Jag har en Arbetsstrålkastare, som innehåller 10st fyrkantiga dioder 5x5mm.
Belysningen är av märket "Dasteri" och jag tror modellen heter "WRK-LED-150"
I så fall är det denna: Dasteri-WRK-LED-150
Vi hade den monterad på en Enduro/Cross, när den plötsligt tappade efekten och började lysa väldigt svagt.
Vi plockade isär den, och märkte att en LED var släckt.
När man tryckte lätt i mitten av dioden så tändes den, och hela strålkastaren gick upp i full styrka igen.
Tyvärr gick den dioden sönder helt när vi höll på med din.
Nu till frågan. Vad kan vi göra?
*1. köpa en ny LED och löda dit.
Men hur noga är det att det blir samma sort, och hur får man reda på vad det är för dioder de har använt.
*2. koppla förbi just den dioden på nått vis, så man får upp full styrka på de nio andra.
Men hur gör man det?
Jag gissar att det inte bara är att brygga där dioden satt? För då får väll de nio andra för stark ström, eller?
Vi är verkligen amatörer på detta område, så vi kan inte mycket alls om ohm och så.
Vi testade att sätta en potensiometer där dioden suttit, och när vi vred upp den så dimrades de nio övriga leden i ett antal steg upp till full styrka.
Så det borde väll gå att sätta ett motstånd där istället för den trasiga dioden?
Potensiometern vi hade liggandes hemma, och använde oss av, började lukta bränt, och sedan gav den full styrka nästan hela tiden.
Så jag gissar att den nog var för klen. Det enda som stog på den var "2M2" vilket inte säger mig ett dugg.
Nån som har tips på vad vi kan göra, och hur?
Tack på förhand.

Längst ner till vänster är Pottensiometern vi använde.