Hemmabygge UPS | Behöver hjälp med val av Växelriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomiso

Hemmabygge UPS | Behöver hjälp med val av Växelriktare

Inlägg av tomiso »

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja ut en växelriktare till mitt UPS projekt.

Tanken är att driva Dator, Skärm, Nätverk (router+modem) vid strömavbrott (vilket vi har mycket av här ute på landet) så länge som möjligt (så länge batteriet orkar med). Jag har inte räknat ut exakt hur många watt alla delar förbrukar än, men om vi säger så här, så drar skärmen enligt specifikationerna 28 watt. Datorn har ett 600 watts nätaggregat och modem plus router drar knappast mer än skärmen.

Så en växelriktare med ren sinusvåg på 1000 watt borde väl vara tillräcklig?

Sen till det viktiga.
Växelrikaren måste kunna koppla över till batteridrift vid strömavbrott på någon tiondels sekund för att datorn inte skall stängas av.

Jag hittade en växelriktare på Elfa som kopplade över (om jag förstod specifikationen rätt) på 10ms.
Den var rätt dyr (6351 kr ex moms (och var lite för extrem med sina 1500watt)) och hade lite andra funktioner som inbyggd batteriladdare samt övervakningsmöjlighet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... oc=0&q=ups

Jag förstår att dessa växelriktare är rätt dyra, men går det att kommer ner lite i pris så är ju trevligt.

Så en sammanfattning.

En Växelriktare med Ren Sinusvåg på ungefär 1000 Watt

Viktiga funktioner:
Växelriktaren kan koppla över till batteridrift vid strömavbrott på någon tiondels sekund.
Någon form av inbyggd övervakning av batteriet vore bra, så att det inte dras ur för mycket och skadas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hemmabygge UPS | Behöver hjälp med val av Växelriktare

Inlägg av MadModder »

Du kommer få mycket svårt att bygga ihop en egen UPS med tillräckligt kort omslagstid, med batteriövervakning, och komma under priset av den här UPS:en:
Approximerad stegsinus
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451775

Denna har äkta sinusvåg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606329

De har dessutom konstant nätfiltrering, även vid normal nätdrift.

Jag har hela min datorbänk, två monitorer, laserskrivare, stereo, scanner, dator, belysning mm kopplat till en APC smart-ups 1400, och av belastningsstapelns 5 steg lyser bara en lysdiod! ;)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Datorn fungerar även bra på likström typ 320VDC så en DC-DC omvandlare
från batterispänningen t.ex. 12 eller 24V till 320V fungerar bra.
Använder en hemmagjord DC-DC omvandlare, datorn drar ca 5-6A vid 24V.
(Har "reservkraft" från solceller / vindkraft, batterier 24V 380Ah vikt ca 300kg)

Sen kan man ha ett nätaggregat från 230VAC som försörjer datorn och laddar batterierna
Alltså: 230VAC laddare -> t.ex. 24VDC (batterier) -> omvandlare till 320VDC

Omkopplingstiden blir noll.

Detta är ett sätt att lösa det på. Om det är det bästa vet inte jag :)
tomiso

Inlägg av tomiso »

MadModder skrev:Du kommer få mycket svårt att bygga ihop en egen UPS med tillräckligt kort omslagstid, med batteriövervakning, och komma under priset av den här UPS:en:
Approximerad stegsinus
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451775

Denna har äkta sinusvåg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606329

De har dessutom konstant nätfiltrering, även vid normal nätdrift.

Jag har hela min datorbänk, två monitorer, laserskrivare, stereo, scanner, dator, belysning mm kopplat till en APC smart-ups 1400, och av belastningsstapelns 5 steg lyser bara en lysdiod! ;)
Tack för svaret.
Nu var ju frågan i och för sig om växelriktare :)

Om du nu bryter strömmen till din APC Smart-UPS, hur länge kan du köra batteridrift då (om allt som du skrev är inkopplat)?
Jag vill ju fortsätta använda mina grejor så länge som bara möjligt och med det menar ajg inte 5-10 min, utan kanske en 30 min till en timma.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bruttallösning: 24 seriekopplade 12V bilbatterier som ansluts direkt till elnätet via diodbrygga och serieinduktans. Direktkoppling via säkring till server. Klart.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tomiso, är kravet "så länge som möjligt" är din batteribank inte heller en smidig lösning... skaffa en UPS som klarar runt 20min och sedan köper du en litet elverk: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5772

Ställ elverket utomhus och installera en separat matning med intagshandske ute på väggen och en brytare inne på väggen där du kopplar om UPSens matning från elnätet till elverket. På detta sätt kan du köra vidare för ett par kronor i timmen, så länge som du har bensin nog hemma, du klarar dig runt 10h på en 5L-dunk så det är inga jättemängder vi pratar om...

Visst, du måste bära fram elverket och dra igång det manuellt... men det är både platsmässigt, prismässigt och driftstidsmässigt en bättre lösning.

Är det allt för jobbigt att bära fram kan du bygga ett litet "hus" som den kan stå permanent i...

