DIY OB-Buss / sambandsbil.
DIY OB-Buss / sambandsbil.
Ja då var det dax för ännu ett av mina mysko projekt som jag inte har helt koll på...
Däremot är jag övertygad om att några av er här har bra idéer och tankar!
Jag håller på och bygger en fattigmans OB-buss av ett gammalt auktionsfynd... (Renault Master T35 före detta militär Sambandsbil)
En del i projektet är att jag vill montera en luftvärmepump bak på bilen för att få lite värme på vintern och kyla på sommaren. Just nu är jag inne på hur pumpen skall monteras, all installation skall naturligtvis en kyltekniker få fixa sedan.
Tanken är att sätta pumpen på baksidan i ovankant mellan stegen och antennen.
Skåpet är enligt handboken byggt i en sandwitchkonstruktion, glasfiber på utsidan, något magiskt hårt skummat plastmaterial i mitten och aluminiumplåt på insidan. Total tjocklek ca 4cm. Gissningsvis samma material som i normala skåp på lastbilar förutom aluminiumet som brukar vara glasfiber oxå på lastbilar...
Väggar & tak är fogade på okänt sätt (lim?) och det sitter en rejäl aluminiumprofil limmad och popnitad i alla kanter.
Detta material är ju rejält starkt där det sitter och leker vägg och tak, men när man skall fästa upp något i det så är det som att skruva i luften. Inte alls bra med andra ord. Enligt tillverkaren av skåpet så fäster man normalt saker med lim på dessa material. Tyngre saker kan man bara fästa om man har förstärkningar inbyggt i materialet eller på insidan. 40-50kg skall man dock kunna limma med PL400 utan problem sägs det.
Vad tror ni om detta upplägget:
2st plattjärn, b=100mm l=750mm t=4mm, i varje av dessa borrar jag 4st 8mm hål för försänkta M8 skruvar. Skruvskallarna svetsas fast i plattjärnen som sedan slipas plana.
Dessa plattjärn limmas mot bilen med PL400 (efter att färg m.m. på skåpet slipats bort i fogen)
Avståndet mellan jörnen är något mer än bredden på pumpen.
Jag har då alltså två plattjärn sittande bak på skåpet med vardera 4st M8 skruvar som sticker ut.
Jag bygger sedan två konsoler i form av trianglar av VKR 30x30 eller liknande.
Den långa katetern skruvas lodrätt mot plattjärnen, den korta katetern sticker ut 90grader i nederkant och hypotenusan blir som ett stag uppåt.
I de korta nedersta kateterna fäster jag sedan ytterligare två VKR profiler vinkelrätt mellan konsolerna som pumpen sedan står på.
Här inser jag att en ritning eller skiss kunde vara en bra idé... Återkommer med det...
Vad tror ni om detta? Känns det som att det kommer att sitta kvar?
Det är ju inte bara 30-40kg pump utan det uppstår ju en hel del krafter när bilen är i rörelse...
Vinner jag något mer än sinnesro om jag förlänger den lodräta konsol-katetern upp till skåpets kantlist och popnitar den i aluminiumet. (Då uppstår ju risk för läckage men det kan ju hanteras med tätningsmassa) Ev kan jag även låta konsolen gå upp till kantlisten och göra en 90 böj så jag kan fästa i ovankant på listen/taket. Då blir det mer tryckkraft och mindre skjuvning vilket kanske vore bra!?
Tips och tankar emottages tacksamt!
Däremot är jag övertygad om att några av er här har bra idéer och tankar!
Jag håller på och bygger en fattigmans OB-buss av ett gammalt auktionsfynd... (Renault Master T35 före detta militär Sambandsbil)
En del i projektet är att jag vill montera en luftvärmepump bak på bilen för att få lite värme på vintern och kyla på sommaren. Just nu är jag inne på hur pumpen skall monteras, all installation skall naturligtvis en kyltekniker få fixa sedan.
Tanken är att sätta pumpen på baksidan i ovankant mellan stegen och antennen.
Skåpet är enligt handboken byggt i en sandwitchkonstruktion, glasfiber på utsidan, något magiskt hårt skummat plastmaterial i mitten och aluminiumplåt på insidan. Total tjocklek ca 4cm. Gissningsvis samma material som i normala skåp på lastbilar förutom aluminiumet som brukar vara glasfiber oxå på lastbilar...
Väggar & tak är fogade på okänt sätt (lim?) och det sitter en rejäl aluminiumprofil limmad och popnitad i alla kanter.
