Söker krets för att kontrollera stegmotorstyrning
-
Söker krets för att kontrollera stegmotorstyrning
Hejsan,
Är det någon som känner till någon finurlig krets som kan säga vilket håll en stegmotor rör sig?
Jag håller på att bygga en testjigg till en utrustning på jobbet och istället för att ansluta en stegmotor skulle jag vilja visa rotationsriktningen med hjälp av en LED (eller två) istället. Det är egentligen helt överkurs men jag tycker att det skulle vara intressant och lärorikt att implementera en sådan lösning.
En mikrokontroller skulle nog kunna lösa det relativt enkelt men jag har bara tillgång till TTL (och CMOS)-grindar här just nu. Annars får jag sätta mig med det hemma i helgen där jag har tillgång till det.
Jag förstår att en del är motvilliga att hjälpa till om det är arbetsrelaterat utan ersättning men jag tänkte att någon kanske kunde ge mig ett tips så jag kan komma igång eller få lite insperation.
Är det någon som känner till någon finurlig krets som kan säga vilket håll en stegmotor rör sig?
Jag håller på att bygga en testjigg till en utrustning på jobbet och istället för att ansluta en stegmotor skulle jag vilja visa rotationsriktningen med hjälp av en LED (eller två) istället. Det är egentligen helt överkurs men jag tycker att det skulle vara intressant och lärorikt att implementera en sådan lösning.
En mikrokontroller skulle nog kunna lösa det relativt enkelt men jag har bara tillgång till TTL (och CMOS)-grindar här just nu. Annars får jag sätta mig med det hemma i helgen där jag har tillgång till det.
Jag förstår att en del är motvilliga att hjälpa till om det är arbetsrelaterat utan ersättning men jag tänkte att någon kanske kunde ge mig ett tips så jag kan komma igång eller få lite insperation.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Söker krets för att kontrollera stegmotorstyrning
Din beskrivning är lite motsägelsefull, har du eller har du inte en stegmotor redan som roterar?
Det lättaste är nog att koppla in sig Step/Dir-pinnarna och där detektera om motorn SKALL röra sig och åt vilket håll. Dock kan du inte se om motorn inte rör sig pga att den sitter fast, det kan bara en rotationssenor fixa.
/// Marcus
/// Marcus
-
tecno: Det kanske var lite luddigt. Så här är det, vi har byggt en maskin som har ett antal stegmotorer som styrs från ett skåp. Jiggen är till för att kolla skåpets funktion (drivare, kablar, kontakter etc) . Eftersom att skåpet och maskinen byggs på olika ställen vill jag göra jiggen så liten som möjligt (blir ändå hyffsat stor då det är en hel del annat som ska kollas också, gränslägen, belastningstester etc). Den gamla jiggen har en stegmotor för att testa att drivaren fungerar korrekt men det hade känts bättre att slippa den.
lond: Som jag skrev till tecno är det kablar/kontakter samt drivarens funktion som ska testas. Jiggen ar till för att simulera att maskinens olika funktioner fungerar korrekt så man kan komma till platsen där den installeras och slippa göra de bökigaste testerna på plats.
lond: Som jag skrev till tecno är det kablar/kontakter samt drivarens funktion som ska testas. Jiggen ar till för att simulera att maskinens olika funktioner fungerar korrekt så man kan komma till platsen där den installeras och slippa göra de bökigaste testerna på plats.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Då måste ju det absolut enklaste vara att ha en stegmotor och visuellt kolla att allt fungerar, dvs riktning och att det rör sig.
-
Visst är det så och det har funkat toppen. Men som jag skrev i min första post så var tanken med det hela mest lite hjärngymnastik.
Jag tror faktiskt att jag är nära en lösning nu. Jag har kopplat upp ett par JK-vippor för att göra så signalerna överlappar varandra sedan tänkte jag testa koppla på en rotationsencoderavdodarkrets (ja, jag uppfann det uttrycket nu..
) och se om man kan lösa det på så vis.
Jag kanske inte behöver skriva att det är ganska dött på jobbet idag så det finns tid att förkovra sig litet.
Jag tror faktiskt att jag är nära en lösning nu. Jag har kopplat upp ett par JK-vippor för att göra så signalerna överlappar varandra sedan tänkte jag testa koppla på en rotationsencoderavdodarkrets (ja, jag uppfann det uttrycket nu..

