Kopplingsschema på radiostyrning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
haXXor

Kopplingsschema på radiostyrning.

Inlägg av haXXor »

Jag skulle behöva ett kopplingsschema på en enkel 2-kanals radiostyrning. Skulle vara väldigt tacksam om någon fixade det ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lite mer information skulle nog vara bra. Vad ska du ha det till. Spontant gissar jag att du inte alls behöver två kanaler.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

men ksit samma om han behöver det eller inte, kan inte nån länka till en bra länk, jag skulle mänligen behöva en sån med faktiskt. Jag sk aha det till ett liet bygga ja.

Det är väl upp till trådskaparen till att avgöra om han behöver en eller två kanaler!!

micke
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

citizendildo: för att det ska vara läsbart måste första och sista bokstav i varje ord vara på plats, resten kan man kasta om, inte som du gör.

Sen har basfrågan MYCKET med svaret att göra!

2 kanaler betyder egentligen att det sändas data på 2 olika frekvenser men Robbe(?) började med att kalla deras multiplexade system för att de hade olika kanaler fastän de sänder på 1 enda!

Sen finns det ett svar som är oerhört enkelt, stabilt och billigt att använda men då det inte kan sända pulser på samma sätt som ett "vanligt" RC-anläggning kan det vara ointressant att tipsa om.

Så frågan från danei är ytterst relevant men ditt inlägg är totalnonsens!
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Josty Kits gamal bok innehöll en beskrivning på en komplett anläggning.
Boken finns på många bibliotek, eller så tar de hem den...

OBS !
Det är dock inte att rekommendera att bygga nåt själv, eftersom man troligtvis kommer att störa andra radiostyrare om man inte får en perfekt sändare...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det _är_ väsentligt vad du menar med två kanaler. Pratar man radioövering generellt så betyder två kanaler två olika frekvenser. Radiostyrning är också ett väldigt vitt begrepp som betyder mycket mer än radiostyrning för hobbymodeller t.ex.

Eftersom det är rätt vanligt att folk att folk pratar om modellhobby-radiostyrning, där begreppet kanaler har blivit omformat till antal överförda styrningar på en och samma frekvens, så antar jag att du menar det senare. Men klargör gärna det.

Radiodelar är alltid lite vansliga att bygga om man inte är duktig på HF. Frågan är vad du har för krav på den ang. räckvidd, frekvensområde mm. Klarar man sig med relativt kort räckvidd så är 433MHz radiomoduler väldigt lätta att jobba med och man får då hela radiodelen färdig. Sedan behöver man koda en signal in till sändaren och avkoda den vid mottagaren.

Du behöver specificera lite mer vad det är du vill göra och vad du egentligen menar med radiostyrning´så kan du nog få bättre svar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu ska vi inte beskylla haXXor för citizendildos dåliga svar. Jag tror att det frammgår att det behövs med information nu. :wink:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, jag kanske formulerade mig dåligt.
Jag tänkte ha den till att styra en motor och en servo trådlöst.
Det behöver inte vara några speciella krav på räckvidd o dyl. då jag endast behöver en kapacitet på säg, ett tiotal meter. Om det är möjligt så är det ju inte helt fel om man kan få upp 100 meter eller så. Men det tror jag inte är riktigt aktuellt.

Och sen, va fan!!!! Vad i helvete har jag gjort er. Jag ställde en enkel fråga o försökte se till att haXXor fick ett svar.
Ursäkta mig för att jag inte kan skriva rätt och stava helt perfekt. Har lite dyslexi, om någon kanske bryr sig. Kan ta det med i åtanke innan man vräker ur sig en massa skit.

Och beträffande att jag skrev två kanaler var för att jag trodde att det hette så när man skickar olika info från samma sändare. Jag visste inte innan att det var på samma frekvens.

Det hade räckt med att säga det vänligt.
"Nu är det så att det inte heter så som du sa, det ligger till så här...."
Alla blir gladare.

Bara en tanke

Micke

EDIT: Tack $tiff. Upskattar det verkligen!!!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte så konstigt att du får lite svar som kan tolkas lite negativt. Du skrev med den tonen. Jag frågade bara efter mer information. Det är lättare att ge rätt information om man vet mera. En radio länk kan betyda så mycket. Försök tolka svaren lite mer possitivt. Ofta är de rakt på men inte menade att trycka ner någon. Frågan någon efter mer information, ge mer information. Tycker du att du har gett all information. Så fråga vad som saknas. Vid flera tillfällen visar det sig att det finns riktigt lätta lösningar bara frågeställaren beskriver hela problemet. Läs gärna hur man ska ställa en fråga under FAQ.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

men läs det som icecap skrev.

Citat:
"Så frågan från danei är ytterst relevant men ditt inlägg är totalnonsens!"

är det så konstigt att man blir sur om man får ett sånt svar???
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja. Det var ju sant. vilket han också motiverade i inlägget.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan rakt av nämna 3 olika lösninger som har var deras användningsområden och styrsätt!

Vilken av dessa som är bäst var omöjligt att säga något om och ditt inlägg utgick ifrån att det rörde sig om ett RC-anläggning.

Vad jag inte förstår är ditt utlägg:
"men skit samma om han behöver det eller inte, kan inte nån länka till en bra länk..." och att sedan blir sur över att få svar på tal...???

Skärpning! Du får vad du ger, ha den i åtankan näste gång.....

Allt i svaret till haXXor beror ju på vilken form av data h*n vill överföra. Är det RC som gäller behöver h*n en lösning, är det bytes är en annan lösning det rätta och är det en av-på styrning är det en tredje sak som behövs.

Av haXXor's fråga framgår det inte ett smack om den saken och därför blev det frågat om det, att du sedan kastar ur dig lite ovett och "kräver" att någon ska smälla in lösningen på ditt problem tycker jag faktisk är ganska ohyffsat.

OK, jag tar tillbaka grejen med stavningen, det var onödigt, alla har vi våra handikapp eller brister. Grejen är att jag strax innan hade läst en bit där det demonstrerades att hjärnan vanligvis kan läsa vad som står om bara första och sista bokstaven i varje ord står på rätt plats, då kan man kasta om på de andra inuti så att säga. Mitt problem är att jag har Aspergers Syndrom vilket gör att jag iblant har svårt att komma ihåg att alla inte tänkar som jag och läser vad jag läser osv. Så jag försökte, på ett dumt sätt, att skoja till det lite.

Men jag står fast vid resten!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, jo det är sant. Det var lite klumpigt uttryckt av mig, sen var det mer menat som en vädjan att hjälpa av honom. Menade inte att det skulle låta som ett krav.
Ursäkta.

Jo jag är med på vad som sägs... ville bra vara snäll o hjälpa honom. Det var det enda.

Det är ingen fara, kan om jag anstränger mig mycket men om jag ska skriva lite snabbare så blir det haffsigt.
Du behöver inte be om ursäkt, det är helt ok...
Micke
Skriv svar