Detta material är ju rejält starkt där det sitter och leker vägg och tak, men när man skall fästa upp något i det så är det som att skruva i luften. Inte alls bra med andra ord. Enligt tillverkaren av skåpet så fäster man normalt saker med lim på dessa material. Tyngre saker kan man bara fästa om man har förstärkningar inbyggt i materialet eller på insidan. 40-50kg skall man dock kunna limma med PL400 utan problem sägs det.
Vad tror ni om detta upplägget:
2st plattjärn, b=100mm l=750mm t=4mm, i varje av dessa borrar jag 4st 8mm hål för försänkta M8 skruvar. Skruvskallarna svetsas fast i plattjärnen som sedan slipas plana.
Dessa plattjärn limmas mot bilen med PL400 (efter att färg m.m. på skåpet slipats bort i fogen)
Avståndet mellan jörnen är något mer än bredden på pumpen.
Jag har då alltså två plattjärn sittande bak på skåpet med vardera 4st M8 skruvar som sticker ut.
Jag bygger sedan två konsoler i form av trianglar av VKR 30x30 eller liknande.
Den långa katetern skruvas lodrätt mot plattjärnen, den korta katetern sticker ut 90grader i nederkant och hypotenusan blir som ett stag uppåt.
I de korta nedersta kateterna fäster jag sedan ytterligare två VKR profiler vinkelrätt mellan konsolerna som pumpen sedan står på.
Här inser jag att en ritning eller skiss kunde vara en bra idé... Återkommer med det...
Vad tror ni om detta? Känns det som att det kommer att sitta kvar?
Det är ju inte bara 30-40kg pump utan det uppstår ju en hel del krafter när bilen är i rörelse...
Vinner jag något mer än sinnesro om jag förlänger den lodräta konsol-katetern upp till skåpets kantlist och popnitar den i aluminiumet. (Då uppstår ju risk för läckage men det kan ju hanteras med tätningsmassa) Ev kan jag även låta konsolen gå upp till kantlisten och göra en 90 böj så jag kan fästa i ovankant på listen/taket. Då blir det mer tryckkraft och mindre skjuvning vilket kanske vore bra!?
Tips och tankar emottages tacksamt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Spontant skulle jag säga att montera utomhusdelen på takräcket dvs svetsa ihop en vettig konsol för den, det är ju sen 'bara' att dra in rören och se till att de blir tätt. Lite synd att ta hål i nåt som säkerligen nu är vattentätt. Inomhus delen är ju lätt så det bör inte bli nåt större problem att få den upphängd på vettigt sätt.
Härligt med galna projekt, har jobbat på ett par av dåtida Team Jelbes OB bussar = trångt om utrymme är det gott om. En utskjutbar monitorvägg ska du väl fixa
Härligt med galna projekt, har jobbat på ett par av dåtida Team Jelbes OB bussar = trångt om utrymme är det gott om. En utskjutbar monitorvägg ska du väl fixa

Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
tecno: Jo, jag var inne på att sätta utomhusdelen på takräcket också, det är ju som gjort för att ha den där.
Dock ser jag två nackdelar med det. Den blir mycket mera utsatt för väder/vind/fartvind där. Och dessutom höjer jagbilen med kanske 40cm.
Detta skulle man kunna komma tillrätta med genom att slakta en utomhusdel och bygga om den med fläkten istället, ungefär som det där kylaggregaten som sitter på kylbilar. Men det faller på att det blir för mycket jobb...
I vilket fall som helst så måste jag ju göra ett j-a hål till slangpaketet, så några skruvhål kan man ju leva med även om jag självklart strävar efter att göra så lite hål som möjligt.
Jag skall iaf sätta en genomföringsfläns fram vid takräcket för diverse kablar, bl.a. antenn för några olika komradio/intercom samt gps (och gsm) till larm m.m.
Innanför dörren finns ett "kartrum". Detta kommer jag sannolikt att använda som förråd och ev plats för BING / bildingenjör om jag någon gång kör så. Ev kan man mixa ljud här om det behövs. Skulle få plats med ett hyfsat digitalbord. Under bänken blir det ett litet kylskåp till att börja med...
Detta är bakre väggen. Här satt det en konsol med någon form av icke-19" rack med plats för diverse militärradio. Eftersom dom inte skickade med någon RA180 så behövde jag inte denna konsol som tog allt för mycket plats.
Här skall det istället bli diverse bildskärmar. Tanken är en 24" i mitten för bildmixerns "multiview" och sedan 4st 15-17" för diverse datorer. Samt två "så stora jag får plats med" för OUT och PREVIEW.
