konsten att lägga en bootloader på en IC
- ghost_rider
konsten att lägga en bootloader på en IC
Min fråga är:
Jag har en bunke atmega168tqft som jag hade tänkt att använda, frågan är då ska jag lägga in bootloadern/programmeringen innan jag lödar fast IC'n eller ska jag programmera den på plats?
Om jag skall programmera den innan, hur gör man detta lättast? finns det någon smart IC hållare som man enkelt kan lägga chippet i?
Om den är fastlödad i kortet, kan detta påverka min uppladdning av koden? vill minnas att det kunde bli ngt meck ?
Jag har en bunke atmega168tqft som jag hade tänkt att använda, frågan är då ska jag lägga in bootloadern/programmeringen innan jag lödar fast IC'n eller ska jag programmera den på plats?
Om jag skall programmera den innan, hur gör man detta lättast? finns det någon smart IC hållare som man enkelt kan lägga chippet i?
Om den är fastlödad i kortet, kan detta påverka min uppladdning av koden? vill minnas att det kunde bli ngt meck ?
Re: konsten att lägga en bootloader på en IC
Enklast/flexiblast är nog om den kan "flashas" på kortet.
Du behöver en ISP-kontakt kopplat till rätt pinnar. Sedan
så får dessa pinnar inte användas på ett sett som stör ISP
proceduren, se datablad eller separat app.note om detta.
Du behöver en ISP-kontakt kopplat till rätt pinnar. Sedan
så får dessa pinnar inte användas på ett sett som stör ISP
proceduren, se datablad eller separat app.note om detta.
- ghost_rider
Misstänkte det.
Själva flashningen/programmeringen sker genom en AVRISP MKII så det borde vara ganska rakt fram.
Ska kolla databladet och kolla om jag hittar ngt.
Tack!
[edit]
Fast.. det hade varit skönt att slippa routa de 6 pinnarna på kortet pga platsbrist.
Själva flashningen/programmeringen sker genom en AVRISP MKII så det borde vara ganska rakt fram.
Ska kolla databladet och kolla om jag hittar ngt.
Tack!
[edit]
Fast.. det hade varit skönt att slippa routa de 6 pinnarna på kortet pga platsbrist.

Jag lödde ihop ett enkelt litet "labbkort" för att kunna programmera mina uC, bestående av sockel, isp-kontakt och resetknapp. Då är det bara att sätta uControllern i sockeln, programmera, samt därefter ta loss uControllern och löda in den där den ska vara.
Någon på forumet tipsade om den här.
Jag använder mycket 328'or och tyckte den var skitsmart.
Har tyvärr inte hunnit testa den ännu.
Jag använder mycket 328'or och tyckte den var skitsmart.
Har tyvärr inte hunnit testa den ännu.
- ghost_rider
Alla som jobbar med sånt ser ju till att man rimligt enkelt kan ansluta ICSP-kontakten. Det kan vara den (på AVR) normala 2x3 stiftlist eller lödpunkter för detta, då är det bara att koppla in AVRISP'en och allt fungerar perfekt.
Om du ska ha in en bootloader är det ju ett surrogat för en ICSP-funktion och jag kan se nyttan av sånt i vissa projekt men definitivt inte i "massproducerat" enheter.
Om du ska ha in en bootloader är det ju ett surrogat för en ICSP-funktion och jag kan se nyttan av sånt i vissa projekt men definitivt inte i "massproducerat" enheter.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Man måste ju inte använda en 2x3 header heller, även om det är standard. När det är trångt brukar jag sätta en pinne vid var anslutning (Miso, Mosi osv) och sedan använda en programmeringskabel med lösa tåtar och lödhylsor. Lite besvärligare att koppla in men det fungerar.
Helt klart en möjlighet men vid "massproduktion" är det inte en bra lösning. Fast till en-styck grejer är det helt klart en möjlighet.
- ghost_rider
Någon annan som vill beställa samtidigt?
Jag lägger en beställning i natt! - slut-
[edit 2 ]
Länk
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Tool.html
Jag lägger en beställning i natt! - slut-
[edit 2 ]
Länk
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Tool.html
- ghost_rider
Adaptern testad o jag är väldigt nöjd över hur smidigt det funkade.
Bara att placera den ovanpå kretsen, adaptern har två klackar ute i hörnen detta gör att den lätt hamnar rätt.
Bara att placera den ovanpå kretsen, adaptern har två klackar ute i hörnen detta gör att den lätt hamnar rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.