Elektroniklåda till min Kina CNC 6040

Berätta om dina pågående projekt.
petercab

Re: Elektroniklåda till min Kina CNC 6040

Inlägg av petercab »

Supernice!
Tummen upp! :)
archen

Inlägg av archen »

Dags för en ny uppdatering. Nu är montageplåten på plats och lådan för att få lite bekvämare arbetsställning. Skall målas vid tillfälle!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Ser proffsigt ut :tumupp: :bravo:
archen

Inlägg av archen »

Tack tack!

Här kommer en liten uppdateringen. Har kopplat in termostaten och håller just nu på att koppla in allt som sitter i luckan. Väntar på lite grejer från elfa för att kunna slutföra det så avvaktar lite med bilderna på de.

Har iaf fått på ett bar bärhandtag på skåpet som jag kan visa upp:
archen

Inlägg av archen »

Hej på er!

Nu har jag gjort färdigt dörren! De som fattas (ganska uppenbart:-)) är datorn och den håller jag på att installera mjukvaran i för fullt.. Haft massa problem med bluescreens. Har dock fått ordning på bios-inställningar och bytt lite hårdvara så nu funkar den bra.

Gårdagen gick åt till att installera win xp samt drivrutiner till datorn. Idag har jag börjat med cnc mjukvaran.
Först ut blev Mach3 (dock bara demo än sålänge). Sen började jag fundera hur fan får jag geckon och smoothsteppern installerade då? hittade en ruskigt bra sida med massor av tutorials http://www.soigeneris.com/documentation-content.aspx

Nu tror jag att jag har gjort rätt, rätta mig gärna om ni ser något fel!

Började med att kopiera in .xml filen från geckos hemsida och öppnade sedan den profilen i Mach3 loadern. Alla inställningarna verkade vara kopierade så som .xml filen.. stängde ner Mach3 och installerade Smoothstepper ethernet pluginen.. startade upp Mach3 och fick då välja mellan smoothsteppern eller default printer blabla.. valde såklart smoothsteppern och "Do not ask again".

Har ingen möjlighet att koppla in smoothsteppern än så kan inte köra configen för smoothsteppern. Men jag antar att de är endel inställningar som behövs göras där oxå eller?

Kändes för enkelt?

Avslutar med lite bilder:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja det där ser riktigt bra ut. Tom märkning av kablarna med såna där små märkplastpluppar med nummer på. Såklart har du matchat med numren på plintarna. Höll på med sånna på jobbet när jag började där. Skitjobbiga om man glömde dra på dem innan man klämde på kabeländhylsorna. Det gick bättre om man trädde på dem på en penna först för att spänna ut dem lite.

Snyggare än många företag gör... Vart har du fått inspirationen från hur det kan se ut när det är rätt?
H.O

Inlägg av H.O »

OT: Jag kollade in ditt 737-simulatorprojekt, jösses vilket projekt! Imponerande arbete!
archen

Inlägg av archen »

Tack så hemsk mycket H.O! De är verkligen ett flerårigt projekt jag hållt på med ett tag. Börjar bli dags att skaffa hus så man har plats för det dock :-)

Angwan: Tack så hemsk mycket! Verkligen kul o höra från er som är så kunniga! Bra motivation!

Ja jag visste ju att de skulle bli många kablar (trodde dock de skulle va lite färre än de blev) så jag använde partmärkning direkt.. och de är jag verkligen glad för idag! Mycket lätt att se hur allt är kopplat. Använde en röd liten sak för att trä på dom.. vass pigg i ena ändan där man trär på partmärkningen sen är den konisk och i andra änden är det två små flärpar som man sluter runt ledare sen när partmärkningen glider upp på flärparna så nyper den åt parten så då är det bara att skjuta över dom.. otroligt simpelt men effektivt sätt få på partmärkningen!

Inspirationen fick jag möjligtvis jobbet där det finns ett dussintal olika pulpeter (dock ingenting som har med cnc o göra). Designen har jag gjort helt själv och valet av komponenter och annat har jag tagit från diverse trådar här på forumet.. Inspirationen att göra en seriös låda fick jag från en medlem här på forumet som hade gjort en pulpet till sin maskin som jag blev väldigt imponerad av! (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 98&start=0)

Kände att jag var hyffsat klar med datorn så slängde i den i lådan oxå!
Inkoppling blir nästa vecka
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja just det, de röda typ pilarna. De jag hade var trädda ett gäng av vardera nummer på varsin lång sån. Var nog köpta på Elfa som sånna.

Vissa var blå också: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3%A4rkning
De på rulle var jobbigare: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3%A4rkning
De var man ju dels tvungen att klippa av och dels trä på en sån där pinne/pil.
archen

Inlägg av archen »

Exakt sådana jag menade :-)
archen

Inlägg av archen »

Nästan färdigt nu.. Återstår att byta kontakterna på kablarna från stegmotorerna nu och montera dit ett pokeys 56u till tangentbordet sen är det dags för konfigurering och testkörning.

Några tips på hur man kan mäta sig fram till vilka trådar från stegmotorerna som är vilka? Tänkte på så man vet vilka som är A & B? Går de även att mäta sig till vilken ordning dom ska sitta i? antar motorerna går åt fel håll om dom är felvända. Går de att rätta till i mjukvaran isåfall eller lär man löda om kontakterna?

Avslutar med lite bilder:
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är fyra trådar så är det ju bara att mäta vilka två som hör ihop. Du kan vända håll på motorn i mjukvaran.
Men om det är åtta trådar så är det väldigt viktigt att du får de rätt annars riskerar du att pajja drivsteget - det går inte att mäta fram på ett enkelt sätt med enkel utrustning (multimeter) så du gör bäst att i leta fram databladet på motorn i fråga.
archen

Inlägg av archen »

De är fyra trådar. Tack H.O! Då ska jag ta o sätta kontakter på kablarna nästa vecka.

Mvh Anders
archen

Inlägg av archen »

En STOR dag för mig! Idag har jag joggat fräsen för första gången med nya styrsystemet.
Bakgrunden till att jag började bygga denna låda va för att den som kom med fräsen var mycket bristfällig och jag fick aldrig fräsen att fungera med den. Va ju såklart otroligt nervös inför provkörningen, tänk om samma problem skulle dyka upp igen..

Men så fort jag tryckte på tangenterna så märkte jag skillnaden.. Herregud så glad & nöjd jag är!! Den spinner såååå fint! Hastigheten är bra mycket högre utan någon finjustering alls, direkt ur boxen!

Nu återstår alltså konfigureringen och jag känner mig ganska lost. Såhär ser inställningarna ut nu:
WP_20130102_022.jpg
Några tips på hur jag ska ställa in axlarna? De är orginal stegmotorerna.

Här kommer lite bilder på dagens jobb innan testkörningen:
archen

Inlägg av archen »

Vill även passa på och rikta ett STOOOORT tack till alla som följt tråden och framförallt alla ni som hjälpt mig påvägen!

NI är guld värda!

Ska inte säga att lådan är klar än men nu är den så pass färdig att alla funktioner jag behöver för att köra är klara. De som fattas och kommer ordnas inom kort är limitswitchar, en probe av något slag och en snygg faceplate till flänsen där alla kontakter sitter.

Film kommer strax!
Skriv svar