Arbetsstrålkastare, med en trasig LED. Vad göra?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Mathellius

Arbetsstrålkastare, med en trasig LED. Vad göra?

Inlägg av Mathellius »

Hej!
Jag har en Arbetsstrålkastare, som innehåller 10st fyrkantiga dioder 5x5mm.
Belysningen är av märket "Dasteri" och jag tror modellen heter "WRK-LED-150"
I så fall är det denna: Dasteri-WRK-LED-150
Vi hade den monterad på en Enduro/Cross, när den plötsligt tappade efekten och började lysa väldigt svagt.
Vi plockade isär den, och märkte att en LED var släckt.
När man tryckte lätt i mitten av dioden så tändes den, och hela strålkastaren gick upp i full styrka igen.
Tyvärr gick den dioden sönder helt när vi höll på med din.

Nu till frågan. Vad kan vi göra?

*1. köpa en ny LED och löda dit.
Men hur noga är det att det blir samma sort, och hur får man reda på vad det är för dioder de har använt.

*2. koppla förbi just den dioden på nått vis, så man får upp full styrka på de nio andra.
Men hur gör man det?
Jag gissar att det inte bara är att brygga där dioden satt? För då får väll de nio andra för stark ström, eller?

Vi är verkligen amatörer på detta område, så vi kan inte mycket alls om ohm och så.
Vi testade att sätta en potensiometer där dioden suttit, och när vi vred upp den så dimrades de nio övriga leden i ett antal steg upp till full styrka.
Så det borde väll gå att sätta ett motstånd där istället för den trasiga dioden?
Potensiometern vi hade liggandes hemma, och använde oss av, började lukta bränt, och sedan gav den full styrka nästan hela tiden.
Så jag gissar att den nog var för klen. Det enda som stog på den var "2M2" vilket inte säger mig ett dugg.

Nån som har tips på vad vi kan göra, och hur?

Tack på förhand.

Bild

Bild
Längst ner till vänster är Pottensiometern vi använde.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Arbetsstrålkastare, med en trasig LED. Vad göra?

Inlägg av konig7070 »

Alla lysdioder verkar sitta i serie, så även om du plockar bort en kommer de andra få samma ström ändå. Och eftersom lampan har ett stort inspänningsområde så antar jag att det sitter någon form av drivare till lysdioderna i, vilket gör att det borde gå att bygla bort den trasiga utan problem. Men jag är inte helt hundra på att det fungerar så.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kommer till samma konklusion: alla LED sitter i serie. Då det sannolikt är vita LED ligger deras Vf på kanske 3,2V, det ger alltså en arbetsspänning på 29V. Strömregleringen är aktiv, alltså kan man rakt av bygla den LED utan problem.
Mathellius

Inlägg av Mathellius »

Tack för svaren.
Ja, de värkar ju sitta i i serie.
Men om de då är 3,2V/st blir väll arbetsspänningen 32V. (hur kom du fram till 29V)
och byglar man en då så får väll de andra 3,55V? Är det förmycket?
Vad menas med att "Strömregleringen är aktiv"?
Vist kan man mata den med 10-50V, men utspenningen till Led-dioderna borde väll vara samma i alla fall?
och då får väll de övriga för mycket om man byglar bort en, Eller tänker jag helt fel nu?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är strömmen som är kritisk när man driver LED, om strömregleringen är aktiv så justeras strömmen i kretsen automatiskt oberoende av spänningen. Det innebär att även om en diod försvinner (i ditt fall = byglas) så kommer automatiken reglera så att strömmen blir den samma vilket i sin tur betyder att övriga dioder fungerar fint. Spänningsfallet är inte lika kritiskt som strömmen, men i praktiken kommer strömregleringen göra att spänningen sänks så att alla övriga dioder får rätt spänningsfall.
Skriv svar