Bildmixern är i första hand en BlackMagic ATEM1.
Elcentraler för 230/400 och 12v. Skall vara kvar i ursprungligt skick förutom att kopplingsfacket blir ombyggt med 12st BNC för SDI samt 8XLR för ljud&intercom m.m.
Själva bildutrustningen samt 3-4 datorer kommer att sitta på motsatt vägg från elcentralerna. Skal se om jag kan ordna nån bild på det nästa gång jag är ute och skruvar i bilen...
Bilen är för övrigt en 95:a som idag har gått 470mil! Allt är som nytt och FM servade den senast i december 2011! =)
Gick rakt igenom regbes och kontrollbes med blanka papper! =)
//B1N4RY
Dock ser jag två nackdelar med det. Den blir mycket mera utsatt för väder/vind/fartvind där. Och dessutom höjer jagbilen med kanske 40cm.
Detta skulle man kunna komma tillrätta med genom att slakta en utomhusdel och bygga om den med fläkten istället, ungefär som det där kylaggregaten som sitter på kylbilar. Men det faller på att det blir för mycket jobb...
I vilket fall som helst så måste jag ju göra ett j-a hål till slangpaketet, så några skruvhål kan man ju leva med även om jag självklart strävar efter att göra så lite hål som möjligt.
Jag skall iaf sätta en genomföringsfläns fram vid takräcket för diverse kablar, bl.a. antenn för några olika komradio/intercom samt gps (och gsm) till larm m.m.
Innanför dörren finns ett "kartrum". Detta kommer jag sannolikt att använda som förråd och ev plats för BING / bildingenjör om jag någon gång kör så. Ev kan man mixa ljud här om det behövs. Skulle få plats med ett hyfsat digitalbord. Under bänken blir det ett litet kylskåp till att börja med...
Detta är bakre väggen. Här satt det en konsol med någon form av icke-19" rack med plats för diverse militärradio. Eftersom dom inte skickade med någon RA180 så behövde jag inte denna konsol som tog allt för mycket plats.
Här skall det istället bli diverse bildskärmar. Tanken är en 24" i mitten för bildmixerns "multiview" och sedan 4st 15-17" för diverse datorer. Samt två "så stora jag får plats med" för OUT och PREVIEW.
Bildmixern är i första hand en BlackMagic ATEM1.
Elcentraler för 230/400 och 12v. Skall vara kvar i ursprungligt skick förutom att kopplingsfacket blir ombyggt med 12st BNC för SDI samt 8XLR för ljud&intercom m.m.
Själva bildutrustningen samt 3-4 datorer kommer att sitta på motsatt vägg från elcentralerna. Skal se om jag kan ordna nån bild på det nästa gång jag är ute och skruvar i bilen...
Bilen är för övrigt en 95:a som idag har gått 470mil! Allt är som nytt och FM servade den senast i december 2011! =)
Gick rakt igenom regbes och kontrollbes med blanka papper! =)
//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Fan man blir ju lite avis!
Fick du med batteribank/invertrar för 230V, sitter ju ett och ett annat uttag, Eller är det landström som gäller för hela slanten?
Finns det ingen värme / ventilation alls i skåpet från bilens värme/ventilationssystem?
Fick du med batteribank/invertrar för 230V, sitter ju ett och ett annat uttag, Eller är det landström som gäller för hela slanten?
Finns det ingen värme / ventilation alls i skåpet från bilens värme/ventilationssystem?
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Sätt en "Fönsterskakare" i stället, betydligt enklare, och du behöver ingen kyltekniker, bara att såga hål. och skruva upp.
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Pejlaren:
Den har anslutning för inkommande 230V enfas och 400V trefas.
När man kör utan landström så är det 12V belysning och några 12V uttag för radio som har spänning.
Så inga omvandlare tyvärr. Bussen var tänkt att användas på stabsplatser där det finns större 3-fas elverk eller så kunde man ta med ett litet 2kW enfaselverk.
Befintlig värme är 3st små el-element vid nätdrift samt en värmeväxlare kopplad till bilens kylvatten och 12V fläkt. Sedan finns det en 230V friskluftsfläkt under kopplingsfacket.
TomasL:
Jag var inne på den varianten också i ett tidigt skede. Men det är nog ännu svårare att fästa upp ett sådant aggregat i sandwitchskivorna. Dessutom är väl dom bara för kyla? Eller finns dom med värme också?
