Lämplig lim till kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ikigai

Lämplig lim till kretskort

Inlägg av Ikigai »

KTH projekt:
Vi har ett kretskort (PCB) som vi behöver fästa på insidan av ett plast skal och sedan stänga in. Kretskortet är anpassad till skalet så den kommer sitta ganska tätt intill skalet. Vi tänkte använda oss av ett lim som man applicerar mellan kanten på kretskortet och skalet. Men man vill undvika lim som leder ström så jag skulle uppskatta om någon kunde upplysa om ett bra lim som man kan använda till detta ändamål. Tack.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Lämplig lim till kretskort.

Inlägg av Calle »

Epoxy?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad är det för plast i skalet?

Ska limmet endast vara för att fästa kretskortet eller ska det även kapsla in kretskortet?

Något krav på transparens i limmet?

Vad kommer det utsättas för rent mekaniskt?

Vilka storlekar pratar vi om, är det ett 1grams-kretskort i ett skal på några millimeter eller är det ett 1kg-kort i ett halvmeterbrett skal?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bild..

Bild..
Ikigai

Inlägg av Ikigai »

Meduza skrev:Vad är det för plast i skalet?

Ska limmet endast vara för att fästa kretskortet eller ska det även kapsla in kretskortet?

Något krav på transparens i limmet?

Vad kommer det utsättas för rent mekaniskt?

Vilka storlekar pratar vi om, är det ett 1grams-kretskort i ett skal på några millimeter eller är det ett 1kg-kort i ett halvmeterbrett skal?
Det är en standard plast som används av makerbot industries: http://www.makerbot.com/
Limmet ska endast fästa randen av kretskortet till plastytan av skalet. Skalet är alltså en ihålig napp. Inga krav på transparens. Rent mekanisk ska ett barn kunna kasta omkring nappen i en säng. Storlek på ca 20x30 mm.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Lämplig lim till kretskort

Inlägg av PeterH »

Om det skall vara för barn kan man tänka sig att det finns krav på att både limmet och plasten skall vara giftfri :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, det är alltså ABS eller PLA vi pratar om, inga riktigt feta plaster iaf.

Om vi förutsätter att limfogen inte behöver vara food-safe men luktfri (då kretskortet det ska fästa knappast är det) så skulle jag säga ett (rätt uppmätt och blandat) 2-komponents-epoxy av en 24h-härdande typ utan lösningsmedel (inte snabb-epoxy)

Annars så fungerar säkert vanligt cyanoakrylat i gelform om man inte orkar vänta och nöjer sig med lite mindre styrka, eller ett riktigt varmt smältlim :)
superx

Inlägg av superx »

Nu vet jag inte hur grejen ser ut, men rent generellt så tycker jag att 3M:s dubbelhäftande tejp som heter VHB är väldigt bra till många monteringsgrejer. Men då behövs nog en större kontaktyta än enbart kortkanten.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Smältlim?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Meduza, Utan lösningsmedel, är det utan Bisfenol A mao?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det är det inte, Bisfenol A är en av baserna i epoxyt, däremot brukar man blanda ut snabbhärdande epoxy med massa lösningsmedel för att göra dom mer lätthanterade, dessa brukar lukta en rätt bra stund efter...

Som jag sa så är nog inte kretskortet så nyttigt att suga på, och då är nog inte limfogens food-safe kritisk.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Silikon?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kan ni inte anpassa skalet så att det låser fast pcbt utan lim?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

gjuta in det hela?

T.ex. med polyuretan
Swech
Ikigai

Inlägg av Ikigai »

För att besvara ett par inlägg och ställa en ny fråga:

Barnsäkerheten är ett bekymmer som vi redan tagit ställning till. I en marknadsprodukt produkt (vi håller på med en prototyp) kommer alla komponenter att vara instängda i nappen så att barn varken kan komma åt de eller bita sig igenom. Vi har följt ett Europeiskt säkerhetsstandard där.

Nappens design går tyvärr inte att anpassa så att man slipper använda lim. Vi är inga CAD ritare och sånt där kostar om man ska få det gjort från en konstruktör. Dessutom skriver vi ut nappen med en halvdålig skrivare (makerbot) så resultaten med detaljer blir inte så bra ändå. Detta är en prototyp, inte en färdig produkt. Vi levererar en proof of concept prototyp :).

Så åter till lim. Jag kommer att testa med ett smältlim till att börja med och se hur det går. Blir det problem så tar jag mig till de andra alternativen ni föreslagit, t.ex epoxy. Tack för alla förslag där förresten.

Nu till min nya fråga. Vi kommer att även behöva fästa batteriet på plats och min kollega varnar för ett lim som är för varm. Tydligen kan batteriet skadas. Vi använder ett cell batteri på 20mm diameter. Ni får säga till om ni behöver veta vilken modell exakt det gäller så kollar jag upp det. Annars så skulle jag uppskatta lite råd om ett lim som ska fungera bra för att applicera direkt på batteriet. Den ska alltså varken vara för varm eller leda ström + annat som ni kanske har bättre koll på än mig. Mycket uppskattat!
Skriv svar