val av processor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf

val av processor

Inlägg av dangraf »

Jag tänkte börja med ett projekt för att trixa lite med ljud och letar just nu efter en lämplig processor.

jag hade först tänkt mig att använda en pic18, därefter funderade jag på dsPIC( på inrådan från vissa här på forumet ;-) ). Men nu har jag funderat lite till och har kommit fram till att en processor från microchip kanske inte är den lämligaste till projektet. De som är små (storleken är ganska viktig) har väldigt lite minne. Med tanke på att jag hade viljat sampla ljud med minst 8khz och minst 8 bitars upplösning och kunna spela in ljud i ca 1 sek, så krävs det en hel del ram.

Mina önskemål om processorn:
* intern AD på minst 4 kanaler.
* ram minne minst 8K
* internt program minne
* intern oscillator
* kan köras på 3.3v
* strömsnål, att den kan läggas i sleep och dra i stort sätt ingen ström
* Liten kapsel gärna 28pin QFN eller liknande
* gärna intern DA omvandlare
* om det går, så hade interna OP försärkare o lite annan läcker analog elektronik inte varit fel.

Önsketänker jag, eller finns den i verkligheten?
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Har du kollat in ljudlagringskretsar tex ISD 1416/1420 (finns hos ELFA). Det borde vara väldigt enkelt att styra en sådan krets från en mikrokontroller. Eller du kanske vill ha allt i en krets?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Önsketänker jag...

Det finns en viss risk för det... :-)

Jag kan inte säga att jag är 100% uppdaterad på alla tillverkare, men i de flesta microcontroller arkitekturer följer program och RAM minne ganska väl varandra mellan olika "storlekar" på processorerna. Och > 8K RAM är nog ganska ovanligt, speciellt som du vill ha en modell i nedre delen av utbudet.

Det skulle förvåna mig en del om du inte finner att du behöver ett extern minne för ljudlagringen. Ett statiskt RAM eller t.ex FRAM från Ramtron (om ljudet skall bevaras vid spänningsbortfall) kanske.
Skriv svar