Och eftersom jag vill ha aggregatet bak på bilen och inte på sidan men inne vill jag absolut inte ha något på bakväggen så blir det också stökigt. Fast man skulle kanske kunna dra fast en windowshaker på golvet under bänken... Hmmm... Har du något tips på en prisvärd sådan med värme om det finns?
Men tanken är nog annars att det får bli en billig vanlig Luft-Luft Splitpump.
Just kylteknikerbiten är inget problem, en kompis jobbar med att installera värmepumpar och han skall hjälpa mig.
//B1N4RY
Den har anslutning för inkommande 230V enfas och 400V trefas.
När man kör utan landström så är det 12V belysning och några 12V uttag för radio som har spänning.
Så inga omvandlare tyvärr. Bussen var tänkt att användas på stabsplatser där det finns större 3-fas elverk eller så kunde man ta med ett litet 2kW enfaselverk.
Befintlig värme är 3st små el-element vid nätdrift samt en värmeväxlare kopplad till bilens kylvatten och 12V fläkt. Sedan finns det en 230V friskluftsfläkt under kopplingsfacket.
TomasL:
Jag var inne på den varianten också i ett tidigt skede. Men det är nog ännu svårare att fästa upp ett sådant aggregat i sandwitchskivorna. Dessutom är väl dom bara för kyla? Eller finns dom med värme också?
Och eftersom jag vill ha aggregatet bak på bilen och inte på sidan men inne vill jag absolut inte ha något på bakväggen så blir det också stökigt. Fast man skulle kanske kunna dra fast en windowshaker på golvet under bänken... Hmmm... Har du något tips på en prisvärd sådan med värme om det finns?
Men tanken är nog annars att det får bli en billig vanlig Luft-Luft Splitpump.
Just kylteknikerbiten är inget problem, en kompis jobbar med att installera värmepumpar och han skall hjälpa mig.
//B1N4RY
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Infästningen är inga problem, huruvida de fixar både värme och kyla, inte en aning, men jag kan kolla om du vill.
Föreslår att du slår mig en signal.
Föreslår att du slår mig en signal.
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Att tillägga, dessa typer av maskiner brukar inte gilla kort rörsträckor.
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
TomasL:
Jag såg att det var EF-Borås-träff på gång igen efter nyår! Tänkte försöka ta mig ut och säga hej och prata lite strunt då. Så vi kan ju ta det då... Vem vet, jag kanske till och med tar sambandsbilen ut... =)
Jag har ju inte varit med sedan första gången tror jag det var så det vore ju kul att hälsa på!
mrfrenzy:
Stegen m.m. antar jag har förstärkningar i konstruktionen. Sannolikt en plåt ingjuten i glasfiberskiktet. Men där är jag inte helt säker, han jag pratade med på firman som byggt karossen gissade på det. Men efter nyår är en gammal medarbetare på firman tillbaka från semester och han trodde dom skulle ha koll på både hur skåpet byggdes för 15 år sedan och om det finns några ritningar kvar...
//B1N4RY
Jag såg att det var EF-Borås-träff på gång igen efter nyår! Tänkte försöka ta mig ut och säga hej och prata lite strunt då. Så vi kan ju ta det då... Vem vet, jag kanske till och med tar sambandsbilen ut... =)
Jag har ju inte varit med sedan första gången tror jag det var så det vore ju kul att hälsa på!
mrfrenzy:
Stegen m.m. antar jag har förstärkningar i konstruktionen. Sannolikt en plåt ingjuten i glasfiberskiktet. Men där är jag inte helt säker, han jag pratade med på firman som byggt karossen gissade på det. Men efter nyår är en gammal medarbetare på firman tillbaka från semester och han trodde dom skulle ha koll på både hur skåpet byggdes för 15 år sedan och om det finns några ritningar kvar...
//B1N4RY
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
B1n4ry, du är hjärtligt välkommen, och ta med bilen, du får garanterat en miljon åsikter på hur du skall lösa saker och ting.
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Coolt projekt, kommer följa med spänning
Har använt atem-mixern (http://www.blackmagicdesign.com/products/atem/) ett par gånger nu och är mycket imponerad, den är riktigt kompetent men samtidigt extremt prisvärd (fast blir dyrt om man ska ha broadcast panel också...)
Vad är målet, har du en firma idag som sysslar med detta?
Har använt atem-mixern (http://www.blackmagicdesign.com/products/atem/) ett par gånger nu och är mycket imponerad, den är riktigt kompetent men samtidigt extremt prisvärd (fast blir dyrt om man ska ha broadcast panel också...)
