2st förstärkarbyggen

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

2st förstärkarbyggen

Inlägg av G-man »

Har påbörjat ett par stimulansprojekt här hemma på ledigheten.

Allt ska förvisso göras med färdiga eller halvfärdig lösningar och saker men det är en bra nivå just nu för mig så att projekten blir klara :) Annars hade det dröjt tills jag är pensionär innan jag hade haft tid att köra hela racet och det är 35år dit så..

För ganska länge sen så fick jag ett infall och köpte en sån här på Ebay. En klass D 2*150W förstärkare och en nätdel från samma ställe. Nätdelen visade sig vara stendöd och kontakt med Sure Electronics var trög och utmynnade i att jag inte fick någon ny. Den blev liggandes i en låda.

Jag roade mig med under senhösten att bygga ett "Tappat Horn" med en Beyma 12LX60, det blev bra, men lite för högt avstämt så jag håller på att göra ett nytt som är lägre avstämt och eftersom jag ändå "råkade" köpa 2st Beyma 12LX60 så ... kan jag väl lika gärna prova skillnaden :)

Dessa basar är ju för PA bruk och kräver en manlig förstärkare för att få fart på dem. Något min 20år gammla hembioförstärkare inte riktigt orkar med.. så jag tänkte, jag bygger ett monoblock till den! Hur jobbigt kan det vara ;) Det är ju skoj!
Så jag tittade på klass D förstärkaren jag hade köpt sedan innan, det var inte aktuellt, att bryggkoppla den är en designförändring som heter duga och jag kommer inte köpa något nytt kort från Sure så jag halkade in på Ali och hittade lite saker. Men det var ju synd att inte använda det andra kortet.. och jag behövde ju ändå något till datorn eller till jobbet att lyssna på...
En traditionell nätdel och en volympot så skulle det ju vara klart... Fast, jag skulle vilja kunna dra lite i bas och diskant reglagen... och så måste jag ju kunna lyssna i hörlurar med... och så mindes jag hur illa det låter från datorns hörlursuttag.. så man kanske skulle ha en DAC.. men då måste jag ha ingångsväljare.. ja, ni ser hur det ballar ur..

Nåväl. Det blir 2 förstärkare i 3 lådor. Här är starten:
2150.jpg
En Klass D förstärkaren baserat på Sure Electronics färdiga kort med TAS5613 och en 300VA troid som ger 34VDC enkel matning när jag har parallellkopplat sekundärerna.
Till detta så klämmer jag in en löjligt stor konding som är skrotfynd från jobbet - bara för att jag kan :P i övrigt så kommer bara denna låda att innehålla en likriktare, säkringshållare, på och avknapp, line in och AC in. Mycket enkelt alltså.
pre.jpg
Del 2 av samma förstärkare är för-förstärkaren med kanalväljare, fjärr och volymkontroll. I denna låda ska det också sättas i en 120VA 2*15VAC troid, En DAC och en hörlursförstärkare, på/av knapp och säkringshållare osv..

Så, påväg hem till detta är denna
http://www.aliexpress.com/item/JHL-Clas ... 48524.html

och denna

http://www.aliexpress.com/item/LJM-Asse ... 64246.html

Till dessa funderar jag på 2st lådor som dessa http://www.hifi2000.it/default.asp?id=4 ... t=25&mnu=4 33*28cm, men det är dyyyyyyyrt med lådor.(950kr med frakt för 2 sånna här) Så alternativ efterlyses..

Och så har vi Monoblocket.
700.jpg
Här saknas för dagen låda, preampkort med delningsfilter för Sub och div, som aå/av knapp, uttag osv.

Trafon är en 500VA 2*50VAC som precis som den förra är forumsfynd från rikkitikkitavi :)

Kylflänsen och förstärkarkortet är köpt på Aliexpress
http://www.aliexpress.com/item/10-Pairs ... 00885.html

Ska enl reklamen ge 700W vid 4ohm och använder sig av 10st Toshiba 1943(PNP) och 10st Toshiba 5200(NPN) för att ge effekten. Enl Toshiba så ska varje trissa ge 100W i Audio så de kanske inte är helt off på just den biten.

Med på bilden är även en softstart även den från Aliexpress.

