Frågor kring JB's röda stegmotordrivare.
- Zajber
- Kontakt:
Frågor kring JB's röda stegmotordrivare.
Har en stegmotorstyrare från JB.
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=86
Denna för att vara exakt.
Har nu efter ett par timmar försökt få liv i detta schabrak med Mach3 och windows Xp utan att lyckas.
När jag startar datorn så klickar det till i "kortet", så jag antar att jag har kontakt mellan parallellporten (ECP) och styrkortet.
Motorerna jag har är kopplade enligt pdf'en till stegmotorstyrningen från jB'shemsida (8 ledare). Kortet matas med 24v.
24v och 5v ledarna lyser. Kör med tillhörande config till mach3 från hemsidan.
Startar mach3, trycker på alla möjliga knappar hit och dit, inget händer alls på kortet.
Måste jag koppla in något mer?
Till höger och vänster om db25-ingången på styrkortet sitter det varsin skurvplint. Ska jag göra något med dessa?
Manualen är inte så tydligt vad gäller dessa delar..
Hjälp!
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=86
Denna för att vara exakt.
Har nu efter ett par timmar försökt få liv i detta schabrak med Mach3 och windows Xp utan att lyckas.
När jag startar datorn så klickar det till i "kortet", så jag antar att jag har kontakt mellan parallellporten (ECP) och styrkortet.
Motorerna jag har är kopplade enligt pdf'en till stegmotorstyrningen från jB'shemsida (8 ledare). Kortet matas med 24v.
24v och 5v ledarna lyser. Kör med tillhörande config till mach3 från hemsidan.
Startar mach3, trycker på alla möjliga knappar hit och dit, inget händer alls på kortet.
Måste jag koppla in något mer?
Till höger och vänster om db25-ingången på styrkortet sitter det varsin skurvplint. Ska jag göra något med dessa?
Manualen är inte så tydligt vad gäller dessa delar..
Hjälp!
Re: Frågor kring JB's röda stegmotordrivare.
Hej Zajber
kör min cnc-fräs med just det styrkortet och windows xp
har du gått in i setuppen och assignat step o direction till rätt pinnar på porten
vad det gäller extrakontakterna så har du homeswitchar och 5:te axeln på paralellporten
de bör ju rimligtvis anslutas någonstans
mitt kort sitter väldigt inbyggt i fräsen men om det krävgs så får jag väl skruva isär och
titta på hur jag gjort
//Ola
kör min cnc-fräs med just det styrkortet och windows xp
har du gått in i setuppen och assignat step o direction till rätt pinnar på porten
vad det gäller extrakontakterna så har du homeswitchar och 5:te axeln på paralellporten
de bör ju rimligtvis anslutas någonstans
mitt kort sitter väldigt inbyggt i fräsen men om det krävgs så får jag väl skruva isär och
titta på hur jag gjort
//Ola
Jag har ingen erfarenhet av kortet men om du använder en .xml som "ska" fungera med det kortet så borde ju pinouten vara korrekt. Däremot är det ju långt ifrån säkert att LPT-port-adressen är den samma på din maskin som på den maskin där .xml-filen skapades och sparades.
- Zajber
- Kontakt:
Pinsen är satta korrekt när jag kolla configen. Allt kommer från XML-filen.
Något märkligt som händer nu efter lite trixande (Läs: Vet inte vad jag ändrat) är att när jag har startat om datorn så lyser några lysdioder och motorerna går att rotera med fingrarna.
När jag sedan startar Mach3 händer ingenting.
MEN!
Så fort jag stänger Mach3 så slår det till i motorerna och lysdioderna slocknar på kortet. Nu är motorerna spänningssatta och går ej att röra längre.
Startar jag nu Mach3 igen händer INGET, ingenting när jag stänger ner programmet heller.
Har testat att ändra mellan ECP och Standard (SPP) nu på parallellporten med samma resultat.
Något märkligt som händer nu efter lite trixande (Läs: Vet inte vad jag ändrat) är att när jag har startat om datorn så lyser några lysdioder och motorerna går att rotera med fingrarna.
När jag sedan startar Mach3 händer ingenting.
MEN!
Så fort jag stänger Mach3 så slår det till i motorerna och lysdioderna slocknar på kortet. Nu är motorerna spänningssatta och går ej att röra längre.
Startar jag nu Mach3 igen händer INGET, ingenting när jag stänger ner programmet heller.
Har testat att ändra mellan ECP och Standard (SPP) nu på parallellporten med samma resultat.
Det låter som att du har aktiv låg/hög satt fel på enable-signalen i alla fall(tror jag, känns som det på beskrivningen). Sen vet jag inte om du fått Mach3 ur nödstopp öht?
EDIT: Blir osäker på mitt påstående om enable nu när jag läser att du använder XML:en från JB. Men kanske har du ändrat nån inställning?
EDIT: Blir osäker på mitt påstående om enable nu när jag läser att du använder XML:en från JB. Men kanske har du ändrat nån inställning?
- Zajber
- Kontakt:
Nödstoppen är ur, det är bara att trycka på reset. Om jag inte har missförstått något.
Jag ska ladda in en fresh xml igen och testa strax och se vad som händer.
Jag ska ladda in en fresh xml igen och testa strax och se vad som händer.
Om du inte har ett "riktigt nödstopp" måste du varje gång du startar mach3 gå in i "ports n pins" och deaktivera nödstopp.
- Zajber
- Kontakt:
Nu!
Installerade den senaste versionen av Mach3 från deras hemsida och nu var det inga problem alls! Nu har jag spenderat dagen med att montera stegmotorerna på fräsen och testat att köra lite småsaker i gamla skärbrädor.
Tack för responsen! Jag kommer säker med massor av frågor kring Mach3 och fräsning i allmänhet framöver!
Installerade den senaste versionen av Mach3 från deras hemsida och nu var det inga problem alls! Nu har jag spenderat dagen med att montera stegmotorerna på fräsen och testat att köra lite småsaker i gamla skärbrädor.

Tack för responsen! Jag kommer säker med massor av frågor kring Mach3 och fräsning i allmänhet framöver!