Vad är målet, har du en firma idag som sysslar med detta?
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
Trevlig farkost!
Värt att tänka på är väl att väghållningen torde bli klart sämre om du har utomhusdelen till en värmepump högt upp istället för långt ner. Skillnaden blir kanske inte så stor på ett såntdär fordon, men det torde märkas. (Som en halvdålig jämförelse så kan man testa att lämna en dryg decimeter fastfrusen snö kvar på taket på en personbil, provköra en bit, borsta bort snön och provköra en bit till och uppleva skillnaden. Det kan skilja förvånansvärt mycket).

Värt att tänka på är väl att väghållningen torde bli klart sämre om du har utomhusdelen till en värmepump högt upp istället för långt ner. Skillnaden blir kanske inte så stor på ett såntdär fordon, men det torde märkas. (Som en halvdålig jämförelse så kan man testa att lämna en dryg decimeter fastfrusen snö kvar på taket på en personbil, provköra en bit, borsta bort snön och provköra en bit till och uppleva skillnaden. Det kan skilja förvånansvärt mycket).
Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.
pettab: Ja, mitt företag gör diverse video-jobb. Främst som frilans men jag har en bra deal med det företag som anlitar mig mest och som har massa saker redan idag så vi kommer att samarbeta på ett bra sätt.
ATEM:en verkar mycket trevlig efter några timmars experimenterande!
Det ENDA som stör mig lite är att den inte skalar ingångarna. Tidigare har jag jobbat mycket med en DataVideo SE-900 som ju tar precis allt mellan HD och CGA på ingångarna och ändå släpper ut finfin komponent... Men man vänjer sig säkert vid det. Fick ett snuskigt bra pris på ebay på 3st enkla scalers som tar VGA/HDMI i valfri upplösning in och skickar ut t.ex. 1080i eller PAL på HDMI.
Detta tillsammans med en kasse HDMI->SDI och SDI->HDMI så kommer jag klara mig långt.
Att jag vill skala beror på att jag har två PTZ Sony BRC300 som är PAL och ett gäng andra kameror som helst spottar ur sig HD-SDI. Dom går iofs att trycka ner till PAL men då tappar jag ju när jag t.ex. lägger på grafik som jag helst vill ha i 1080i. I slutänden spelar det dock inte så stor roll men man vill ju ha alla kameror i samma format iaf så det ser lika ut. Kör man skärmjobb så är det ju ändå "lågupplöst" i slutet men på 1024x768 projektor spelar det ju lite mer roll...
MiaM: Ja det där med tyngdpunkten har jag tänkte fundera över lite...
Dock så BÖR det inte vara något problem.
Pumpen väger 25-30kg och jag har rivit ut saker längst bak och högt upp i bilen som säkert väger mer än det. Och dessutom är ju 30kg inte så mycket på taket av en bil som väger 2700kg olastad...
//B1N4RY
ATEM:en verkar mycket trevlig efter några timmars experimenterande!
Det ENDA som stör mig lite är att den inte skalar ingångarna. Tidigare har jag jobbat mycket med en DataVideo SE-900 som ju tar precis allt mellan HD och CGA på ingångarna och ändå släpper ut finfin komponent... Men man vänjer sig säkert vid det. Fick ett snuskigt bra pris på ebay på 3st enkla scalers som tar VGA/HDMI i valfri upplösning in och skickar ut t.ex. 1080i eller PAL på HDMI.
Detta tillsammans med en kasse HDMI->SDI och SDI->HDMI så kommer jag klara mig långt.
Att jag vill skala beror på att jag har två PTZ Sony BRC300 som är PAL och ett gäng andra kameror som helst spottar ur sig HD-SDI. Dom går iofs att trycka ner till PAL men då tappar jag ju när jag t.ex. lägger på grafik som jag helst vill ha i 1080i. I slutänden spelar det dock inte så stor roll men man vill ju ha alla kameror i samma format iaf så det ser lika ut. Kör man skärmjobb så är det ju ändå "lågupplöst" i slutet men på 1024x768 projektor spelar det ju lite mer roll...
MiaM: Ja det där med tyngdpunkten har jag tänkte fundera över lite...

Dock så BÖR det inte vara något problem.
Pumpen väger 25-30kg och jag har rivit ut saker längst bak och högt upp i bilen som säkert väger mer än det. Och dessutom är ju 30kg inte så mycket på taket av en bil som väger 2700kg olastad...

//B1N4RY