Här jagar jag låda med, minhöjden som jag kommer undan med är 3U..

Tar gärna emot konstruktiv kritik om hur dessa bör byggas in eller tips på billiga lådor, snygga strömbrytare osv osv :) Det ligger ett A4 papper under varje bild som storleksreferens.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor

Re: 2st förstärkarbyggen

Inlägg av G-man »

Lådor beställda.

Till monoblocket: http://www.audiophonics.fr/hifi-2000-bo ... p-915.html

2st sånna här lådor till den andra lilla förstärkaren: http://www.audiophonics.fr/hifi2000-gal ... -1129.html

Och kortet med ingångar och delningsfilter till monoblocket har kommit hem med. Det närmar sig :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Utökade samlingen lite till idag, väntar i princip bara på lådorna nu för att få ihop sakerna på allvar.

DAC
IMAG0478.jpg

Hörlursförstärkare
IMAG0480.jpg
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Äntligen så har jag allt hemma för att komma igång ordentligt!

Jag skulle vilja ha förslag på placering och ev kabeldragning i lådan(tips runt det - tex håll det borta från osv) Först ut är "förförstärkaren"

Snyggt ritat i Paint så har jag kortfattat skrivit vad varje sak är. Detta är min initiala placering om inte bättre förslag inkommer!
ladfors.jpg

I en egen låda är Klass D förstärkaren och trafo. Enda tanken här är att försöka hålla lågnivån så långt ifrån matningspänningen som möjligt. Men trots förförstärkaren så funderar jag på att ha en volymkontroll i denna för att kunna köra den löst vid behov.
lad2150.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Spännande!

Vad gäller volymkontroll i slutsteget så kan det kanske vara en idé att ha en omkopplare med två ingångar, där den ena går via volymkontroll och den andra direkt?

P.S. PA-basar brukar väl egentligen kräva klenare förstärkare än vad hemmahögtalare kräver?

Jag minns att ett sånthär bashorn kopplad till en enkel monokassettbandspelare kunde spela obehagligt högt i ett rum av "vardagsrumstorlek" :wink:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Häftigt! :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hur är frakten från den franska hemsidan? De är ju dyrare än tillverkaren direkt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Mia-M: inte en dålig idé, det får jag nog fundera på som alternativ! :)

Jag har provat basen med ett lånat steg på betydligt högre effekt och skillnaden var som dag och natt. Basen har ovanligt lång slaglägnd så det kanske går åt mycket kräm att få den att jobba från ändlägena kontrollerat?

13th.Marine: Jag beställde faktiskt inte därifrån utan från Audiokit.it , vet inte om det var så mycket billigare därifrån men tillverkaren lägger på moms på priserna så jag vill minnas att det blev ungefär samma i slutändan!

Jag har börjat rita upp panelerna och borrat en av dem. Mer bilder följer när det artar sig :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Just det hade jag missat, aja då har jag ett ställe till jag kan beställa från när det beger sig =)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Är det Monoblocket ni pratar om?
(jag tycker mig känna igen det som nån überpetig fransk design någonstans ifrån...)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Lite allmänt om hifi2000-lådorna.

Sjukt snygga, men ganska dyra.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Så, äntligen har det hänt lite....

För-förstärkaren gav mig nya erfarenheter kan man väl lugnt påstå. och de erfarenheterna och lite magisk rök gjorde att det tog ett tag att komma på banan. Den nya erfarenheten är nu att hur fan man än håller ordning på lidningar så ska man ge f-an i att ha mer än en likriktare per linding... de brinner upp annars!(likriktarna alltså)

Så resultatet är att den fina ringkärnstrafo jag köpte ligger på lagerhyllan, oskadd, snygg osv. I lådan sitter nu 4 fula högläckande saker istället. :/

Så, i finner man nu ett skatbo efter omöbleringen och byte av trafos... lär inte hitta någon trafo med så många lindingar och med erfarenheten i ryggsäcken så hade jag nog satsat på saker med samma drivspänning och likriktat det först och struntat i de likriktare som finns på korten.
IMAG0571.jpg
Fronten. det återstår att hitta en tunn tonad plexiglasbit att sätta framför displayen och de 2 hål på är där(IR öga), en brytare ska sitta i det tomma hålet och så söker jag ett par snygga rattar (3st) att ha till volymerna.
IMAG0573.jpg

Ljudet då?

