Mätning av pulser från elmätare / vattenmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tommy_Naseem

Mätning av pulser från elmätare / vattenmätare

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hej på er alla. Ny i forumet och tyvärr bara grund kunskaper i elektronik.

Men här kommer mitt lilla projekt.
Jag har ett PLC bör belysning och larm styrning (Wago 750-841)
Det är bestyckat med två stycken räknar moduler 750-404
Produkt blad http://www.wago.com/wagoweb/documentati ... 00_0en.pdf

Räkningen sker mellan 0v och 24v

Och jag hade tänkt att använda mig av en fotodiod och en transistor för att göra avläsningen på elmätaren.
Och en liknande uppsättning på vattenmätaren men då även kompletera med en diod för att skapa ett ljus som den kan läsa mot på den snurrande svart/vita skivan

Jag googlade lite och hittade följande sida
http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp
Om man nu bortser från att den använder en D-Sub o ansluter till datorn.
hur kommer detta fungera då jag har en högre matningsspänning?
Bild
Sedan antar jag att då jag har en räknar modul och enbart behöver pulser så behöver jag endast använda de 2 trådarna som är på bas respektive colectorn på Q2? Eller tänker jag galet?

Sedan för läsning av den roterande svart/vita skivan tänkte jag använda mig av samma uppsättning som ovan fast jag lägger till en Lysdiod med någon form av avskärmning så den ger ett väldigt riktat ljus så borde det gå att läsa den.
Sen behöver man antagligen ha en Trim port mellan Q1 och Q2 för att kunna justera känsligheten?

Kom gärna med förslag på lösningar.
Och min gymnasie elektronik är inte riktigt så bra som den borde vara en 14 år senare
Manneh

Re: Mätning av pulser från elmätare / vattenmätare

Inlägg av Manneh »

Kom att tänka på ett liknande projekt jag sett på SweC.

http://www.sweclockers.com/galleri/9123 ... r-plotting
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja jag har oxå sett det projektet. Och det har ju i princip samma uppbygnad som det jag länkade till.
Har faktiskt redan beställt delar från electrokit

Dessa delar blev det.
LTR4206E fototransistor 3mm 30V 3.2mA

BC327-40 TO-92 PNP 45V 500mA

Fotomotstånd CdS 18-50 kohm

Trimpot VR085 20 kohm

Trimpot VR085 5 kohm

Och en låda motstånd skall finnas här hemma. Så jag skall labba lite med detta när det dyker upp i brevlådan.
De brukar ju vara snabba
falkhjerta

Inlägg av falkhjerta »

De flesta elmätare idag är utrustade med potensialfri pulsutgång redan, ring din nätleverantör så får du besked.
Likaså kan man få ett optiskt öga med motsvarande potensialfri utgång monterat på sin vattenmätare , dvs om du har en äldre modell typ klockverk , nya digitala vartenmätare fungerar som tidigare nämnd elmätare. Givetvis finns även samma att tillgå på fjärrvärmemätaren om du nu har en sådan.
Ibland sitter dock anslutningarna gömda under plomberat lock, vilket inte är ok att öppna själv...
Kostnaden brukar vara obefintlig för att få tillgång till detta och många har erbjudande av gratis karraktär.
Ring till de som äger dina mätare först, och förutsätt inte att det behöver kosta något .... :)
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Då jag jobbar som Elektriker så vet jag vilka satans problem vi brukar ha att få tillgång till pulsutgången. Vist det har blivit avsevärt smidigare de senaste åren. Men inte alls smidigt då mätaren är plomberad. och det kostar en slant att bryta plomberingen då de måste koma ut o plombera om den.
Och sådan optiska läsare som monteras på vattenmätare har jag monterat en och annan i mina dar. ungefär i alla anläggningar där det sitter någon form av överornat system i huset.
Men är dock osäker på om jkpg kommun vill leverera någon till mig. Annars vet jag att de kan man köpa för ca 200 kr.
Trallingen

Inlägg av Trallingen »

Här är en länk med lite inspiration, samma slags mätobjekt men ett par olika lösningar:
http://www.sm7ucz.se/Elmaetaren/Elmaetaren.htm
Skriv svar