöver man?
Vilka produkter finns att välja på?
Effekt på led = hur mycket ljus?

Tips tas tacksamt emot.
Takstolar.jpg
Plan 2 - 2013-01-03.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Belysningstips önskas

Inlägg av Icecap »

Det är lite knepigt... Taket lutar vilket gör att en LED-stripa på överdelen av takstolens tvärbalk kommer att lysa upp en hel del vid delen där den är nära takytan men mindre i mitten - fast då hhv. över liten yta och stor yta.

Det blir alltså väldigt tydligt var lyset kommer ifrån vilket då motverkar charmen med dold lys.

Jag skulle testa med att inte ha hela tvärbalken fylld med LED-strips men att ha dom att stoppa en bit från ändarna. Samtidig skulle jag ha fler parallella på mitten för att kompensera för det längre avståndet.

Om det ska vara mysbelysning bör färgen vara varm-vit, är det arbetsrum kan kall-vit vara bra.

Sedan kan det vara av betydelse om du vill kunde dimma osv.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor

Inlägg av notetoself »

Det är vardagsrum samt sovrum, så dimmer känns högst relevant.

Hur ska man tänka med effekten?
Här (http://www.ljustema.se/12-varmvita-ledstripes) finns 2.4/4.8/7.2/14.4 W/m.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en 572lm LED-lampa i min matbordslampa och den ger bra med ljus till det.

I min hall har jag 20W LED-tejp som direkt ljuskälla och det är OK, mer hade inte skadat men behövs knappast - och min hall är ganska stor för att vara hall.

Det verkar vara ung. 1,25m mellan tvärbalkarna och det är vardagsrum. Man kan ibland behöva ganska mycket ljus i ett vardagsrum och då är det ju frågan för om det ska ske med LED-listorna eller extra lampor. Ska det ske med LED-listorna ska de minst vara 7,2W/m!

Köp INTE 230V led-listor! De är svårare att dimma utan att det blinker.

Tänk på att det kommer att behövas plast över LED-listorna för enklare rengöring i framtiden.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ladda ner DIALUX, ett program för ljusplanering

http://www.malmbergs.com/frmDynamicPage ... x?pageId=8
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

En lite dyrare och "krångligare" installation är ju att köra led och sen dimmer på det hela. Ett par dimmarpuckar som man justerar in så att de led´sen som hamnar närmast taket så sett lyser svagare än de som sitter i mitten och måste lysa upp mer. Går ju givetvis sätta på separata strömbrytare eller samma. regleringen sker ju "efter" så att säga. Bara att man har En dimmerpuck som kan gå från 20%-70% och en annan som endast kan gå mellan tex 20% och 40%.

Det man annars kan göra är att sätta två st led/spottligt´s i kanterna och lyser uppåt mot Nocken sett. Blir lika mycket spridning och ljuset är lika behagligt överallt så att säga. Går ju givetvis ha en dimmer på detta med vilket är billigare och simplare.

Jag hade utöver detta satt något takuttag med separat styrning för vem vet om kärringen där hemma vill ha någon kristallkrona i framtiden ;)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor

Inlägg av notetoself »

Icecap;
Något speciellt att tänka på med plasten över stripsen, eller går det bra med
vad som helst, typ någon form av rör som man delar på mitten?

tecno;
Tufft, får testa det.

Fullmoon;
Alternativet med någon form av riktad ljuskälla mot nock om vardera sidan, var egentligen
första planen. Stripsen kändes som en förenkling av det, men det kanske är precis tvärtom.

Jodå, det blir uttag för kristallkronorna oxå. Två i vardagsrum och ett i sovrum.

Tanken är som följer med själva försörjningen. Elektrikern drar fram kabel till varje takstol och sätter av dosa.
Andra änden hamnar i centralen men hamnar inte under någon grupp, detta för att kunna sätta nätdel
etc där. Och i framtiden även använda 230V till dessa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Genomskinlig plast är bäst :wink: Svart plast är inget bra.

Tänk "Torka damm", då fattar du. Det är inget krav men ska du göra det bra kan du lika väl göra det bra med en gång.

Ett tips kan vara att ha ett par lister med ett spår i. Mellan listerna ligger LED-belysningen och i spåren ligger det en plastlist. listerna ska såklart vara låga, evt. kan det räcka med ett ytligt spår som bara ser till att hålla plasten inne så den inte ramlar ner.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mitt tips är dessa profiler:
http://molectric.com/ledlister-profiler ... ering.html

Dom är enkla att montera och sprider ljuset riktigt fint, går att montera två LED-lister paralellt i dom, om man väljer en bra list (tex Denna) så kan man få 1600 lumen per meter vilket är riktigt trevligt!

Jag hade nog velat sikta på iaf 2000 lumen per takstol i max-läge, helst 3000 för att få upp en bra ljusstyrka.

Tycker du dom profilerna är för stora så finns det ju dels mer slimmade och sådana du fräser ner

Sedan så skulle iaf jag se till att alltid montera LED-lister på metallunderlag för att behålla livslängden på dom.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor

Inlägg av notetoself »

Tackar för alla tips! Kommer bli kalas det här.

Montera på metallunderlag... för kylning?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja när du kommer upp lite i ljusstyrka så går ju även effekten up på LED-listerna, dom jag länkade ligger på ca 12W/meter vilket blir en del värme om dom inte har någonstans att leda av den, så ja det är för kylning.
Skriv svar