Både bra och dåligt. Brum finnes, om än väldigt svagt. Jag har bara lyssnat via hörlurutaget än sålänge, men den POTen som sköter volymen där verkar ställa till bekymmer, den är på 50Kohm, men kortet visar 10Kohm.. det var den som var med den när jag köpte den. vrider man på helt tyst så brummar det inte så mycket, inte heller på max, men en bra bit däremellan så börjar det brumma högt! Ska köpa en annan POT och kanske satsa på en som är på 10Kohm.. kan det vara det som gör problemet?

Jorden från uttaget är frågan vad jag gör med, förmodligen i chassit, från USB och från telefonen så läggs det inte på något missljud, från datorn hörlursuttag så får jag en del skräpljud med. kanske har jag problem med jordslinga? men hur stjärnjordar man en sån här med egna likriktare och när 2st av den kör 15-0-15V och 2st 0-15V ... jroden på de 2 med 15-0-15 måste ju ha en annan potential än de andra?

EDIT: Kör jag med utgången till hembioförstärkaren så blir det inte brum, iallafall inte mer än vad hembioförstärkaren ger. för det är varesig mer eller mindre oavsett om den är inkopplad eller inte, däremot så börjar det brumma om den inte får någon signal in. det är ju ett spännande fenomen! Kanske är det hörlursförstärkaren som börjar jäklas då de är kopplade till samma utgång båda 2.( Utsingal till slutsteget och ingången till hörlursförstärkaren är kopplad till samma ställe på kanalväljaren) Får väl testa detta genom att koppla loss hörlursförstärkaren.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Skärmade ledningar till pot'en, åtminstone de till löparna, borde lösa brum'et i mellanlägena.

Vad för signaler går det i flatkabeln mellan ingångsväljarkortet och kortet på frontpanelen? Om det bara är en "statisk" signal som "står still" när en viss ingång är vald så kan den nog dras nästan hur som helst, men om det är nån slags "datasignal" så skulle jag nog inte låta den "sväva" över hörlursförstärkar-kretskortet.

Om du faktiskt vill använda toroiden så går det att lösa problemet med enkel/dubbel matning, likriktarbryggor o.s.v.

Om du har en lindning med mittuttag, typ 15-0-15, och ska mata både grejer som vill ha dubbel och enkel spänning så koppla såhär:
Trafoanslutningarna rakt av som väntat till de delar som vill ha dubbelspänning.
Grejerna som vill ha enkelspänning får du modda. Om signaljord är kopplad till matningens minuspol så gör såhär:
Koppla bort likriktarens minuspol. Anslut "ändarna" på trafons lindning till bryggans AC-ingångar (befintliga plintar). Anslut trafonlindningens mittuttag till den punkt i kretsen som likriktarbryggans minuspol var kopplad till (alltså glättningskondingens minuspol o.s.v.)
Om signaljord är kopplad till pluspol så får du göra tvärt om, d.v.s. lossa bryggans plusutgång och ansluta trafons mittutgång till där bryggans pluspol varit ansluten. Enklast är kanske att byta bryggor mot två dioder och då använda det lediga hålet i kortet för trafons mittpolanslutning.

Annars är de separata trafona kanske inte så dumt ändå. Du slipper en del jordslingeproblem med separata trafos.

Om jag skulle matat med en gemensam trafolindning till hela förförstärkaren så hade jag nog också byggt med gemensam likriktarbrygga och glättning.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Bra tanke där, var mest focuserad på att hålla isär allt som var svagström från växelströmmen så det bara blev så, jag ska testa att dra den åt andra hållet. Jag kan nämligen tänka mig att ingen analog signal går genom den öht!

Signalkablarna testar jag att byta till skärmad! så får jag se vad det har för effekt! :)

Bra info om trafon, jag låter det vara som det är här nu dock eftersom jag nog inte klarar en magisk rök session till i denna lådan iallafall :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Vart har du köpt DACen? Kostnad? Hur låter den?
Skriv svar