Problem med Weller XNT A spetsar :X

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hthulin

Problem med Weller XNT A spetsar :X

Inlägg av hthulin »

Är inne på min andra XNT A spets nu och den är i stort sett helt svart och usel på värmeöverföring. Det blev svart riktigt fort, och så var det med min tidigare spets av samma typ.

Har provat både Wellers TIP activator och Multicores, svampar och mässingbollar. Provade att byta lödtennet till 362:an mm, men inget tycks fungera :evil:

Underligt nog så har jag inte samma "extrema" problem med mina mindre XNT spetsar. Det är just denna som blir helt svart.

Börjar bli dyrt att köpa nya spetsar hela tiden så tänkte att kanske nån har någon bra idé på vad jag kan tänkas göra fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Problem med Weller XNT A spetsar :X

Inlägg av MadModder »

Temperatur?
Och torka aldrig av spetsen innan den sätts i hållaren, eller ha på ännu mer tenn innan?
Annars vete fan.
Nu har jag inte sån lödstation, men mina spetsar blir blå och svåra att hålla rena om jag har över 350 grader.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Temperatur med blyhaltig lödtenn ska vara 280°C, med blyfritt 300°C. Behöver du högre temperatur än detta är det bättre att du lär dig löda korrekt och skaffar rätt spets! Ja, det är så enkelt!

* Har du smält plast eller liknande MÅSTE detta rensas av direkt, sedan SKA spetsen vätas med lödtenn och SEDAN kan den ställas i stället.
* Använd aldrig spetsen till att smälta plast!
* Torka aldrig av spetsen när du ställer den i stället!
* Torka spetsen när du tar lödkolven och ska löda, väta den sedan med lagom mängd lödtenn.
* Använd aldrig slipande rengöring i någon form!
* Se till att spetsen är vätt ordentligt med lödtenn när du stänger av för dagen.

Jag har haft samma spets i ~8 år, jag löder inte varje dag förvisso men den har gått sina mil. Den är inte lika blank som då den var ny men den fungerar fortfarande ypperligt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har haft problem med att ytan på spetsen trillar av när man har lött blyfritt och sen byter till blyat tenn... (Bara att kasta den efter det)
hthulin

Inlägg av hthulin »

Jag kör 340c o blyat. Hm kanske är för varmt då? Vettekatten var jag snappat upp den temperaturen :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

låter högt, jag brukar köra runt 300C och blyat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Blyhaltigt lödtenn (normallegering) smälter fullt vid 273°C varför 280°C faktisk är för hög temperatur - men ingen katastrof. Vill man vara säker ska man stega upp temperaturen långsamt till lödtennen just precis smälter - och sedan kan man ge den ett par grader mer, då ska saken vara biff.

En hel del krämer på fullt med hög temperatur, sedan ser de till att ha långa, tunna och dåliga spetsar och svär sedan över att skiten inte vill löda. På en arbetsplats jag var på gjorde de just så, samtidig bytte de spetsar på löpande band. Då jag sade lite ord om att jag inte tyckte att det var rätt sätt blev det en negativ stämning men då de ändå skulle beställa nya spetsar (org. Weller) fick jag lov att styra ett par specifika ut över "de vanliga" - som var långa och tunna.

Då de nya spetsar kom och lödjärnet fick mer användbar temperatur på dom med den typ spets jag hade begärd fick pipan en annan ljud och samtliga spetsar blev bytt till den typ jag rekommenderade (korta, rimligt grova) och temperaturen blev satt till 280°C (blyhaltigt lödtenn då). Alla var nöjda, lödningarna blev bra och spetsarna byttes med ung. 1/3-del frekvens.

Till vissa "tunga" uppgifter visade de nya spetsarna inte heller räcka till så då beställde vi en riktig grov typ - men höll kvar temperaturen. Då fungerade de lödningar också, det var på ställen med stor termisk massa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det där med långa smala funkar ju inte riktigt optimalt.
Jag brukar normalt inte gå över 300, och det funkar ju bra.
Runda spetsar är sämst.
Bäst är korta mejselformade tycker jag.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Man får nog gå lite över 300 med blyat.

Till Wellers magnastat pennor (Weller tcp) är den kallaste spetsen nr 6, som 600 Farenheit dvs ca315 grader C (sedan finns ju 7,8 och 9 också)
Till Metcal smartheat pennorna är dom kallaste spetsarna på 330 grader , kallare finns inte, men flera steg varmare.

Tror både Weller och Metcal har hygglig koll på lödning :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

nifelheim: man får vad man vill så länge det inte skadar andra.
Men behöver du 315°C för att löda med blyhaltigt lödtenn vill jag rekommendera dig att lära dig löda korrekt istället. 280°C är mer än rikligt och skillnaden har en betydelse för kvalitet och levtid.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Nu var det ju i och för sig Weller och Metcal som hade produkter som inte gick under 315 grader, och inte nifelheim som valt den värmen själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Weller har PT-D5, PT-M5, PT-A5 och PT-MX5 på 260°C - så det är ju lite skitsnack! Men med den temperatur kan man ju bara löda med specialtenn.

Men det är sant att det finns ett glapp mellan 260°C och 310°C men stegen är ju ganska stora också då spetsarna finns på 260°C, 310°C, 370°C, 425°C och 480°C. Det finns ganska säkert en anledning att att Weller var tidiga med elektronisk temperaturreglering...
Skriv svar