Förstärka balanserad ljudsignal.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Förstärka balanserad ljudsignal.

Inlägg av danei »

Jag vill dela upp en line signal så att jag kan skicka den till flera olika ställen. På grund av långa kablar och att vissa motagare är obalanserade vill jag inte kolla ihop dom rakt av. Hur löser man problemet? Spontant gissar jag att två vanliga OP-förstärkare kopplade som spänning fäljare, skulle funka bra. Men hur gör man för att man ska kunna koppla den obalanserad. Dvs. koppla ena signalen till jord. utan att allt blir fel. Det behöver ju vara kortslutnings säkert annars också. Vad är normal ut impedans?

EDIT: läste lite mer i manualen. Den är något luddig. Ut impenasen är enligt den svanska manualen 150 ohm och enligt den engelska 150 kohm. Gissar att det senare stämmer. Ut gångarna står det på svenska att är " 6,3mm stereo ingångar, obalanserade " Det handlar alltså om en mono utgång. en utgång per kanal. På engelsa står det " 1/4" TRS connectors, unbalaced "

Jag gissar att de försökt säga att det är en 6,3mm trepolig tele plugg. Men om den är obalanserad så finns det ju ingan anledning att att den ska vara trepolig. Ibland skulle det vara bättre om de inte översatte saker. På ett annat ställe i manualen översatte det balanserad med symmertisk. Någon som hört det förut?

Jag tycks iafa inte ha behov av en balanserad förstärkare. Men finns det tips på hur det ska lösas?

EDIT: stavnig
Senast redigerad av danei 24 november 2005, 11:35:49, redigerad totalt 1 gång.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hej!

Kolla in SSM2141 och SSM2142 från Analog devices
Det är drivkretsar anpassade för ljud.

/Hampus
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är säkert et trevlig krets. Men jag tycker att nästan vilken OP somhälst borde klara det. Ljud är ju inte högfrekvent om man säger så.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kom på att utimpedansen borde vara avsevärt lägre när jag lagt mig igår. Det 150ohm som stor i den svanska manualen kanske stämmer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det ingen som är bra på ljud?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Här är en länk som kanske hjälper.
Skriv svar