Elmotorer i vatten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vilket sammanträffande, jag slank in på forumet för att fråga om någon funderat på att bygga en ROV någongång. Tänkte närmast på vilken teknik man skulle använda för att skicka video och styrsignaler till/från roboten, eventuellt också ström ner till motorer och lampor.

Allra fräckast vore ju en enda tråd samt jorda i vattnet eller nåt konstgjort jordplan på nåt vänster. Kräver iofs batterier i ROV'en vilket har sin för- och nackdelar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Den som jag fick visat för mig använde iaf kabel till allting, ström, styrning, video.

Jag blev mycket sugen på en sån... Han berättade också om hur han letade vrak mha sonar. Fick även se sonar bilder på vrak. fantastiskt vad man kan göra med teknik :-)

Vet ni hur många vrak som finns i Vänern ungefär??

40-50 000!!!
subrosa

Inlägg av subrosa »

De_Ville skrev:Är det bygge av en miniubåt på G?
Kolla här!

Träffade en kille i somras som visade sin robot.. riktigt häftigt, men dyrt.
Jupp, går och klurar lite hur jag ska kombinera mitt intresse för elektronik med intresset för sjön.
har planer på en liten enkel ROV försedd med videokamera, inga jätteavancerade prylar som sonar och liknande, möjligtvis nån liten griparm och/eller harpun...

planerna just nu är att jag ska ha två ducted fan motorer på varsin sida om skrovet. Dessa ska kunna vridas 180 grader vertikalt och kunna reverseras. det borde ge tillräckliga styrmöjligheter.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Eller varför inte jobba i lag?

Ett lag bygger miniubåt och det andra bygger ett sonar system:
http://hasas.sourceforge.net/overview.html
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Det skulle jag ställa på :D
_sabe_

Inlägg av _sabe_ »

Undrar om det skulle vara mest praktiskt att använda en lång luftslang eller att lägga med en liten gas-falska?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad skall du med luft till? Är det för att justera barlasten med så blir det onödigt komplicerat. Enklast är nog en cylinder som suger in/trycker ut den lilla mängd vatten som behövs för att kunna sväva fritt.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Chribbe76 skrev:Jag har hört att vissa motorer till modell-flyg körs in under vatten.
Jag har använt mig av den metoden för ett mindre tvåmotorigt modellplan - funkade klockrent.
_sabe_

Inlägg av _sabe_ »

Gimbal skrev:Vad skall du med luft till? Är det för att justera barlasten med så blir det onödigt komplicerat. Enklast är nog en cylinder som suger in/trycker ut den lilla mängd vatten som behövs för att kunna sväva fritt.
Oj :oops:
Du tänkte ett steg längre ;)

Men, kan du utveckla lite. Vad skall pressa på cylindern från andra hållet när man vill ha ut vattnet igen?
Croaton

Inlägg av Croaton »

Som Gimbal skriver så kan man justera flytkraften/barlasten med en cylinder. Det är dock mycket bättre att göra en konstruktion som är aningen lätt i vattnet och sedan lägga till barlast så att den blir helt avvägd.

Om konstruktionen är tillräckligt robust så kommer inte flytkraften att ändras med djupet... om man däremot har en konstruktion som kan komprimeras så kommer den att få mindre flytkraft på djupare vatten... vilket kan ställa till mycket problem.

Många komerciella ROVs justerar djupet med speciella motorer, och det är nog det bästa sättet skulle jag tro!

En annan sak som är viktig är att man har en kabel som inte är för tung. Optimalt är en fiberkabel, men en avvägd koppar fungerar också. (Det finns speciella kablar som är neutralt avvägda i saltvatten)
Senast redigerad av Croaton 25 november 2005, 15:27:58, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En cylinder där kolvens position flyttas och hålls med hjälp av elmotor och det gamla gängad-stång-med-mutter-tricket.
Croaton

Inlägg av Croaton »

Problemet är att man lätt får en "jojo" effekt med en sådan lösning..

Farkosten blir tung och sjunker... varvid man justerar kolven... segheten gör att man justerar tillbaka för mycket vilket gör att farkosten blir för lätt och stiger kraftigt....

Ja, ni förstår säkert problemet!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vattnets densitet skiljer beroende på temperatur och salthalt så en liten justeringsmöjlighet kan vara trevligt även om det inte är ett måste. Att hålla djupet med hjälp av propeller har nackdelen att det dels drar ström (inget större problem om strömförsörjning sker genom kabeln) men framförallt riskerar man att grumla vattnet i onödan.

Att justera för mycket är nog en vanesak, tror inte det är något större problem. Givetvis skall all normal manövrering ske med propeller upp ned, fram/back, vrid och kanske även i sidled.
Croaton

Inlägg av Croaton »

Jo, det är klart att densiteten är lite olika... därav möjligheten till att använda lös barlast så att man kan justera flytkraften före varje körning. (om behov finns).

Vist är det så att propellrarna kan komma att grummla vattnet lite (Särskillt om man ligger nära en dybotten), men man får helt enkelt se till att ligga ovanför något vrak i stället :-)

Anlednignen till att jag har valt att bygga med propeller för djupjustering är att "dom stora grabbarna" gör så... t.ex. vid Titanic expeditionerna... samt att man slipper problemet med otäta kolvar etc.

Alla lösningar är bra (utom dom som inte fungerar)! Så det är bara att bygga!

Hoj!
/nicke
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle tro att de har barlast tankar också. Verkar korkat annars
Skriv svar