Jag kanske inte behöver skriva att det är ganska dött på jobbet idag så det finns tid att förkovra sig litet.

Nu beror en del ju på om det är unipolär stegmotor eller bipolär.
Men om jag förstår dig rätt vill du ha en "testplugg" som kan nöja sig med de elektriska signaler och sedan ge någon optisk visning ATT "den rör på sig" samt åt vilket håll.
Och då kan det ju bli komplicerat eller enkelt, allt efter humör.
* Bara helsteg?
* Eller halvsteg?
* Eller mikrosteg? (här börjar det bli riktigt klurigt)
* Är drivdonet med strömstyrning och mikrosteg?
* Eller ska testdonet fungera till rubbet?
Upp till halvsteg är det enkelt, det är "Av" eller "På" som gäller men kommer det in mikrosteg behövs en del mer, då blir det analoga mätningar i det hela.
Men med en "enkel" stegning (upp till halvsteg) kan man klara det ganska enkelt. Ska det finnas en "stegräknare" är det lika bra att gå på en µC med en gång, då kan man lägga till en display som man kan visa på. Det kan vara ett tal som räknar upp eller ner eller liknande.
Men om jag förstår dig rätt vill du ha en "testplugg" som kan nöja sig med de elektriska signaler och sedan ge någon optisk visning ATT "den rör på sig" samt åt vilket håll.
Och då kan det ju bli komplicerat eller enkelt, allt efter humör.
* Bara helsteg?
* Eller halvsteg?
* Eller mikrosteg? (här börjar det bli riktigt klurigt)
* Är drivdonet med strömstyrning och mikrosteg?
* Eller ska testdonet fungera till rubbet?
Upp till halvsteg är det enkelt, det är "Av" eller "På" som gäller men kommer det in mikrosteg behövs en del mer, då blir det analoga mätningar i det hela.
Men med en "enkel" stegning (upp till halvsteg) kan man klara det ganska enkelt. Ska det finnas en "stegräknare" är det lika bra att gå på en µC med en gång, då kan man lägga till en display som man kan visa på. Det kan vara ett tal som räknar upp eller ner eller liknande.
-
Jag är ganska säker på att motorn är bipolär och att det är helsteg som avses (den ena används bara för att rotera ett prov som sitter i en spindel utan krav på någon större precision). Jag har bara sett maskinen ifråga en gång och blev lite smått inkastad i det här projektet så en hel del information saknas fortfarande (välkommen till den bitterjuva verkligheten...) men jag hoppas bli mer insatt nästa vecka då den ena konstruktören kommer tillbaka.
Min uppkoppling verkar i alla fall fungera på den digitala sidan (använder nu en G/R-LED för indikering) så nu ska jag försöka designa något som kan fånga upp signalerna från drivaren (utan elda upp något).. Eftersom jag inte har en drivare fick jag bygga en enkel sådan också (som simulerar pulserna till motorn, eller i alla fall som jag antar att pulserna ser ut (vanliga trappsteg)).
Det vart i varje fall en ganska trevlig dag på jobbet detta
Elektronik-pul och ljudbok i lugn och ro
Min uppkoppling verkar i alla fall fungera på den digitala sidan (använder nu en G/R-LED för indikering) så nu ska jag försöka designa något som kan fånga upp signalerna från drivaren (utan elda upp något).. Eftersom jag inte har en drivare fick jag bygga en enkel sådan också (som simulerar pulserna till motorn, eller i alla fall som jag antar att pulserna ser ut (vanliga trappsteg)).
Det vart i varje fall en ganska trevlig dag på jobbet detta

Elektronik-pul och ljudbok i lugn och ro

Ett tips är att använda optokopplare mellan din elektronik och drivsteget. Då får du ingen intressanta strömvägar eller liknande.
-
Bra idé!
Jag ska ta en närmare titt på detta hemma i verkstaden under helgen tänkte jag. Då även göra en µC-baserad variant (bara för att).
Jag ska ta en närmare titt på detta hemma i verkstaden under helgen tänkte jag. Då även göra en µC-baserad variant (bara för att).