Själv har jag ett IG2600 om det skulle bli strömavbrott, men det är ju knappast därför jag köpt det :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vanlig 1500Va ups. Dom går i regel på 24volt. Köp 2 st lastbilsbatterier och sätt dit. (Jag kör med Bil-batterier och klarar mig rung 3-4 timmar på min dator)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kan nog ha igång hela bänken en timme med friska batterier. De som sitter i har ett par år på nacken, så jag skulle inte våga mer än en kvart i dagsläget. Blev strömlöst här på julaftonsmorgonen och batteristapeln gick ner på 50% genast. :mrgreen: Men jag kunde i godan ro avsluta det jag höll på med, stänga ner, och sen knata iväg till de sociala tillställningarna dagen till ära.

Mitt serverskåp har en 3000VA-koloss med 96V-batteribank, och den kör nog ett par timmar, minst. Även intag för extra batteribank om jag skulle vilja det nån dag. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mycket elektronik är designad för att funka på 110V ac. Om det är så behövs inte 350V dc.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Tänk också på att (så vitt jag vet) många mindre UPSer har kylning dimensionerad efter den rätt begränsade batterikapaciteten. Matar man sådana med en stor batteribank riskerar man överhettning då de inte är avsedda för drift i mer än en kort stund.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

APC 1000-1500 funkar ivf bra med upp till 100ah batteribank utan problem. Kör detta på flera ställen. Ingen nämnvärd värme och då lastar vi dem upp till 80%. Men givetvis ska man ha koll på detta. Man bör också tänka på att dom är inte gjorda för att ladda såpass stora banker och kan få spel pga av detta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

danei skrev:Mycket elektronik är designad för att funka på 110V ac. Om det är så behövs inte 350V dc.

110V switchade aggregat har nästan alltid en spänningsdubblarkoppling med manuell eller automatisk omkoppling mellan 110/230 Volt och kör för det mesta internt med 300 Volt - vilket innebär att vid 110 Volt så måste man ha växelström medans vid 300 Volt fungerar det med likström/DC

detta kan ha ändrat sig med moderna laptopaggregat och PC-nätdelar men jag skulle inte sätta allt för mycket pengar på detta...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har man stora banker får man kanske ladda upp dem separat efter en långkörning utan el.

De flesta bordsmodeller i 1000VA-klassen och neråt saknar aktiv kylning.
Dock med tanke på ljudnivå på den första jag länkade till så sitter det nog fläkt i. Men det är ju en rackmodell som kan stå på bord/golv med fötter.. :)
Runtime är ju vid full last. Med bara de interna batterierna borde man klara sig upp till 30 minuter med en dator med skärm tycker jag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Moderna 'UPS' har ofta en laddare med låg kapacitet vilket innebär att återuppladdningstiden kan ta lång tid - kanske uppåt 24 timmar innan det är fullt igen.

Det är lite annat med en gammal Uveco jag har stående med transistoriserad växelriktardel (dvs en jättestor klass AB-slutsteg) från slutet av 80-talet - den hade en laddare som inte gick av för hackor och det var på vippen att 10-A säkringar höll när strömmen återkom... den kunde man enkelt utöka batterikapaciteten till väldigt stora batterier och ändå vara trygg att laddaren orkade med - tror att den som mest hade batterier för runt 8 timmar drifttid - problemet var att den var inte direkt tyst och ganska värmeavgivande...

Uvecon var en 'sann' UPS med en likriktardel, batteridel och en växelriktardel närmast oberoende av varandra och på den tiden skilde man noga på UPS och SPS då en sann UPS inte har någon märkbar omkopplingstid alls eftersom växelriktaren alltid drev utrustningen i alla lägen medans dagens maskiner som man kallar lite slarvigt för UPS (men egentligen är en SPS) för det mesta har en omkopplingsfunktion där växelriktaren ligger beredd standby och vid normaldrift matade med filtrerad och överspänningsskyddad nätspänning.

En variant på temat och kan ses som en 'sann' UPS ser man bl.a på en fiskars-UPS där man har en ganska grov likriktardel som matar växelriktardelen direkt under normaldrift med betydligt högre spänning än batteribanken och när denna spänning försvann så började batterierna mata via en diod eller liknande till växelriktardelen - batteriladdningen sköttes om av en separat laddkrets med ganska liten effekt och därmed lång uppladdningstid vilket gjorde att man inte kunde bygga ut batteribanken hur mycket som helst - för helst bör man komma till 50% laddstatus inom 24 timmar om batterierna är nedkörda i botten eller som typisk UPS-drift med stor strömuttag relativt batterikapaciteten där man sällan kommer under 50% kemisk laddgrad innan UPS-slår av sig - att man bör kom över 80% laddgrad inom 24 timmar.

---

skall man ha UPS med extrabatterier för längre drifttider typ 6-12 timmar på batteri så vill man gärna ha en UPS med stöddig laddare så att när man man kopplar in bensinaggregatet utanför så laddar den på nästa så mycket bensinverket orka med - dels för att bränslets nyttjas bättre men också kan stänga av aggregatet när man tex. skall sova och vill ha tyst omkring sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Laddas det för långsamt dör även batterierna i förtid.
Har man en UPS med uttag i bak för extra batteribank, ja då är det ju inga problem. De modellerna kostar dock en slant...
Skriv svar