Inkoppling av antenn till FM Sändare och mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tellwe

Inkoppling av antenn till FM Sändare och mottagare

Inlägg av Tellwe »

Hej!
Har suttit och kliat mitt huvud ett tag nu pga att min trådlösa elektronik inte funkar som jag vill och funderar därför på om jag kopplat in antennerna till sändaren och mottagaren rätt..
Jag använder :
Sändare: http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... KU=1517426
Mottagare: http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... KU=1517427

Antenn: http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... KU=1200978
Infästning: http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... KU=1096142

Har sedan lött en sladd från kretskortet med elektroniken på till infästningen för antennen. Antennen fästs sedan genom ett hål i plastlådan som elektroniken ligger i och skruvas in i infästningen. Antennen sitter alltså utanpå lådan.

Kan man bara löda en sladd mellan mottagaren/sändaren med varierande längd och infästningen för antennen? Känns lite skummert..
För det mesta fungerar överförningen prima men ibland ej och oförmågan att förstå varför den inte funkar stör en hel del :?

Mycket tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Inkoppling av antenn till FM Sändare och mottagare

Inlägg av Icecap »

Om du ska sända och ta emot i samma enhet ska du ha en tranciever, inte en sändare och en mottagare!!!
Så gör om, gör rätt!

Ett exempel kan vara: DENNA
Tellwe

Inlägg av Tellwe »

Ska bara skicka från en enhet och ta emot hos en annan enhet runt 20-50 meter bort så tyckte att det kändes onödigt med en transiver.

Problemet är bara att den mottagna signalen inte alltid är den rätta som skickades..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Öhhh??? "Problemet är bara att den mottagna signalen inte alltid är den rätta som skickades.."
Vad menas?

Menar du att det finns störningar och att du vill dubbelkolla och begära omsändning om det blir skit? Eller menar du annat?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Vad har du använt för kabel mellan antennen och kretskortet? Hur lång? En bild säger mer än tusen ord.

Angående radio så förekommer det störningar i överföringen hur man än bär sig åt, det får man ta hänsyn till när man utformar protokoll för radioöverföring.
Man kan t ex sända om samma data flera gånger, använda feluptäckande och/eller felkorrigerande koder, eller ha dubbelriktad kommunikation där man kan begära omsändning av data.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vänta, nu börjar jag att fatta...

Ett enkelt sätt att ha en antennbit vid 433MHz är att ta en 17cm lång tråd. Alltså 17cm från sändarens/mottagarens lödpunkt till slutet av tråden. Klart!

Ska antennen flyttas längre bort är det coax-kabel som gäller, riktiga kontaktdon osv.
Tellwe

Inlägg av Tellwe »

Bild:
20130103_132828.jpg
Har lagt in som du säger så samma data skickas flera gånger och detta löste mycket men ibland så funkar det ändå inte utan man får sitta och lirka lite med antennerna, vrida och vända på kretskorten ( alltså bara flytta runt saker på arbetsbänken) och simsallabimm så funkar det! Och ingen aning om varför :O

Som ni ser på bilden är den enda inputen en knapp, och det som skickas är att just denna sändares knapp är tryckt..

Känslan är att mitt sätt att montera antennen är helt åt h**vete men nästintill helt ovetande på området
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ditt sätt att montera antennen ÄR helt åt helvetet! Kontaktdonet som antennen sitter på ska sitta på kretskortet!

Som det är nu är din ledning till antennen redan hela antennen + lite till, har du det då i en metallåda kommer det snudd på inget ut på antennen.
Tellwe

Inlägg av Tellwe »

Tack! Då har jag lärt mig nått :)

Finns den någon lösning att koppla in antennen från kortet till antennfästet eller är designen på alltihop skrot och måste jag göra nya kort..?
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

Eftersom det fungerar oftast, trots den mindre bra antennlösningen, är den nog inte hela problemet.

433 MHz-bandet är fullt med diverse trådlöst skräp, ringklockor, termometrar, väderstationer, larm, bilnycklar, hörlurar osv, osv. Samt radioamatörerna, som är primära användare och får köra upp till 1 kW.

Då det oftast fungerar tror jag att det är störningar från andra användare som ställer till det. Har du forskat något i det?

En bättre antennlösning kan förvisso göra att du går över dessa störande signaler, så se över den hur som.
Tellwe

Inlägg av Tellwe »

Kopplade upp min mottagare så att den visade de mottagna datapaketen på en rad med 8 LEDar. Då såg man att det registrerades en uppsjö av olika datapaket men när jag la in i min kod så den skickade just mitt datapaket flera gånger va det bara denna som registrerades.
Men detta gjorde jag ju när jag satt och exprimenterade på arbetsbänken och har inte kollat med de färdiga korten på långt avstånd..
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Lösningen med den där "sladden" kan jämföras med att trycka vatten genom en totalt ihålig vatten slang :mrgreen:
Rubbet en väck nästan - det börjar och stråla direkt

Du kan använda nån tunn 50 Ohms koax en bit på på 433MHz utan stora förluster - då får du ut det till antennen :shock:
Tellwe

Inlägg av Tellwe »

Kanon! Tack så mycket för tipset!

Lyckades även precis borra och få fast fästen för antenn i båda korten och se, det fungerar klockrent varenda gång så verkar som att bristen på kunskap var anledningen till varför det inte funkat.

En annan fråga dock, spelar det någon roll hur lång ledningsbanan från lödpunkten på sändaren och mottagaren till infästningen av antennen eller koax-sladden är? Har sett en del trådar om antenner liggande i kopparbanor i korten och funderar på om en för lång kopparbana i mina kort ger för stora förluster :O
Denna bana på mina kort är ungefär 5cm..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Biker's svar är relativt rätt, problemet är att coaxkabel måste ha skärmen ansluten på rätt sätt i antennändan för att det ska fungera. Och då det inte framgår hur kapsling osv. ser ut är det svårt/omöjligt att ge användbara svar.

Ett sätt är att fästa infästningen i några hål på kretskortet och dra en kort ledning till den.

EDIT: jahopp, du hann mellan...

Såklart har det betydelse! Frågan är dock hur stor...
50mm känns långt när en halvvågsantenn ska vara 170mm, det är ändå 29% av den totala antennlängd. Antennen du använder är i övrigt en helical-antenn, den typ "låtsas" vara en full längd antenn så allt ut över detta (50mm) är bortkastat RF-energi.

Men om det rent faktisk finns RF-energi till överflöde till att uppnå vad som ska uppnås är det ju inget problem.

Men avser du att ha maximal räckvidd behöver du att hålla ett helt annat desiga, ingen 50mm där inte!
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du skall ha så korta vägar som möjligt generellt - dock kan det vara så att ledningsbanan på kortet är inräknat för och få det rätt med direktansluten antenn eller en liten bit koax(längre sträckor koax existerar inte vid dessa effekter) från kortets anslutningspunkt.

Är det bra konstruerat är det formodligen så.

5cm är hel del vid 433 men du kan ju prova ut det sen när du optimerat den från den här punkten - vinner du på att köra koaxen direkt på icen istället så är det ju bara och köra på det.
Skriv svar