Om jag sätter in 4 LED och ett litet Cr2032 batteri i mina bilbanebilar 1:32
Kan jag ha en automatisk brytare på något sätt så att batteriet till LED bara är på vid rörelse
eller yttre påverkan plus någon minut!
alt en tryckknapp som skapar kontakt i xx minuter!
Liten automatisk brytare till LED
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Liten automatisk brytare till LED
Såklart man kan, om sedan just du kan är svårt att svara på...
Problemet är att avkänna rörelser men där har jag sett i leksaker att man tar en relativ tunn fjäder som sitter fast i ena ändan. I andra ändan sitter det en bit tråd in i mitten av fjädern.
Vid rörelser svänger fjädern och skapar kontakt och den kan sedan trigga en timer.
Problemet är att avkänna rörelser men där har jag sett i leksaker att man tar en relativ tunn fjäder som sitter fast i ena ändan. I andra ändan sitter det en bit tråd in i mitten av fjädern.
Vid rörelser svänger fjädern och skapar kontakt och den kan sedan trigga en timer.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=535
Det kan gå med denna tiltgivare och t.ex. en NE555 som fördröjning
Swech
Det kan gå med denna tiltgivare och t.ex. en NE555 som fördröjning
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, det gör det inte!
Själva givaren är rimligt OK, den känner dock bara i begränsat riktning så den är lite tveksam - men det fungerar INTE med en NE555/SE555!
NE555/SE555 behöver nämligen minst 4,5V för att fungera, samtidigt drar den 3-5mA på att göra ingenting! ICM7555 däremot:
* Är billigare.
* Drar mindre ström i vila (60µA).
* Fungerar mellan 2 och 18V.
* Har inte dessa otrevliga strömspikar på 380mA vid omslag.
Själva givaren är rimligt OK, den känner dock bara i begränsat riktning så den är lite tveksam - men det fungerar INTE med en NE555/SE555!
NE555/SE555 behöver nämligen minst 4,5V för att fungera, samtidigt drar den 3-5mA på att göra ingenting! ICM7555 däremot:
* Är billigare.
* Drar mindre ström i vila (60µA).
* Fungerar mellan 2 och 18V.
* Har inte dessa otrevliga strömspikar på 380mA vid omslag.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tackar för svaren, jo jag var inne på Swechtrading och kollade just denna lilla rörelsebrytare som ett alternativ.
Jag kanske kan komplettera med att det skulle räcka med start av lysen första gången som bilen får ström till motorn. Oftast kanske man kör den på 0 - 14 V fram till startlinjen. Hur skulle detta förändra förutsättningarna, kanske med ett tungrelä först?
Och , ja, hade nästan förväntat mig ett iskallt svar om min förmåga att färdigställa, men det stod inte explicit jag i första frågan
God fortsättning förresten
Jag kanske kan komplettera med att det skulle räcka med start av lysen första gången som bilen får ström till motorn. Oftast kanske man kör den på 0 - 14 V fram till startlinjen. Hur skulle detta förändra förutsättningarna, kanske med ett tungrelä först?
Och , ja, hade nästan förväntat mig ett iskallt svar om min förmåga att färdigställa, men det stod inte explicit jag i första frågan

Om du kan använda körström som trigger är allting mycket enklare. Du ska bara se till att ha en återtriggningsfunktion, något som enkelt låter sig göra med körström i närheten.
Varför inte helt enkelt ta en kondensator som lagrar tillräckligt mycket energi för att driva dina led i en minut, ladda denna från körströmmen och urladda genom led med lämplig serieresistor. Batteri behövs ej.